• Pimey

Herregud matschema för 5 månaders?

Min son är 5 månader och vi har under en månads tid gett han gröt+fruktpurè till frukost varje dag sen den resterande dagen har han bara ätit ersättning.

Nu sen 2 veckor tillbaka har jag lagt till mat såsom spagetti & köttfärssås, kyckling, kött..(på burk) då och det har väl gått sisådär han äter men köjs emellanåt vi tar det långsamt men han är duktig. Iallafall nu när det börjar gå framåt med maten så börjar jag bli lite ängslig om hur hans sk "matschema" ska se ut.. hur ser det ut för er? själv känner jag mig helt lost då jag står där på barnmatsavdelningen och ser alla dessa vällingar, matsorter och purèer att jag blir snurrig! Skulle snällt om jag fick lite att gå efter så därför undra jag hur de se ut för er :)

Just nu så äter han:

06:00 ersättning (somnar om)
    9-10 (beror på när han vaknar): 1 port. Havregröt blandat med någon smakis + 100 ml ersättning
    13-14: 2 kuber mat + ersättning efteråt

resten av dagen så äter han ersättning och somnar vid 7 och äter 1 gång på natten.. 

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Herregud matschema för 5 månaders?
  • Natulcien

Något schema för matintag kommer jag aldrig att ha för mitt barn. När han var 5 månader så ammades han varannan timme på dagtid och sov gott på natten.

• HappyMummy

Tycker för det första att folk som måste ge spydiga och ibland rentav korkade kommentarer kan håll de för sig själva. Forumet är väl till för att få ställa frågor??

Nåväl, vet inte om jag vill kalla det för matschema men dagens födointag ser i det stora ut såhär för min snart 5½ månaders tös:

06 Amning

09 Amning

12 Varm hemlagad puré ca 1dl + ½ -1dl fruktpuré Dricker vtn till. Ibland är hon inte alls sugen på mat och då provsmakar hon bara och ammar sedan..

14-15 Ammar

17-18 En portion havregröt, ibland med lite frukt i

19-20 Ammar & sover sedan för natten.

Kostrekommendationerna för spädbarn enl LMV har nyligen ändrats, det var inte så länge sedan man rekommenderade att ge smakis från 4 månader så vad som är korrekt ändras lite från år till år. Fråga hur det var när vi var små, och ja titta... Vi överlevde! Glad Man kan inte stirra sig blind på vad alla säger utan man måste känna in sitt barn lite också. Vår dotter började med smakis när hon var 3½ månad och detta för att hon var väldigt intresserad av mat. Inte så att vi tvingade henne utan hon fick helt enkelt som hon ville, dvs något med smak i munnen & överlycklig blev hon!                     

Stolt mamma till finaste Ellie -11
  • enbär
    Taitas skrev 2011-11-12 20:52:04 följande:
    Okej, mitt "matschema" till min (då) 5-månaders:

Bröstmjölk ungefär varannan timma förutom på natten, då gick det runt 4 timmar mellan målen.
    Samma här. Första smakisen en vecka före 6-månadersdagen.
  • Dr Mupp

Vid fem månader såg det ut såhär:

Amma, amma, amma,  amma,  osv väldigt många gånger dygnet runt. 

HappyMummy skrev 2011-11-15 17:42:33 följande:
    Kostrekommendationerna för spädbarn enl LMV har nyligen ändrats, det var inte så länge sedan man rekommenderade att ge smakis från 4 månader så vad som är korrekt ändras lite från år till år. Fråga hur det var när vi var små, och ja titta... Vi överlevde! Glad Man kan inte stirra sig blind på vad alla säger utan man måste känna in sitt barn lite också. Vår dotter började med smakis när hon var 3½ månad och detta för att hon var väldigt intresserad av mat. Inte så att vi tvingade henne utan hon fick helt enkelt som hon ville, dvs något med smak i munnen & överlycklig blev hon!                     
    Rekommendationerna ändrades från 4-6 månader till 6 månader för 9 år sen. Så det är inte så nyligen. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • FrkJenny

Vi tjuvstartade med smakisar vid 5,5 månaders ålder så "matschemat" bestod av amning, efter önskan och behov, och vid 5,5 månader med tillägg av någon tesked puré per dag. 

Kostrekommendationerna för spädbarn enl LMV har nyligen ändrats, det var inte så länge sedan man rekommenderade att ge smakis från 4 månader så vad som är korrekt ändras lite från år till år. 
    Fast 1900-talet var väl inte så nyligen? Åtminstone så länge sedan var det man rekommenderade att börja vid fyra månader.

