• Emelle­85
    Äldre 13 Nov 14:49
    2907 visningar
    14 svar
    14
    2907

    att välja organisation

    Står i valet och kvalet med vilken/vilka organisationer vi ska ställa oss i kö i januari när vi tänkt börja våran resa.

    Har ni några tips eller kan dela med er av egna erfarenheter om organisationerna?
    Bra eller Dåliga, allt är välkommet. 

  • Svar på tråden att välja organisation
  • Skalma­n
    Äldre 13 Nov 14:55
    #1

    Adoptionscentrum är stora och har många länder vilket är en fördel. Tror ni att ni kommer vilja adoptera ett syskon en dag kan det vara bra att vara med i två organisationer. Köerna är långa och då samlar man kötid till barn nummer två. Kolla på respektive organisations sida och läs på lite för att se vilka länder som ni passar in på och välj utifrån det skulle jag råda.

  • Emelle­85
    Äldre 13 Nov 15:01
    #2
    Skalman skrev 2011-11-13 14:55:28 följande:
    Adoptionscentrum är stora och har många länder vilket är en fördel. Tror ni att ni kommer vilja adoptera ett syskon en dag kan det vara bra att vara med i två organisationer. Köerna är långa och då samlar man kötid till barn nummer två. Kolla på respektive organisations sida och läs på lite för att se vilka länder som ni passar in på och välj utifrån det skulle jag råda.
    Har funderat på AC, som du säger är valmöjligheten stor på olika länder. Har idag inte funderat på syskon men man vet ju inte. Tack för ditt svar!
  • Äldre 13 Nov 20:31
    #3

    Jo de e ju inte direkt då de finns så många att välja mellan :S

  • Äldre 13 Nov 21:13
    #4

    Vi är super nöjda med AC! Hos AC har du förutom en "barnförmedling"också en lokalavdelning för ditt län. Kolla in
    www.adoptionscentrum.se/sv/avdelningar/
    så ser du vad din lokalavdelning har för utbud av utbildningar o dyl, skulle du inte hitta något spännande att ta del av där så kika vidare på grann länens sidor!
    Jag rekommenderar AC och en till så att ni får större valmöjlighet när det blir dags att välja land. Låt er heller inte luras av att BFA just nu har flera länder med ingen eller väldigt kort kö i Sverige, kösituationen ändras FORT och redan efter nyår kan det ju hända att BFA fått så många sökande familjer att de åter igen har kö till sina länder. Det jag vill säga är att om ni känner att BFA:s länder skulle passa er så ställ er i kö trots att de kanske inte har kö just nu!

  • Äldre 13 Nov 22:58
    #5

    AC:s länder har ju ganska lång väntetid i Sverige innan man får skicka ansökan. 
    Vi ska adoptera genom BV. Jag tycker det är jättebra med en liten organisation. Men det gäller ju att man passar in på deras krav då. De har inte så många länder men det är ingen kö i Sverige för att få skicka till någon av länderna. 

    Kolla på alla organisationernas hemsidor. Och se vilka länder som verkar passar er bäst och välj org därefter, så skulle nog jag gjort. 
     

  • Emelle­85
    Äldre 14 Nov 19:49
    #6

    Tack för ditt svar. De enda som jag funderade på kring bv är att det inte kommer lika många barn per år därifrån men som du säger kanske istället är kortare tid. Verkar på något sätt mera personligt på bv. Har ni just börjat er resa?

  • Äldre 14 Nov 20:24
    #7
    Hjärtat längtar skrev 2011-11-13 22:58:58 följande:
    AC:s länder har ju ganska lång väntetid i Sverige innan man får skicka ansökan. 
    Vi ska adoptera genom BV. Jag tycker det är jättebra med en liten organisation. Men det gäller ju att man passar in på deras krav då. De har inte så många länder men det är ingen kö i Sverige för att få skicka till någon av länderna. 

    Kolla på alla organisationernas hemsidor. Och se vilka länder som verkar passar er bäst och välj org därefter, så skulle nog jag gjort. 
    Ja, absolut. Man måste passa in på de krav som länderna ställer. Det är viktigt när man ska välja organisation. Visserligen kan dessa krav ändras när som helst, men de är det enda man kan gå på. Bra är det så klart om man då passar in på flera av organisationens kontakter. Viktigt är det också att sätta sig in i hur förmedlingsarbetet går till och hur lång tid proceduren kan väntas ta. Kostnaderna är betydelsefulla för de flesta.

    Allra viktigast är att sätta sig in i vilka barn som brukar komma genom kontakten. BV förmedlar ju i stort sett bara barn från Taiwan och Kina. Från Kina är det i praktiken bara SN-barn. Inget fel i det, absolut inte, men det är viktigt att man vet om det när man väljer organisation.
  • dubbel­mamma0­310
    Äldre 14 Nov 20:49
    #8

    Har ni kollat BFA också? De är inte heller så stora och mycket personliga i alla kontakter oavsett om man står i kö eller inte. Jag minns att när jag ringde AC för ett par år sedan fick jag bara vänta, vänta och vänta på att komma fram i kön. Det har jag aldrig upplevt på BFA. Men vi har köplats på båda, ett tag till i alla fall.
    För mig är det viktigt att ha en personlig kontakt med organisationen och att man känner sig speciell. Det handlar faktiskt om vårt barn!
    Lycka till i valet av organisation! Jag tycker ni har fått många bra infallsvinklar i svaren!

