Du måste logga in för att svara i en tråd.

Inlägg från: LillaFlingan |Visa alla inlägg
  • LillaFlingan

Aspberger?

lång läsning, svårt att utläsa om han skulle ha just asperger..

förstår han att han gör folk ledsna om han säger elaka saker?

OM man läser på wikipedia:

Klassifiering och diagnos:
    Aspergers syndrom definieras i avsnitt 299.80 av Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV) med sex huvudsakliga kriterier:

Kvalitativt nedsatt förmåga till social interaktion, Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter, Betydande nedsättning av funktionsförmåga i viktiga avseenden, Ingen betydande försening av den allmänna språkutvecklingen, Ingen betydande försening av den kognitiva utvecklingen såsom nyfikenhet på omgivningen, eller i utvecklingen av för åldern adekvata vardagliga färdigheter eller adaptivt beteende (utöver social interaktion) under de tre första levnadsåren. Symptomen kan inte bättre förklaras av en annan specifik genomgripande störning i utvecklingen, eller av schizofreni.[2]

Kännetecken [redigera]

Kognitiva svårigheter:

Begränsad förmåga att förstå hur andra tänker och att leva sig in i andra människors situation. Begränsad förmåga till ömsesidig dialog, vilket kan beskrivas som svårigheter att förstå det outtalade och att läsa mellan raderna. Svårt med planering och organisering av tillvaron (behov av rutiner). Begränsade eller enformiga intressen. Fixeringar och låsningar i beteendet. Konkret tänkande; uppfattar saker bokstavligt. Problem med tidsuppfattning.

Styrkor:

Starkt intresse för hur saker och ting fungerar och samverkar Bra tålamod för specialområdena Informationsinsamling Starkt logiskt tänkande Mönsteridentifiering Problemlösning Målmedvetenhet och envishet

Övrigt:

Intensitet i sysselsättningar över vad som ofta uppfattas som normalt

Personer med autismspektrumstörningar bearbetar signaler från omgivningen på ett annorlunda sätt. Det medför en tankeprocesstörning (central kognitiv dysfunktion). Konsekvensen blir: nedsatt förmåga att skapa, förstå och tolka sammanhang, samband och helhet. Styrkan kan istället bli ett detaljseende och detaljstyrning. De har även en nedsatt exekutiv funktion som medför svårigheter, som märks oftast när barnet blir äldre inom dessa områden: ha ett målinriktat flexibelt beteende, kunna planera och organisera sitt handlande, hantera och bedöma tiden (bristande tidsuppfattning). Samtliga symptom kan dock skapa en enorm förståelse och uppfattning inom personens eget specialområde.

Ja äsch du kan ju läsa vidare här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Asperger

Det låter ju sannerligen som att han KAN ha asperger, men också att det kan vara något mer?
    adhd?

Att han har svårt med det sociala samspelet råder det ju inga tvivel om, helt klart.

Jag tycker att ni ska uppsöka en psykolog nu, och be om att få en diagnos. Det kan underlätta även hans vardag. En person med asperger får INTE medicinering vad jag vet, utan bara den hjälp de behöver i vardagen.

Men när han säger att han tror att de ska gräva i hans hjärna så låter det faktiskt som han lider av paranoia - möjligen schizofreni.......

MEN jag är ingen psykolog eller ens vårdutbildad.
    Har bara ett stort intresse av psykiatriska/neurologiska sjukdomar.. :) (läst psy a och läser just nu psy b).
    Skulle vilja arbeta med att diagnosticera barn&ungdomar&vuxna och hjälpa dem - det vore otroligt intressant!

Men nu var det inte mig jag skulle skriva om, utan jag tycker absolut att ni ska söka hjälp omgående! 

Svar på tråden Aspberger?