• Anonym (mamma)

Uttråkad i skolan.

Min dotter är 7 år och går i 1:an. Redan i vt av sexårsverksamheten kunde hon läsa texter som tvåorna läste, hon kan räkna och läsa och skriva. Hon känner därför att hon blir uttråkad i skolan av att hålla på att träna på att skriva bokstäver och ljuda bokstäver osv för att många andra i klassen inte kan det ännu. Hon är otroligt smart ungen, hon tittade på ett telefonnummer och lärde sig det utantill direkt, jag kan fortfarande inte det telefonnumret (till hennes egen mobil) fast hon haft samma i över ett år.

Hon brukar skolka från lektioner ibland för hon tycker de är tråkiga, jag tror att det handlar om att hon inte får tillräcklig stimulans för sin kunskap. Att ägna en hel lektion åt att träna på bokstaven E och i det finner hon som väldigt tråkigt för hon kan ju redan det, hon vill ha mer utmaning i sitt lärande och jag tror hon behöver det också.

Vet inte vad jag ska säga eller göra riktigt för att hon ska få det, hon känner ju att hon inte lär sig något nytt på lektionerna numer iom att det bara är upprepning av allt hon kan.

Hon kan skriva fullgoda sms på telefonen och hon kan skriva för hand också alla bokstäver och kan rabbla alfabetet i sömnen liksom.

Hur ska man göra i detta fall då hon känner att hon blir uttråkad på lektionerna då hon inte får nån utmaning i sitt lärande?

• Svar på tråden Uttråkad i skolan.
  • Litet My

Får man flytta upp en klass som man fick göra förr? Så hon får lite utmaning.

• Anonym (mamma)
    Lilla My21 skrev 2011-11-11 09:20:13 följande:
    Får man flytta upp en klass som man fick göra förr? Så hon får lite utmaning.

Jag vet att en kille som gått i hennes klass har fått flytta upp en klass. Hon tycker ju det är så tråkigt att sitta och vänta när de andra tränar bokstäver och så, det hon redan kan. Känns som att hon skulle behöva lite större utmaningar för o växa också. Jag tror att mkt av hennes sätt är för hon är just uttråkad pga att hon inte lär sig nåt nytt i skolan.

Kanske man kunde låta henne läsa vissa saker med klassen över tex och ändå gå kvar i den klass hon gå i.
    Hon har liksom varit lite vild och uppfört sig lite illa i skolan o så men i grund och botten kan det ju handla om att hon inte tycker om det för hon inte lär sig nåt nytt. Hon kan ju läsa en hel bok redan själv med lite stakande ibland men hon är väldigt intelligent unge och jag tror hon behöver större utmaningar än hon får i klassen idag.
  • As mamma

Kan hon inte få lite extra uppgifter medan de andra gör saker hon redan kan? Det får vår son, han brukar bli klar så snabbt så de har lite extra saker för honom. Det är ju synd om hon skulle börja tycka att skolan är tråkig pga det här. Om ett år kanske resten av kompisarna har kommit ikapp henne, vem vet, men det vore ju bra om hon fick lite mer utmanande saker att göra just nu när hon verkar ha det så lätt. Kan du prata med hennes lärare?

• Molly23

Jag hade det likadant som din dotter. Fy faaan vad det var tråkigt att sitta på många långa lektioner och höra på när alla försöker stava sig igenom ett stycke när man själv redan hade läst hela texten flera gånger om. Och det eviga tränandet på bokstäver som man redan kunde! Jag fick sen sitta och läsa böcker istället på de lektionerna. Att bara flytta upp en klass bara för att man kan läsa är ju inte så enkelt heller, för då missar man ju massor i andra ämnen.

• Anonym (mamma)
    Molly23 skrev 2011-11-11 09:48:34 följande:
    Jag hade det likadant som din dotter. Fy faaan vad det var tråkigt att sitta på många långa lektioner och höra på när alla försöker stava sig igenom ett stycke när man själv redan hade läst hela texten flera gånger om. Och det eviga tränandet på bokstäver som man redan kunde! Jag fick sen sitta och läsa böcker istället på de lektionerna. Att bara flytta upp en klass bara för att man kan läsa är ju inte så enkelt heller, för då missar man ju massor i andra ämnen.

