• Anonym

Min partner är ofta arg och irriterad

Hade också en flickvän som var precis så som du beskriver. Jag ville snacka och försöka lösa problemet men då var allt mitt fel och det fanns liksom inte på kartan att hon också bär ett ansvar men hon vägrade och ändra på sig och våga "verkligen" reflektera och se sitt eget beteende. Tyvärr tror jag det är den stora boven i dramat att det krävs att hon själv inser och verkligen vågar se sig själv men tror det blev för läskigt för henne och då blev det lättare att allt var alla andras fel. Det krävs alltså lite guts och våga syna och se sig själv ur ett sant perspektiv inte alla som vågar.

Som tur var lyckades jag ta mig ur förhållandet innan det var försent även om det var nära många gånger att det var rättvist att det alltid var fel på allt jag gjorde och hon som alltid hade rätt.

Så vitt jag vet lever hon likadant fortfarande. Krävs som sagt en stor ansträngning av en själv och ändra ett sånt beteende och det kan både vara riktigt jävla läskigt att sätta sin hela verklighetsbild på spel. Man måste ha en hyfsat bra självkänsla för att våga det.

Så även om du vill hjälpa henne så måste hon inse det själv och det är det som är problemet.

Kan ta ett helt liv eller att det händer någotsomfår henne att göra det annars tror jag tyvärr att risken är stor att du får räkna med att fortsätta leva så om du vill vara med henne.

I mitt fall har jag aldrig ångrat att jag lämnade en sekund men det är det som är svårt att avgöra.

• Anonym
    Anonym (är vi gifta?) skrev 2011-11-12 23:48:18 följande:

Man skulle kunna tro att du var min karl. Fast vi har en dotter ihop och vi har inte gift oss men varit ihop i tre år..

Han har en bra relation med min mor och storasyster...

Hade det inte varit för att han ligger o sover så hade jag trott att han startade tråden fast med några små ändringar.

Jag är alltså likadan som din fru. Har haft problem tidigare o ätit "lyckopiller" osv. Jag har mycket ångest inom mig som tyvärr kommer ut på dom jag älskar. Rutiner är mycket viktigt för mig också. Får jag en klar bild i huvudet på hur jag vill att nånting ska funka så blir jag frustrerad, detta visar sig som ilska för min närhet.

Jag har troligtvis en NPF diagnos i grunden som ger mig ångesten och som orsakar kaoset i mitt huvud när det inte går enligt mina planer.

Om din fru är som mig så hjälper det inte att påpeka att det är nåt fel på henne, hon måste inse det själv. Jag har varit tvungen att förstå själv att mitt sätt att reagera inte är sunt för att kunna bättra mig.

Idag hade karln köpt fel wok grönsaker o jag skällde inte ens lite frågade bara varför han valde den sorten. Stooort framsteg

Och du beskrev nyss mig:) Känner också igen mig som frun i trådstarten, fast jag har fått diagnos, ADHD och Asperger, inget som syns utåt egentligen men ofta drabbar det mina anhöriga när jag är ur balans men det har vart lättare att handskas med det nu när jag vet vad mina svagheter grundar sig i.

Det gäller att se det som en styrka och vända saker rätt istället för att se det som en svaghet och använda det som en ursäkt:)
  • Anonym

Tror tyvärr att hon måste komma på det själv. Alla påtryckningar och försök till att ändra hennes beteende utifrån kommer nog tyvärr ses som ett hot och intrång på hennes integritet.

Jaa du. Kan någon svara på det så skulle det vara intressant att höra?

Svar på tråden Min partner är ofta arg och irriterad