• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Anonym (oförstående)
    Anonym (mamma) skrev 2011-12-06 10:14:32 följande:
    Nä men det spelar ingen roll för som sagt det finns miljoner andra som inte gillar ordet!

Sen om du vill använda ett ord för att beskriva hudfärgen så kan du säga... Hmmmmm, låt oss tänka långt och länge... vaaaad kan det vara för ord tro?

SVART?? Hur svårt kan det vara?
    Jag vet vad man kan kalla en neger för men då kan man se det såhär, han är blå neger vilket ja betyder svart,. men en neger som är lite ljusare är ju brun men de säger man ju inte.. då drar man alla över en kant med att vara svarta eller hur.

alla negrer jag känner vilket är många har inte ont av att bli kallade det.. dom ser inget fel i det.

sen vill jag veta varför du är så arg??? är det så att du kanske själv är mörkhyad o du är en av de få som har ont av att bli kallad neger eller känner du någon som har det så? för ser ingen anledning att hacka på folk eller på mig häller.. jag yttrade en åsikt utan tråkigt tonläge,,,

o ja negress är mer okej i samhället.. bara att gå ut o fråga folk på stan va de tycker...
  • asta66
    Anonym skrev 2011-12-06 06:43:35 följande:
    och att använda kränkande ord är att ge dem legitimitet.
    eller man kanske ska boxa misshandlade kvinnor på armen lite skämtsamt också, att personer känner sig kränkta av olika saker kan man ju alltid skoja om, eller hur?
    Jag håller inte med att ett ord som enbart beskriver hudfärg är kränkande i sig. Utan det är nåt man lägger i att vara svart som är sämre. Men rasister botar vi nog inte genom att byta ut orden. Även om ord kan vara kränkande är det väl den inställning vi har till svart som är viktig. Alla afrikaner är ju inte analfalbeter och döende i aids. För även om de har en annan hudfärg är de som vi.
    Eller tycker du att det är väldigt stor skillnad på städerska och lokalvårdare. Man bytte titel för att höja statusen på yrket.
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-12-06 14:54:48 följande:
    Jag håller inte med att ett ord som enbart beskriver hudfärg är kränkande i sig. Utan det är nåt man lägger i att vara svart som är sämre. Men rasister botar vi nog inte genom att byta ut orden. Även om ord kan vara kränkande är det väl den inställning vi har till svart som är viktig. Alla afrikaner är ju inte analfalbeter och döende i aids. För även om de har en annan hudfärg är de som vi.
    Eller tycker du att det är väldigt stor skillnad på städerska och lokalvårdare. Man bytte titel för att höja statusen på yrket.
    nu har du nog missat en del.
    ingen säger att svart är sämre, men i begreppet neger ligger definitionen "lägre stående ras".
    tycker du fortfarande det är OK?
  • Anonym
    Anonym (Zzz) skrev 2011-12-06 10:26:25 följande:
    Är det fler ord du gärna vill hålla kvar vid? Kallar du begåvningshandikappade för idioter? Människor med downs syndrome för mongon?
    Jag kallar dumbommar för idioter ja, och mongolider använder jag också.
    Anonym (mamma) skrev 2011-12-06 10:31:11 följande:
    Först kom du med påståendet att Sverige aldrig har haft slavar eller har haft med det att göra.. Vilket visade sig vara FEL! Historien har med ordet att göra. Det var då som det uppstod!

Vilka ord syftar du på? Vilka kränkande ord? Jag har aldrig läst något om detta som du skriver.
    Nej. Vad vikingarna sysslade med är jag rakryggad inför och 1000 år efter också men jag har aldrig hört talas om att sverige skulle bedriva slavhandel långt in på 1900-talet som du påstår.
    Som sagt, maila du akademien och berätta vad du vet. Du kanske får något stipendie. Förresten när var det som ordet uppstod?
    Ordet var fettisdagsbulle, semla om du så vill, översätta fritt så som vi gör i denna tråd.
    Anonym skrev 2011-12-06 10:55:19 följande:
    vad betyder popostrious?
    absurd men det är engelska med ett symboliskt värde *sch*
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-06 15:49:44 följande:
    absurd men det är engelska med ett symboliskt värde *sch*
    hahaha, var det preposterous du siktade på men missade?
    ja, det blir ungefär som med neger kan jag känna, man ska vara försiktig när man använder ord man inte kan!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-06 15:52:29 följande:
    hahaha, var det preposterous du siktade på men missade?
    ja, det blir ungefär som med neger kan jag känna, man ska vara försiktig när man använder ord man inte kan!
    Jag fick dig dit jag ville du och inte var det svårt haha

google heter det, där mamma hittade länken hon refererade till tidigare.
  • Anonym

Ville du visa dig obildad? Ja, grattis, det lyckades...