Jo jag tänkte också att det är mkt annat man kan missa om man flyttar upp och gemenskapen med alla kompisar men kanske få lite mer avancerade uppgifter iaf än de som de andra håller på med ibland. De får läxa från ons-fre då de har nån bokstav men vi gör aldrig den läxan hemma för att hon har redan gjort klart den på skolan, 1 minut o hon är klar liksom. Inte underligt att hon skolkar från lektionerna o går på fritids istället för hon tycker det är tråkigt på lektionerna. Fick hon nåt mer avancerat att lära sig så kanske det skulle vara roligare.
  • pluvdo

Ja endera att läraren fixar andra uppgifter för henne eller att hon flyttar upp en klass. Det är ju bara ett år som skiljer, så i så fall kan hon få vänner i den nya klassen också. Att läsa vissa kurser med klassen över och vissa med sin "vanliga" klass, känns inte det lite flängigt?

Om hon kan räkna, läsa och skriva så bör hon väl kunna flytta upp till tvåan utan att missa några viktiga saker från årskurs ett?

• Anonym (Mamma till R)

Prata med läraren och om inte det hjälper med rektorn eller rektorns chef.

Problemet är ju att om ett år så kommer din dotter annars kanske halka efter i skolarbetet eftersom hon nu lär sig att skolan är en plats att bara fördriva tiden och inte en plats att lära sig nya saker. 

Detta hände en släkting till mig och även grannflickan upplevde något liknande. Båda kunde läsa och skriva när de började skolan.

Att hon blir stökig i skolan tror jag har mycket att göra med att hon är uttråkad.
    Håll dock detta i minnet och var beredd på att det kan finnas något annat som spökar.

Många barn med högfungerande autism, t ex Aspergers, är väldigt duktiga på vissa saker (och väldigt intelligenta) och kan därför ha svårt att passa in i vanliga klasser då vanlig undervisning går ut på att alla ska lära sig allting samtidigt och inte alls individuellt.

Nu vill jag inte skrämma upp dig på något sätt, men det kan vara bra att vara beredd på att ens barn kan behöva extra stöd alternativt andra vägar under sin skolgång.   

Lycka till med din duktiga dotter! (och glöm inte att säga till henne att det är absolut oacceptabelt att skolka).          

• Anonym (mamma)

Jag har absolut sagt att man får inte under några omständigheter skolka hur tråkigt man än tycker att det är på lektionen. Hon har ju sagt att hon vill bli lärare och jobba med barn när hon blir stor (hon tror att det inte är nåt riktigt jobb typ :-P) då har jag sagt att hur ska du kunna lära barnen något om du inte lär dig saker nu? Då har du ju inget du kan lära dem. Då verkade det gå upp ett svagt ljus hos henne iaf ;)

Jag tror hon är uttråkad av o sitta och skriva bokstäver och rita nåt som börjar på den bokstaven. Rita är något hon inte alls tycker om att göra, i början av 1.an hade de en vikarie några veckor och gjorde typ inget annat än o rita typ... och som hon uttryckte det när jag frågade om det: jag tycker inte ens om att rita ju!

Så hon blir ofta arg på sig själv om hon ska rita nåt för det inte blir så fint men hon har aldrig varit speciellt intresserad av att sitta och rita som många barn kanske är. Hon har tyckt om och varit intresserad av bokstäver sedan väldigt liten och även siffror och räknat saker hela tiden ute och kollat bokstäver på skyltar och på bilars registreringsplåtar osv. Rita har hon aldrig velat göra... då blir hon sur och så kluddrar hon över papperet och slänger iväg det typ. Tycker man inte om o rita så gör man inte... det är ju inte nåt man MÅSTE kunna i livet för och klara sig. Det vore värre om hon bara ville rita och inte var intresserad av matte och svenska och läsning och skrivning osv.

