• Pimey

Herregud matschema för 5 månaders?

Min son är 5 månader och vi har under en månads tid gett han gröt+fruktpurè till frukost varje dag sen den resterande dagen har han bara ätit ersättning.

Nu sen 2 veckor tillbaka har jag lagt till mat såsom spagetti & köttfärssås, kyckling, kött..(på burk) då och det har väl gått sisådär han äter men köjs emellanåt vi tar det långsamt men han är duktig. Iallafall nu när det börjar gå framåt med maten så börjar jag bli lite ängslig om hur hans sk "matschema" ska se ut.. hur ser det ut för er? själv känner jag mig helt lost då jag står där på barnmatsavdelningen och ser alla dessa vällingar, matsorter och purèer att jag blir snurrig! Skulle snällt om jag fick lite att gå efter så därför undra jag hur de se ut för er :)

Just nu så äter han:

06:00 ersättning (somnar om)
    9-10 (beror på när han vaknar): 1 port. Havregröt blandat med någon smakis + 100 ml ersättning
    13-14: 2 kuber mat + ersättning efteråt

resten av dagen så äter han ersättning och somnar vid 7 och äter 1 gång på natten.. 

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Herregud matschema för 5 månaders?
  • Lindreas
    Pimey skrev 2011-11-12 20:41:28 följande:

Men herregud jag ska direkt inte kopiera hur andras jäkla barn äter tror du jag är dum eller? jag vill bara veta hur deras barn åt vid den åldern för att få någon sorts "vägledning" ska du vara så spydig så behöver du inte skriva!

Fast hon har ju en poäng? Eftersom ersättning eller bröstmjölk fortfarande ska vara huvudfödan så behöver du väl ingen annan vägledning?
  • Pimey
    vittra skrev 2011-11-12 20:29:07 följande:
    Alltså en 5-månader ska fortfarande få enbart bröstmjölk/ersättning och på sin höjd någon enstaka smakis om bebisen är uppenbart intresserad och den behöver absolut inte vara regelbunden eller intas för näringens skull utan endast för intressets skull, näringsmässigt är det fortfarande ersättning som gäller för din lilla bebis och det ger man när bebisen är hungrig helt enkelt.

Varför är han duktig för att han äter mat..? Bara en fundering?
    Ja alltså han var ju intresserad utav vad vi åt då han var lite mer än 4 månader så vi provade gröt som en första grej enligt BVC gick det bra. han gillade det och äter de än som sagt. jag har aldrig försökt tvinga i han något utan gillar han det inte ja men då får det vara bra. Nu när han äter han utan den "riktiga maten" men ibland så vill han ha mer än gärna ibland så köjs han och vill inte ha och då slutar vi där.

Jag tycker han är duktig för att han är intresserad utav att äta mat och att han är villig att äta det som jag bjuder, att han är nyfiken helt enkelt och att han inte ratar allt jag bjuder på. 
  • Pimey
    Makka Pakka skrev 2011-11-12 20:33:07 följande:
    Varför är du ängslig? En 5-mån behöver ingen matschema. Om man har valt att börja med smakisar innan 6 mån så ska man fortfarande ta det långsamt. Det är inte tänkt att man ska efer nån vecka byta ut flera ersättnings/amningsmål med mat.. Låt han ta det långsamt så kommer det lösa sig så småningom..
    Ja alltså jag blir ängslig för längre fram, detta är mitt första barn och jag är som sagt helt lost på matfronten och jag söker stöd och råd här om hur ni gjorde. Klart vi tar det långsamt jag stressar inte i han någon mat utan det han äter nu klarar hans mage av galant. Han har tidigare haft problem med magen som liten så det ligger i bakhuvudet hela tiden och gnager. Och jag har inte planerat att byta ut flera mål nu på ett tag utan jag var bara mer nyfiken på hur ni hade det med era småttingar..
  • Pimey
    Taitas skrev 2011-11-12 20:33:13 följande:
    Rubriken lurade mig, jag trodde att du var förvånad över att folk har matscheman åt sina 5-månaders.
    Det är då jag iaf.
    ja förlåt så mycket jag skrev en annan rubrik men halva texten försvann efter "herregud" så det märkte jag då jag postade det..så mitt fel!
  • Taitas

Men herregud jag ska direkt inte kopiera hur andras jäkla barn äter tror du jag är dum eller? jag vill bara veta hur deras barn åt vid den åldern för att få någon sorts "vägledning" ska du vara så spydig så behöver du inte skriva!

Okej, mitt "matschema" till min (då) 5-månaders:

Bröstmjölk ungefär varannan timma förutom på natten, då gick det runt 4 timmar mellan målen.
  • whitetrach86
    Taitas skrev 2011-11-12 20:52:04 följande:
    Okej, mitt "matschema" till min (då) 5-månaders:

Bröstmjölk ungefär varannan timma förutom på natten, då gick det runt 4 timmar mellan målen.

Ja då får jag väl svara desamma. Bröstmjölk dag och natt.
  • Pimey
    Lindreas skrev 2011-11-12 20:44:12 följande:
    Fast hon har ju en poäng? Eftersom ersättning eller bröstmjölk fortfarande ska vara huvudfödan så behöver du väl ingen annan vägledning?
    ja alltså jag är mycket medveten om att huvudfödan är ju ersättning men man måste ju få fråga om man har funderingar..jag skrev inte för att folk ska dumförklara mig och börja anta saker..
  • mde

Jag tycker det är intressant att se hur andra jämnåriga äter, vare sig de bara äter ersättning, ammar eller äter mat också. Min son är ovanligt stor och har ökat ovanligt mycket i vikt sedan han föddes, så jag försöker hålla lite mer koll.

Min 5½ månaders äter såhär

06 amning - somnar om

09 amning

12 gröt gjord på 3/4del vatten + plommonpure för magen

15.30 amning

18-19 amning, oftast vill han bara amma en kort stund typ kl 18 och sen igen innan han somnar för natten men äter då en lite längre stund

• aud
    vittra skrev 2011-11-12 20:34:01 följande:
    Haha samma här.
    Här är en till. ^^
    Skrikmetoder = barnmisshandel.
Svar på tråden Herregud matschema för 5 månaders?