• Anonym (mamma)
    Anonym (oförstående) skrev 2011-12-06 11:04:08 följande:
    Jag vet vad man kan kalla en neger för men då kan man se det såhär, han är blå neger vilket ja betyder svart,. men en neger som är lite ljusare är ju brun men de säger man ju inte.. då drar man alla över en kant med att vara svarta eller hur.

alla negrer jag känner vilket är många har inte ont av att bli kallade det.. dom ser inget fel i det.

sen vill jag veta varför du är så arg??? är det så att du kanske själv är mörkhyad o du är en av de få som har ont av att bli kallad neger eller känner du någon som har det så? för ser ingen anledning att hacka på folk eller på mig häller.. jag yttrade en åsikt utan tråkigt tonläge,,,

o ja negress är mer okej i samhället.. bara att gå ut o fråga folk på stan va de tycker...
    Ja man kan säga svart, brun, mörk, ljusbrun.. vad som helst men neger och negress är inte ok. Inse att folk blir arga, sårade och kränkta! Även om inte dom du känner tar illa upp så gör i princip alla jag känner det. Inklusive mig själv. Jag själv är vit men min man är svart och vi har barn ihop. Det här är inget ord jag vill att mitt barn ska växa upp och höra i samhället. Och ja, jag hackar på folk och på dig för att ni tror att ni har någon slags rätt att kalla folk för det här. Det är så jävla fel! Sen när folk berättar hur sårade de blir och vilket dåligt ord det är (jag och många andra, både vita och svarta) så vägrar du att inse att du har fel. Du får ändra på dig helt enkelt för det här är inte ok! Förstå detta snälla! Hur svårt kan det vara att säga svart, brun, mörk, ljusbrun osv istället för neger?
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2011-12-06 15:49:44 följande:
    Jag kallar dumbommar för idioter ja, och mongolider använder jag också.
    Anonym (mamma) skrev 2011-12-06 10:31:11 följande:
    Först kom du med påståendet att Sverige aldrig har haft slavar eller har haft med det att göra.. Vilket visade sig vara FEL! Historien har med ordet att göra. Det var då som det uppstod!

Vilka ord syftar du på? Vilka kränkande ord? Jag har aldrig läst något om detta som du skriver.
    Nej. Vad vikingarna sysslade med är jag rakryggad inför och 1000 år efter också men jag har aldrig hört talas om att sverige skulle bedriva slavhandel långt in på 1900-talet som du påstår.
    Som sagt, maila du akademien och berätta vad du vet. Du kanske får något stipendie. Förresten när var det som ordet uppstod?
    Ordet var fettisdagsbulle, semla om du så vill, översätta fritt så som vi gör i denna tråd.absurd men det är engelska med ett symboliskt värde *sch*
    Du är ju bara för mycket för att vara sann! Du gör bort dig själv så det skriker om det! Det inser alla som läser det här som du just skrev! Det visar vad du är för slags människa! SNYGGT JOBBAT!
  • Anonym (oförstående)
    Anonym (mamma) skrev 2011-12-06 20:35:59 följande:
    Ja man kan säga svart, brun, mörk, ljusbrun.. vad som helst men neger och negress är inte ok. Inse att folk blir arga, sårade och kränkta! Även om inte dom du känner tar illa upp så gör i princip alla jag känner det. Inklusive mig själv. Jag själv är vit men min man är svart och vi har barn ihop. Det här är inget ord jag vill att mitt barn ska växa upp och höra i samhället. Och ja, jag hackar på folk och på dig för att ni tror att ni har någon slags rätt att kalla folk för det här. Det är så jävla fel! Sen när folk berättar hur sårade de blir och vilket dåligt ord det är (jag och många andra, både vita och svarta) så vägrar du att inse att du har fel. Du får ändra på dig helt enkelt för det här är inte ok! Förstå detta snälla! Hur svårt kan det vara att säga svart, brun, mörk, ljusbrun osv istället för neger?
    men snälla du.. jag sa bara att jag tycker ordet är okej och att mina kompisar som själva är det tycker det är okej,,. men var sa jag att jag använder ordet???? jag säger det aldrig pga att jag vet att många i samhället inte uppskattar det och jag vill inte att mina barns ska hamna i dåliga dagar bara för att dom säger det.. så att du har ingen rätt att hacka på mig för att jag tycker ordet är okej.. de e samma sak att man ska hacka på mig för att jag tycker det är okej att vara homosexuell för det är ju fult i mångas ögon och vissa tar det som att det inte är okej att vara de.. så ordet neger e inget ord jag tycker är fel på något vis och jag känner att det är helt okej ord att yttra men jag gör det inte för jag vill inte att folk ska känna sig nedvärderade som tyvärr jag vet vissa gör.... men en som är färgad kanske kan behöva ha lite förståelse med det ibland med så som att en gammal säger negerboll efter som de ALLTID gjort de o varför ska dom behöva ända o tänka på de när dom kanske bara har ett par år kvar o leva... men man kan se till att dagens ungdomar o barn inte använder ordet..
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?