• As mamma
    Anonym (mamma) skrev 2011-11-11 10:23:02 följande:
    Jag har absolut sagt att man får inte under några omständigheter skolka hur tråkigt man än tycker att det är på lektionen. Hon har ju sagt att hon vill bli lärare och jobba med barn när hon blir stor (hon tror att det inte är nåt riktigt jobb typ :-P) då har jag sagt att hur ska du kunna lära barnen något om du inte lär dig saker nu? Då har du ju inget du kan lära dem. Då verkade det gå upp ett svagt ljus hos henne iaf ;)

Jag tror hon är uttråkad av o sitta och skriva bokstäver och rita nåt som börjar på den bokstaven. Rita är något hon inte alls tycker om att göra, i början av 1.an hade de en vikarie några veckor och gjorde typ inget annat än o rita typ... och som hon uttryckte det när jag frågade om det: jag tycker inte ens om att rita ju!

Så hon blir ofta arg på sig själv om hon ska rita nåt för det inte blir så fint men hon har aldrig varit speciellt intresserad av att sitta och rita som många barn kanske är. Hon har tyckt om och varit intresserad av bokstäver sedan väldigt liten och även siffror och räknat saker hela tiden ute och kollat bokstäver på skyltar och på bilars registreringsplåtar osv. Rita har hon aldrig velat göra... då blir hon sur och så kluddrar hon över papperet och slänger iväg det typ. Tycker man inte om o rita så gör man inte... det är ju inte nåt man MÅSTE kunna i livet för och klara sig. Det vore värre om hon bara ville rita och inte var intresserad av matte och svenska och läsning och skrivning osv.
    Fast det där påminner mig lite om min son, och det låter som om hon är väldigt självkritisk vilket inte alls är bra. Min son är jätteintelligent, han lärde sig läsa och skriva när han var 3, plus och minus kom också jättetidigt och han håller på med gånger nu (han är 5½). Men rita, det hatar han, och det är för att han har faktiskt aldrig varit så bra på det (av olika anledningar). Nu är det jättesvårt att få honom att rita, och då kan han få utbrott för att det inte blir tillräckligt fint, för att han målat utanför linjen, för att jag ritar finare osv osv och så ska man sitta där bredvid honom heeela tiden och säga att det är VISST fint, det GÖR inget att det kom utanför linjen, man behöver inte vara bäst på allt, man blir bättre om man tränar osv. Det är skitjobbigt! Han har ADHD och är riktigt perfektionistisk, och det är något vi jobbar väldigt mycket på. Klart man inte måste kunna rita för att klara sig i livet, men man måste kunna hantera motgångar, och det kan vara svårt när man annars alltid är bäst på allting och aldrig behöver jobba hårt för att prestera. Plötsligt är det något som är svårt, och då klarar man inte av det. Man får jättebra självförtroende men extremt dålig självkänsla. Nu blev det lite off topic men det är något du borde ta tag i, tycker jag. Samtidigt är det ju bra om din dotter får lite fler utmaningar vad gäller det hon redan är bra på, men det borde väl hennes lärare kunna fixa, eller? Och om hon tycker det är kul, så kan du väl köpa lite svårare böcker att träna med hemma? :)
  • Anonym

har ni pratat med läraren? ni borde haft utvecklingssamtal eller? har inte läraren tagit kontakt med er föräldrar då barnet har skolkat? det borde ju varit ett bra tillfälle till att tagit upp detta.

• Anonym

jag kan inte förstå hur en etta kan skolka och vara på fritids istället? har personalen ingen koll? har de bara matte och svenska i skolan? min etta har även so och no. hon kan också redan läsa och skriva, men i hennes klass får de som redan kan extra uppgifter. Ang rita, visst man kanske inte tycker att just rita är världsviktigt att kunna eller mer gilla att göra. men, det kommer komma många uppgifter i skolan som hon antagligen inte kommer tycka är roliga, men som hon måste göra. så om jag var du, Ang just rita, hade jag förklarat att ibland måste man göra sånt man tycker är mindre roligt och som andra tycker om. visst, jag skulle kanske vilja att min etta bara skulle få göra det hon vill i skolan för att hon skulle ha roligt och vara glad, men.så funkar det ju inte i en grupp där det dessutom finns en plan över vad de ska göra och lära sig. och så kommer det ju vara hela skollivet. som, åter till rita som exempel, OM hon slipper från det för att hon tycker det är tråkigt, var vill hon slippa härnäst..?

