• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Jamo
    EllanEriksson skrev 2011-11-16 21:41:21 följande:
    *jisses, telefonen ändrade själv.
    Kisses var ju lite trevligt det oxo Flört
  • Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-16 21:40:59 följande:
    Anonym: Nepp, men med tanke på att man diskuterat fördomar tidigare så trodde jag att folk kunde ta ett SKÄMT! Kisses.
    jag förstod visst att det var ett skämt (om än inte roligt) men på vilket sätt var det oundvikligt?

och jag undrar, eftersom du vet amerikaner som säger både negro och nigger, har du varit i USA?
    skulle du använda negro där?
  • EllanEriksson

Anonym; Jag sa bara att jag hört amerikaner säga så. Inte för att jag vart där utan igenom amerikanska vänner på msn och liknande. Inget jag skulle säga dock, lika lite som man säger neger bland folk i Sverige.

• Donum
    EllanEriksson skrev 2011-11-16 21:32:01 följande:
    Donum: Men... Tänker inte alla antingen uppblåsta Hollywoodfruar eller blekfeta WT när man säger amerikan? ;)
    Jag skojar bara :)

Jag förstår hur du menar men den där va oundviklig.
    Hollywoodfruarna är väl svenska?

I ett större perspektiv så tycker jag att det är intressant att vi använder mer alienerande beteckningar på människor ju längre ifrån oss vi uppfattar att de är. Européer, t ex, är ju inte ett ord som direkt används dagligdags och som vi använder om oss själva. Ju längre bort, ju mer klumpar vi ihop och ju mindre bryr vi oss om de ofantliga individuella skillnaderna. Få skulle t ex tänka på Nadine Gordimer om någon sa "Jag läste en bok av en afrikansk författare."
  • Betty Boop

Här är en afrikan, Charlize Theron. Hon ser ju verkligen ut som en neger! Neger och afrikan är långt i från samma sak! Är det så svårt att säga svart? 

• Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-16 22:00:43 följande:
    Donum: Ja men det är ju inte direkt från de svenska hollywoodfruarna uttrycket kommer från början :)
    vilket uttryck och vilka personer tänker du på egentligen?
  • Anonym (Zzz)
    pthc skrev 2011-11-16 21:42:45 följande:
    Jag är upplyst av den här tråden, jag ska genast sluta på rasistiska program och filmer från usa där negrer kallar sig själva för negers eller nigros, FY FAN vilka jävla rasister.

Annars så kan man konstatera att i det kränkta landet sverige är alla kränkta och är dom inte kränkta så försäkrar vi dom att dom är det punkt.
    Precis som det är okej att kalla tjocka för tjockisar eftersom vissa av dom kallar sig själva det?

I vilka länder blir svarta inte kränkta av att bli kallade negrer menar du?
  • Anonym
    kort kjol skrev 2011-11-16 17:33:58 följande:
    Ja, det är fånigt. Snart får man väl inte säga dansk eller tysk eller kines heller längre.. 
    Inte alls samma sak. Det är en stor skillnad!
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?