• MimmiMamma

    Fick missfall efter cellprovtagning!

    Måste bara få lätta mitt hjärta och berätta vad som hände mig för ett par veckor sedan.


    Mensen var försenad två till sex veckor så misstanken om att jag kunde vara gravid låg i bakhuvudet och gnagde. 42 år och har fem goa barn sen tidigare och viste att min man nog skulle vara negativ till ett sjätte. Men vem kan tacka nej till ett liv?


    Hade för en tidsedan fått kallelse att boka tid för cellprovtagning så detta var en möjlighet att lite gran i förbifarten kolla upp om jag var gravid. Efter en liten kort diskussion om att jag kanske skulle kunna vara gravid, tog barnmorskan cellprovet (har aldrig varit med om att det gjort så ont) sen kollad hon min graviditet och mycket riktigt var det. Fick en läkartid för att bedöma hur långt graviditeten vag gången och traskade hem…..med en till tagande smärta i underlivet . Det gjorde ont så fort jag rörde mig, men med fem barn finns inte mycket tid för vila och efter några dagar tilltog smärtan än mer och fostervattnet började rinna ur mig…och dagen efter kom ”resten” och tårarna och sen massor med blod. Blödde och grät i en dryg vecka och känner mig nu så fruktansvärt tom inombords.

  • Svar på tråden Fick missfall efter cellprovtagning!
  • hausmaus08

    Beklagar!
    Har själv både tagit cellprover och tom blivit koniserade under grav., utan några kompl.
    Ett vanligt cellprov som tas med topps borde inte påverka, inte heller ett prov där de "knippsar" av lite vävnadsbitar fr. tappen.
    Som föregående talare skrivit; kontakta BM och hör efter!    

  • snrkfroken

    andas ut en smula... ska nämligen oxå knipsa av en del eftersom dom upptäckte cellförndringar

  • Lowika

    Jag fick ta cellprov i början av graviditeten, eftersom jag missat att göra det på ett bra tag (tiderna man får funkar ju inte......) De tyckte absolut jag skulle göra de så fort som möjligt, och garanterade att det inte påverkade graviditeten.

  • Fridayyy
    snrkfroken skrev 2011-11-11 14:36:30 följande:
    Jag tog cellprov i vecka 10... dom sa upprepade gånger till mig att det omöjligt kunde påverka graviditeten? Blev jag lurad?
    samma här, började blöda och blev så rädd ´men fick inget missfall, har min lilla klumpedump i famnen.fick dock göra vul.

    Kommer aldrig mer göra cellprov när jag är gravid
  • Kattdamen
    Fridayyy skrev 2011-11-11 14:56:56 följande:
    samma här, började blöda och blev så rädd ´men fick inget missfall, har min lilla klumpedump i famnen.fick dock göra vul.

    Kommer aldrig mer göra cellprov när jag är gravid
    Fast man kan ju börja blöda ändå.
  • MimmiMamma

    Jag mådde så bra innan cellprovet.


    Och har aldrig fått ont av det tidigare, men då har jag inte varit gravid.


    Sen tycker jag det är konstigt att missfallet började med att fostervattnet kom, trodde att det skulle börja med en blödning om kroppen stötte bort barnet.….

  • Sweet life
    MimmiMamma skrev 2011-11-11 15:15:18 följande:

    Jag mådde så bra innan cellprovet.


    Och har aldrig fått ont av det tidigare, men då har jag inte varit gravid.


    Sen tycker jag det är konstigt att missfallet började med att fostervattnet kom, trodde att det skulle börja med en blödning om kroppen stötte bort barnet.….


    Beror ju på hur långt gången du var...
  • Margarit

    Låter som ett plyckligt sammanträffande.

    Vilken vecka var du i?

    Beklagar misfallet!

  • MimmiMamma

    Fick Abelonelle som likamedel/ billigare variant istället för Neoveletta som p-piller för ett par månader sedan. Detta p-piller - Abelonelle, fick mig att må hur dåligt som helst och jag blödde lite hur som hels och jag tappade räkningen totalt. Slutade äta p-piller när blödningarna inte kom tillbaka på en och en halv månad testade då negativt.....fyra veckor senare var jag hos barnmorskan...så tiden där i mellan måste jag blivit gravid, trots att vi var försiktiga.