• Anonym

ber om ursäkt för om ovan inlägg blev svårläst, skriver från mobilen och får då inga radbrytningar.

• Anonym (mamma)

Men jag har inte sagt att hon ska slippa rita eller nåt sa att hon inte gillar det och att det inte är livsviktigt att vara bra på o rita.

Det är klart de har andra ämnen än matte och svenska i skolan men det känns som hon får stå tillbaka i sin egen kunskap pga att de andra inte nått lika långt.

När hon skolkade från svenskalektionen så fick hon läxa att göra det de hade arbetat med på lektionen, nämligen att skriva bokstaven i. Den läxan firrade hon på 1 minut under skoltid, så visst det är inte ok att skolka absolut inte och det har jag sagt men förstår att det är trist och sitta i nära 2 timmar och traggla bokstaven i när man kan göra den läxan på 1 minut. 

• Anonym

när hon har gjort klart uppgifterna med bokstaven, får hon inte andra uppgifter då? och, har ni pratat med lärarna? det tror jag inte du svarat på? de kanske inte vet hur din dotter upplever skolan, och kan hjälpa om de bara får vetskap om det.

• Anonym (mamma)

Hon får inga andra uppgifter vad jag förstått och jag har inte riktigt sett hur pass uttråkad hon blir tidigare, det slog mig häromdagen när hon klagade på att det var så tråkigt på lektionen och så visade hon mig vad hon fick i läxa att göra då hon missade lektionen och det var att skriva bokstaven "i" och E (stora och lilla) och N. Hon som skriver hela meningar redan och läser bra.

På utvecklingssamtalet så togs det mest upp hennes beteende i klassen och alla fula ord hon sagt osv och att hon är väldigt självkritisk såsom någon mamma här ovan beskrev sin son, preciiis så är min tjej när det kommer till tex att rita något. Men att läsa och räkna osv DET fixar hon. Fröken sa ju såklart att hon är väldigt intelligent min tjej otroligt duktig så men det är beteendet bara.

Det var samma sak med simskolan förut, jag anmälde henne och hon gick dit och betedde sig odrägligt för hon var så uttråkad och ville inte alls gå för hon kunde ju redan simma och att det fanns annat o lära och att bättra på tekniken det var det inte tal om så hon fick sluta helt enkelt. Nu är det ju lite annorlunda med simskola och vanlig skola, hon kan ju inte sluta skolan för det är tråkigt men principen att hon uppförde sig illa var för hon var uttråkad och det gav henne inget ju att hålla på o tragla simningen. Hon kunde simma, hon tyckte att bättre på tekniken var inget behov. Självklart ser hon det annorlunda än en vuxen. Men det jag vill komma fram till var att hon tyckte det var så tråkigt och blev liksom odräglig bara för det. Sen helt plötsligt en dag ville hon gå igen, då var det sista gången och då var det roligt tyckte hon. Men just det med beteendet i skolan också att det hör ihop med att hon är uttråkad och känner att hon inte lär sig något NYTT!

• IntheSky

När jag gick i ettan gick jag i en klass med blandat 1:or, 2:or och 3:or. Ibland när t.ex. matteuppgifterna var för lätta fick jag räkna treornas uppgifter istället. Det funkade bra för mig, sen i mellanstadiet var vi "rena" årskurser igen. Tycker det kan vara ett alternativ, att blanda årskurser. Men förstår att det inte hjälper dig Ts, i din situation.
    Prata med lärarna, lite svårare uppgifter kan väl inte vara så svårt att ge?

Svar på tråden Uttråkad i skolan.