  • rallar­rosen
    Äldre 15 Nov 08:35
    #9

    Vi är hemma med barn och med i AC för att deras lokalavd är aktiv här på orten men adopterade via FFIA för att de var så bra att få kontakt med. Och är helnöjda. Skulle jag vara inriktad på kina idag skulle jag välja FFIA eller BV. Om jag inte hade bestämt land än skulle jag välja AC (stor) och en liten organisation.

  • Äldre 15 Nov 09:38
    #10
    Emelle85 skrev 2011-11-14 19:49:55 följande:
    Tack för ditt svar. De enda som jag funderade på kring bv är att det inte kommer lika många barn per år därifrån men som du säger kanske istället är kortare tid. Verkar på något sätt mera personligt på bv. Har ni just börjat er resa?
    Nä det kommer ju inte så många barn om man jämför med de stora organisationerna som AC och BFA. Men statistiken går upp för BV. Som någon tidigare skrev är Kina och Taiwan vanligast att adoptera från genom BV. 
    Vi hoppas få adoptera från Taiwan CSS och samlar papper dit nu. Det kom 24 barn därifrån förra året. BV är jättebra, de svarar alltid med en gång både med mail och telefon och vi fick en jättebra pärm med instruktioner om alla papper som ska skickas till landet redan när vi blev medlemmar m.m.  

    BV var den tredje org vi gick med i. Om ni är osäkra på land så ställ er i en stor org också. Vi blev medlemmar i AC och BFA förra våren (vilket känns onödigt nu, men det är ju skönt att ha alternativ).

    Lycka till!  
  • Äldre 15 Nov 17:55
    #11
    Hjärtat längtar skrev 2011-11-15 09:38:54 följande:
    Nä det kommer ju inte så många barn om man jämför med de stora organisationerna som AC och BFA. Men statistiken går upp för BV. Som någon tidigare skrev är Kina och Taiwan vanligast att adoptera från genom BV. 
    Vi hoppas få adoptera från Taiwan CSS och samlar papper dit nu. Det kom 24 barn därifrån förra året. BV är jättebra, de svarar alltid med en gång både med mail och telefon och vi fick en jättebra pärm med instruktioner om alla papper som ska skickas till landet redan när vi blev medlemmar m.m.  

    BV var den tredje org vi gick med i. Om ni är osäkra på land så ställ er i en stor org också. Vi blev medlemmar i AC och BFA förra våren (vilket känns onödigt nu, men det är ju skönt att ha alternativ).

    Lycka till!  
    Ja, BV Taiwan är ett superbra alternativ för dem som uppfyller de ganska tuffa kraven. Det är ju den kontakten som kräver minst fem års äktenskap och kristet engagemang som fungerar bra. Det är det ju långt ifrån alla som uppfyller.

    Om man är intresserad av Taiwan ska man absolut titta på BFA också. Inte lika tuffa krav, men jag har en bestämd känsla av att de barn som kommer genom BFA är något äldre än de som kommer genom BV, åtminstone som det ser ut idag.
  • Äldre 15 Nov 19:05
    #12

    Har ni råd så välj två med en gång. Det gör det lättare framöver om olika länder kommer till eller försvinner. Har ni minsta tanke på att kanske adoptera mer än en gång är det guld värt att stå i två organisationer så har ni jättebra kötid till nästa omgång, om ni klarar att tänka så långt bort i framtiden.

    Vi valde att köa hos BFA först och ett år senare ställde vi oss i AC också. Nu när vi var färdiga med medgivandet var det BFA som var snabbast med att erbjuda oss ett land. Det var de som kändes mest personliga i den första kontakten. De hörde av sig två dagar efter att vi skickat in ansökan medan AC dröjde tre veckor. Tålamod är inte det jag ha mest utav så det blev helt enkelt BFA. Men jag är glad att vi har kvar en köplats hos AC ifall vi vill ha fler barn för det kommer bli ont om tid innan vi blir för gamla.

  • Äldre 15 Nov 19:27
    #13

    Vi adopterar via bfa och har endast positiva saker att säga om dem. Vi adopterar från Taiwan, en pojke på 4 och en flicka på 2 år. Bfa är den enda org vi är med i, kontakten har alltid varit mycket hjärtlig och personlig.

  • Emelle­85
    Äldre 15 Nov 20:43
    #14

    Tack alla för era kloka svar. Vi uppfyllde tyvärr inte kraven för BV. Man måste vara 30 år. Vi kommer troligen ställa oss i kö för 2 organisationer. Ac blir nog den ena och den andra blir kanske bfa.

Svar på tråden att välja organisation