  • Fridayyy
    Kattdamen skrev 2011-11-11 15:02:37 följande:
    Fast man kan ju börja blöda ändå.
    Jovisst men jag vet ju inte om jag blödde för att hon petade inne i mig och man är ju extra känslig som gravid. Och den oro det gav, nej tack. Hon såg att det blödde lite innan och sa att det var där innan hon petade men det vet jag inte om jag tror på, har aldrig blött i en grav innan och varken före eller efter detta heller. Det kom lite varje dag i i en knapp vecka. Jag tror det helt och hållet berodde å¨cellprovet men det var nog aldrig någon risk för missfall men jag blev så rädd ju.
  • tjejligan

    Jag tog också cellprov i vecka 6 och fick missfall 3 veckor senare och då bedömde läkarna att det hade dött redan 2 veckor tidigare. BM sa att det var riskfritt  att det inte skulle påverka.
    Nu vet jag inte om det var så men jag blev gravid återigen 6 veckor senare med enäggstvillingar som jag inte skulle ha haft annars.

  • WimZy

    Beklagar! :(

    Jag har gjort cellprov när jag varit gravid båda ggr. Ingen av dem gjorde ont och jag fick inte missfall.

  • Emuz

    Jag tror inte heller att det är cellprovtagningen som är orsaken till ditt missfall. Men jag beklagar verkligen ditt missfall. Jag gjorde själv cellprovtagningn förra veckan. Misstänkte att jag var gravid och berättade det för BM. Då sa hon att det nästan var det bästa att göra cellprovtagning i tidig graviditet. Varför vet jag inte, men hon garanterade att det inte skulle vara någon som helst fara om jag nu råkade vara gravid. Vi gjorde först ett gravtest, men det visade ingenting. Jag tror att jag då var någonstans mellan v.3 och 4 och fick till svar att gravtester är rätt osäkra så tidigt i graviditeten och att jag kunde göra ett nytt i slutet av månaden om jag inte fått mens före det. jag läntar oerhört mycket efter att bli gravid igen efter att vi fått avbryta min graviditet i augusti i år.  

    Började blöda igår. Var övertygad om att det var mensen då det såg ut som vanlig mens och jag blev lite besviken. Nu är jag däremot rätt säker på att jag fått missfall. Skulle tömma min menskopp (ursäkta detaljerna!) nyligen, men såg då att det fanns lite mer "fasta" grejer i blodet. Dels något som såg ut som en liten droppe ungefär på ca 1 cm, dels något kladdigt hinnliknande. Missfall? Vad säger ni som varit med om missfall? Oerhört tråkigt isf, men det är som det är... och jag är helt övertygad om att cellprovtagningen inte har något som helst att göra med detta. då är jag mer fundersam till den antibiotika som jag fick för 2 veckor sedan pga. urinvägsinfektion  

  • Trolleri

    Jag gjorde cellprov tidigt i graviditeten och jag har för mig att de även "knipsade av" en bit den gången. Var i vecka nio då och inga som helst komplikationer. Passade även på att be om ett VUL när jag ändå var där så jag fick se våran lilla för första gången. :) 

    Dock ska man ju inte göra det efter v 14 då resultatet kan bli felaktigt pga graviditeten.

  • Findusia

    Jag gjorde ett cellprov + biopsi i vecka 10 och 30 och det gick bra.
    Innan jag gjorde det i vecka 10 så frågade läkaren om vi hade sett att  hjärtat slog så vi visste att allt var som det skulle därinne och det hade vi. Hon sa att om det är ett MA som inte blödit ut än så kan detta starta utblödningen och då tror patienterna felaktigt att det är själva cellprovet+biopsin som gett missfallet när det i själva fallet inte hade ett dugg med missfallet att göra.

    Jag har idag en frisk 8 veckors bebis!

  • LinaTo

    Hej!
    Något liknande hände mig, eller har i alla fall fått mig att undra om det tidiga missfallet orsakades av cellprovtagningen (det var ett återbesök, så de tog en ganska stor bit att undersöka). Har aldrig varigt med om den typen av smärta efteråt, vid cellprovtagning. Kunde knappt gå. Satt i väntrummet och återhämtade mig, stapplade hem och en halv dag senare kom mer och mer blod. Jag var väl bara i vecka fem eller så. Hade tagit ett positivt test några dagar tidigare. 

    Det jobbigaste var att läkaren som tog testet var så kylig. Jag frågade om det fanns några risker, hon nekade. Orkar inte förklara hela hennes beteende, men hon var så känslomässigt avtrubbad och avvisande. Kanske var det det som fick mig att känna att hon orsakat missfallet. 

    Det låter som om det var lite jobbigare för dig. Mer tomt och konstigt. För vi fortsatte och kämpa och nu är jag gravid igen. (Väldigt tidigt, så vi håller tummarna.)

    Ta hand om dig!

Svar på tråden Fick missfall efter cellprovtagning!