• Anonym (undrar)

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Nu får ni ge er, ni negersägande människor. Jag har haft åtskilliga dispyter med släktingar som vägrar acceptera att ordet är negativt klingande.... Jag har sagt upp kontakten till och med. Men ändå hör man det dag efter dag.... Läste en tråd här på fl och undrar hur ni tänker. Berätta varför det är så jäkla viktigt att såga neger!!!!! Det finns mängder med andra ord att använda men ni vägrar. Varför????

• Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
  • Anonym (Klara)
    Anonym skrev 2011-12-12 13:29:36 följande:
    jag har tolkat "white trash" på samma sätt som "idiot", att det är beteendet man klagar på.
    beteenden kan ändras -du kan bete dig dumt, slutar du med det är du inte längre idiot.

gnäller man på saker personen ÄR -som hudfärg -är det ju inget personen kan ändra.
    Fortfarande är det ett nedsättande ord och borde inte få användas, på samma sätt som N ordet inte heller borde få göra det.  
  • Anonym
    Anonym (Klara) skrev 2011-12-12 13:34:18 följande:
    Fortfarande är det ett nedsättande ord och borde inte få användas, på samma sätt som N ordet inte heller borde få göra det.  
    nej, jag tycker inte man ska använda idiot eller WT heller, men för mig är neger mer negativt laddat.
  • Anonym (Klara)
    Anonym skrev 2011-12-12 13:36:18 följande:
    nej, jag tycker inte man ska använda idiot eller WT heller, men för mig är neger mer negativt laddat.
    Ja, här så tycker vi olika!:)  Jag anser att båda orden är lika mycket negativt laddade. 
  • Anonym
    Anonym (Klara) skrev 2011-12-12 13:41:47 följande:
    Ja, här så tycker vi olika!:)  Jag anser att båda orden är lika mycket negativt laddade. 
    kan man aldrig ändra på att man är WT alltså?
    kan man inte bete sig WT i vissa situationer?
    (byt ut mot idiot/idiotiskt och sen mot neger...)

kan du etymologin till neger och vilka historiska kopplingar det har, eller tänker du att det bara betyder svart?
  • Anonym
    Anonym (Klara) skrev 2011-12-12 13:41:47 följande:
    dessutom generaliserar begreppet WT inte en hel grupp på det sättet neger gör.
  • Anonym (Klara)
    Anonym skrev 2011-12-12 13:44:18 följande:
    kan man aldrig ändra på att man är WT alltså?
    kan man inte bete sig WT i vissa situationer?
    (byt ut mot idiot/idiotiskt och sen mot neger...)

kan du etymologin till neger och vilka historiska kopplingar det har, eller tänker du att det bara betyder svart?
    1. Det är svårt att ändra på hudfärgen som ordet White står för.  
    2. Det finns ingen människa som är skräp, så mitt svar är Nej.  

När jag tänker på det nedsättande ordet som riktas mot mörkhyade, så tänker jag på historien om slaveriet.  Och att de som använder sig av det ordet anser sig vara överlägsna de mörkhyade, vilket de inte alls är.  Det kanske inte alls är så som jag här tror - eftersom jag inte är någon tankeläsare. Men jag upplever en känsla av att många tänker så då de säger det ordet.  
  • Anonym
    Anonym (Klara) skrev 2011-12-12 13:56:27 följande:
    1. Det är svårt att ändra på hudfärgen som ordet White står för.  
    2. Det finns ingen människa som är skräp, så mitt svar är Nej.  

När jag tänker på det nedsättande ordet som riktas mot mörkhyade, så tänker jag på historien om slaveriet.  Och att de som använder sig av det ordet anser sig vara överlägsna de mörkhyade, vilket de inte alls är.  Det kanske inte alls är så som jag här tror - eftersom jag inte är någon tankeläsare. Men jag upplever en känsla av att många tänker så då de säger det ordet.  
    1. begreppet WT riktar sig inte mot alla vita som homogen grupp på det sättet neger gör
    2. man kan faktiskt bete sig illa/idiotiskt/skräpigt, mend et definierar knappast hur du är.
  • asta66
    Soul Rebel skrev 2011-12-09 23:56:40 följande:
    Du har säkert inte tänkt att de kanske inte har något val egentligen, det blir antingen må dåligt som ens förfäder gjorde eller ta emot, bita ihop, se humorn etc. Det är något som har varit rekonstruerat i generationer, så längre slaveri/slavhandel har funnits. Tänkt dig om det däremot varit tvärtom och du möter ord som påminner dig om din hudfärg i olika sammanhang. Du skulle i början säkert känna dig utpekad och undra, driver de med mig men till
    slut för att klara av det maktlösheten, anpassar du dig efter majoriteten. Det betyder däremot inte att det är rätt i grunden, i grunden mådde du dåligt av det. Tänk på historien, vad andra har gått igenom och det är det som betyder något, vad människor gick igenom när det hela började utspelas och där finner man sanningen om ordets innebörd.
    Jag brukar kallas blekfis för att jag aldrig blir brun. Och vi alla skulle kräva kompensation för gamla oförrätter våra släktingar utsattes för kommer vi aldrig vidare. Kinesernas ord för européer är "vit djävel". Är inte det rasistiskt? I alla tider har folk tyckt att främmande är lite skrämmande. Att vi är bättre än ni.

Jag går inte med på att hudfärg är så viktigt. Det finns så mycket annat som är viktigare.
  • Anonym (undrar)
    asta66 skrev 2011-12-13 07:58:38 följande:
    Jag brukar kallas blekfis för att jag aldrig blir brun. Och vi alla skulle kräva kompensation för gamla oförrätter våra släktingar utsattes för kommer vi aldrig vidare. Kinesernas ord för européer är "vit djävel". Är inte det rasistiskt? I alla tider har folk tyckt att främmande är lite skrämmande. Att vi är bättre än ni.

Jag går inte med på att hudfärg är så viktigt. Det finns så mycket annat som är viktigare.
    Vad är viktigare än att behandla varandra med respekt? Vad är viktigare än att inte kränka andra människor medvetet?

Är det verkligen viktigare att få säga vad man vill när man vill? Även om det betyder att andra mår dåligt av det? Varför åkte 2 ungdomar från MUF dit för nazism när de gjorde "hitlerhälsning"? Att ha åsikter och yttra dem när som helst är ju människans rätt eller? Det var ju inte deras problem att andra kände sig kränkta.... *ironi*
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-12-13 07:58:38 följande:
    genom att inte ta till dig information och fortsätta använda ett nedsättande ord visar du ignorans, inte ett öppet sinne.
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?