Fram till 2003 var det 4-6 månader som gällde men eftersom många tolkade det som att man borde börja redan vid fyra månader istället för att börja någon gång mellan fyra och sex månaders ålder tog man under 2003 bort fyran och ändrade rekommendationen till 6 månader, med tillägget att OM barnet var intresserat så kunde man förstås börja tidigare, men i så fall absolut inte tidigare än fyra månader. 

Nu har man skärpt rekommendationen genom att ändra tillägget till att om barnet är intresserat så kan man börja tidigare men bara med att ge "smaksensationer"; ett kryddmått på sin höjd innan sex månaders ålder.
  • goatess82

min 5 mån!

7:00 ammas

10:00 ammas

1200 :ammas

15:00 ammas

18:00 ammas och får en liten klick potatis

och så titt som tätt ammas han på natten!

• hannis

När min son var 5 månader ammades han varje till varannan timme från kl 7 på morgonen till kl 21 på kvällen.

Första smakportionen fick han vid 5,5 månads ålder och då en tesked potatispuree med bröstmjölk.

• Maariiia

Något direkt matschema har jag inte för min 5-månaders dotter, då det aldrig skulle gå att följa när hon är så liten och äter olika mycket från dag till dag.
    Men dagarna brukar se ut så att hon får ersättning var 3:e timma under hela dagen, ibland oftare om hon visar tecken på att vilja ha mat, sover utan att vakna 22-06.
    Jag ser en smakis (gröt eller puré) i samband med ersättning vid lunchtid ungefär.

• Höstbebis2010

Vi började med smakisar vid 4 månader oxå, som snabbt ökade till fulla måltider eftersom sonen blev galen om han inte fick mer.

Nu är det ett tag sen han var 5 månader, men han åt iaf:

runt 5-6 ersättning

ca 8 hel portion gröt

nån gång på förmiddagen ersättning

lunchtid halv burk eller motsvarade mängd med matpuré och fruktpuré efter

och sen var det ersättning resten av dagen.

Vid 6 månader sen ökade vi på och gav ett mål gröt runt 17 tiden oxå.               

• Mama Mia

Min lillkille är snart 10 månader och han har fortfarande inget matschema. Han får mat när han är hungrig och vi tar det som råkar passa bäst för tillfället. Flaska med välling eller ersättning om han är trött eller vi är i farten, gröt eller burk om det finns tid att sitta i lugn och ro och mata, det som passar av vår mat om han är vaken när vi ska äta.
    Så länge ungen går upp i vikt som den ska finns ingen anledning att krångla till det.

• Dr Mupp
    FrkJenny skrev 2011-11-15 19:29:21 följande:
    Vi tjuvstartade med smakisar vid 5,5 månaders ålder så "matschemat" bestod av amning, efter önskan och behov, och vid 5,5 månader med tillägg av någon tesked puré per dag. Fast 1900-talet var väl inte så nyligen? Åtminstone så länge sedan var det man rekommenderade att börja vid fyra månader.

Fram till 2003 var det 4-6 månader som gällde men eftersom många tolkade det som att man borde börja redan vid fyra månader istället för att börja någon gång mellan fyra och sex månaders ålder tog man under 2003 bort fyran och ändrade rekommendationen till 6 månader, med tillägget att OM barnet var intresserat så kunde man förstås börja tidigare, men i så fall absolut inte tidigare än fyra månader. 

Nu har man skärpt rekommendationen genom att ändra tillägget till att om barnet är intresserat så kan man börja tidigare men bara med att ge "smaksensationer"; ett kryddmått på sin höjd innan sex månaders ålder.
    Var det 2003? Jag hade för mig att det var 2002. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Pimey
    Tycker för det första att folk som måste ge spydiga och ibland rentav korkade kommentarer kan håll de för sig själva. Forumet är väl till för att få ställa frågor??

Nåväl, vet inte om jag vill kalla det för matschema men dagens födointag ser i det stora ut såhär för min snart 5½ månaders tös:

06 Amning

09 Amning

12 Varm hemlagad puré ca 1dl + ½ -1dl fruktpuré Dricker vtn till. Ibland är hon inte alls sugen på mat och då provsmakar hon bara och ammar sedan..

14-15 Ammar

17-18 En portion havregröt, ibland med lite frukt i

19-20 Ammar & sover sedan för natten.

okej tack :) ja alltså jag vet inte vad jag skulle kalla det mer än "matschema" menar ju såklart inte strikta tider men hur dagen för er såg ut om man säger så :P hehe..ja men frågar man nått sånt här på detta forum är man en idiot verka det som :S
Svar på tråden Herregud matschema för 5 månaders?