• Pimey

Herregud matschema för 5 månaders?

Min son är 5 månader och vi har under en månads tid gett han gröt+fruktpurè till frukost varje dag sen den resterande dagen har han bara ätit ersättning.

Nu sen 2 veckor tillbaka har jag lagt till mat såsom spagetti & köttfärssås, kyckling, kött..(på burk) då och det har väl gått sisådär han äter men köjs emellanåt vi tar det långsamt men han är duktig. Iallafall nu när det börjar gå framåt med maten så börjar jag bli lite ängslig om hur hans sk "matschema" ska se ut.. hur ser det ut för er? själv känner jag mig helt lost då jag står där på barnmatsavdelningen och ser alla dessa vällingar, matsorter och purèer att jag blir snurrig! Skulle snällt om jag fick lite att gå efter så därför undra jag hur de se ut för er :)

Just nu så äter han:

06:00 ersättning (somnar om)
    9-10 (beror på när han vaknar): 1 port. Havregröt blandat med någon smakis + 100 ml ersättning
    13-14: 2 kuber mat + ersättning efteråt

resten av dagen så äter han ersättning och somnar vid 7 och äter 1 gång på natten.. 

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Herregud matschema för 5 månaders?
  • whitetrach86

men jösses vad är det med folk att alltid kolla hur andras barn äter och försöka rätta sig där efter? 
    Låt ditt barn äta när h*n är hungrig! Och låt barnet äta så mycket som h*n vill ha. 

• vittra
    whitetrach86 skrev 2011-11-12 20:17:36 följande:
    men jösses vad är det med folk att alltid kolla hur andras barn äter och försöka rätta sig där efter? 
    Låt ditt barn äta när h*n är hungrig! Och låt barnet äta så mycket som h*n vill ha. 
  • vittra

Alltså en 5-månader ska fortfarande få enbart bröstmjölk/ersättning och på sin höjd någon enstaka smakis om bebisen är uppenbart intresserad och den behöver absolut inte vara regelbunden eller intas för näringens skull utan endast för intressets skull, näringsmässigt är det fortfarande ersättning som gäller för din lilla bebis och det ger man när bebisen är hungrig helt enkelt.

Varför är han duktig för att han äter mat..? Bara en fundering?

• Makka Pakka

Varför är du ängslig? En 5-mån behöver ingen matschema. Om man har valt att börja med smakisar innan 6 mån så ska man fortfarande ta det långsamt. Det är inte tänkt att man ska efer nån vecka byta ut flera ersättnings/amningsmål med mat.. Låt han ta det långsamt så kommer det lösa sig så småningom..

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Taitas

Rubriken lurade mig, jag trodde att du var förvånad över att folk har matscheman åt sina 5-månaders.
    Det är då jag iaf.

• Empiiis

När min dotter var 5 månader åt hon gröt till frukost. lite "mat"smakis + frukt till lunch och middag med ersättning som huvudföda samt ibland lite gröt innan hon skulle sova.
    Sen gick det fort och hon åt
    gröt
    mellis ersättning
    lunch halv burk + halv burk frukt
    mellis ersättning
    middag samma som lunch
    Ersättning
    + ersättning under natten

vid 6 mån

Jag skulle fortsätta som du gör och kanske öka smakisarna ngt runt 6 mån och tillslut i bebisen takt är den en full portion.

• vittra
    Taitas skrev 2011-11-12 20:33:13 följande:
    Rubriken lurade mig, jag trodde att du var förvånad över att folk har matscheman åt sina 5-månaders.
    Det är då jag iaf.
    Haha samma här.
  • lixomsofie

när min son var fem månader åt han såhär typ:

05.00 ersättning
    08-09 ½port gröt + frukt
    nästa mål: ersättning - när han var hungrig...
    12.30-13.30 ca lunch... 75 gram mat (hemlagade pureer) + frukt
    ersättning till detta
    nästa mål: ersättning - när han var hungrig
    ca 17 ½ portion gröt + frukt
    19 ca ersättning
    + 1-2 mål ersättning på natten

vi började med smakportioner "tidigt" (4 månader) då han satt vid bordet och gapade som en liten fågelunge när vi åt och började med detta beteende vid 2½ månad redan. han älskade allt han fick redan från början och begärde själv att få mat och vägrade flaskan vid fler och fler mål. nu är han sju månader och avsäger sig mer och mer ersättningen som mellanmål på dagarna.

viktigaste tror jag är att man är lyhörd för vad barnet vill, fram tills min son var 6 månader fanns alltid ersättningen med vid varje måltid men då han drack mindre och mindre och åt mer och mer av maten så slutade vi med det.  

• Pimey
    whitetrach86 skrev 2011-11-12 20:17:36 följande:

Men herregud jag ska direkt inte kopiera hur andras jäkla barn äter tror du jag är dum eller? jag vill bara veta hur deras barn åt vid den åldern för att få någon sorts "vägledning" ska du vara så spydig så behöver du inte skriva!

Svar på tråden Herregud matschema för 5 månaders?