• Anonym (Jobbigt...)

Hjälp mig! Har problem med att sambon ska ut...

Jaa,som trådstarten säger.. Jag tycker alltid att det känns väldigt jobbigt när min sambo ska ut... Oftast så går han ut med jobbet å dom e ut typ varannan månad å däremellan så kan det hända att han e ut med nån kompis och jag tycker det känns mycket. Dels för att han jobbar varannan helg och dels för att jag själv i princip aldrig är ut och festar.
    Jag tycker att det är jättejobbigt när han blir så pass full som han blir,inte bara han utan folk överlag. Jag tycker helt enkelt att det känns väldigt jobbigt och obehagligt att vara kring fulla människor när jag själv är i princip nykter. Mycket pga att jag har sett så mkt hemskheter som blivit pga av alkoholen,några i min släkt är alkoholister osv..  Sen gruvar jag mig liksom varje gång han ska ut med jobbet eftersom att det tydligen är JÄVLIGT svårt att hålla sig lagom när han är ut med dom. Det slutar alltid med att han kommer hem aspackad och knappt får av sig kläderna och ligger och spyr å gnäller över hur dåligt han mår och hur ont i huvet han har nästa dag och jag tycker att det är rent ut sagt skitjobbigt! Gå ut och festa och ha kul men snälla håll dig lagom?!

Men nu till saken. Jag vet ju själv att det är jag som har problem med det. Han skulle inte bry sig om jag gick ut och gjorde detsamma. Bara för att jag inte gillar att festa så kan jag ju inte kräva att han inte ska gilla det,det fattar jag ju. Och såklart att han ska gå ut,men så ofta? Föreslog idag att han kanske kunde sova hos en jobbarkompis och komma hem på em dagen efter men det va inte populärt... "Hör du på dig själv hur du låter?" frågade han... Å det har han kanske rätt i. Blir ju jobbigt för honom också att jag börjar gnälla å gruva mig så fort han ska ut. Han vet att jag tycker att det är jobbigt och han säger varje gång att han ska ta det lugnt men vi verkar inte ha samma definition av att ta det lugnt..

Hur ska jag göra för att inte gruva mig? Tar jag det lite för allvarligt så jag borde försöka att inte göra en så stor grej av det? Hur gör ni?  Behöver alla råd jag kan få!! HJÄLP MIG! Rynkar på näsan

• Svar på tråden Hjälp mig! Har problem med att sambon ska ut...
  • Anonym (blä)

Att han inte kan dricka lagom är ju faktiskt en liten varningsflagg anser jag. Nu vet jag inte hur gammal han är, för man brukar ju lugna sig med åldern. Ditt förslag tycker jag är bra. Han borde förstå att det är jobbigt att ta hand om en full person när man inte vill. Ett alternativ kan också va att du åker hem till en vän. Gör det några ggr så han får ta hand om sig själv. Då är det kanske inte så roligt.

• Anonym (Jobbigt...)
    Anonym (blä) skrev 2011-11-14 20:49:16 följande:
    Att han inte kan dricka lagom är ju faktiskt en liten varningsflagg anser jag. Nu vet jag inte hur gammal han är, för man brukar ju lugna sig med åldern. Ditt förslag tycker jag är bra. Han borde förstå att det är jobbigt att ta hand om en full person när man inte vill. Ett alternativ kan också va att du åker hem till en vän. Gör det några ggr så han får ta hand om sig själv. Då är det kanske inte så roligt.
    Han är 21.... Jaa men han tkr nog mest att jag är fjantig och att alla super när dom är ut. För mig är det helt obegripligt då jag går ut för att träffa folk och umgås,det e väl inte fyllan i sig man ser fram emot? :S Vette fasiken hur jag ska komma ur den här onda cirkeln... Jag älskar min sambo och vi kompletterar varann bra på alla andra plan men just när det kommer till det här så har jag så svårt att  lära mig acceptera det! Ibland brukar jag tänka att allt skulle vara mkt enklare med en nykterist till sambo Flört Jaa jag vet inte jag...
    MrsKnapa skrev 2011-11-14 20:52:37 följande:
    Visa honom ditt inlägg :)
    Det lär nog bara bli ännu mer irriterat från hans håll... :/
  • Anonym (blä)

Han är ganska ung så han kan komma att ändra sig. Alla gör det inte, men dom flesta skulle jag tro. Frågan är ju om du orkar och vill vänta på det. En del går tyvärr ut för att bli fulla. Tycker det är kul. Jag har nog varit lite mitt emellan er. Velat dricka, men ha koll. Misslyckats ibland så klart. Nu är jag över 30 så nu är det ju lugnare när man har barn och allt. Ni får fortsätta prata. Helst i lugn och ro.

• Anonym (hm)

Jag kan förstå att du tycker det är jobbigt när han kommer hem aspackad. Det är inte kul att behöva ta hand om någon som är så full att denne spyr och håller på. Det är en sak jag aldrig förstått mig på, folk som konstant super sig så fulla att de spyr och ändå inte lär sig hur mycket de tål. Idioter. Visst, det kan väl vara roligt att vara sådär lite lagom full. Men det är inte roligt att ligga och kräla i sina egna spyor. För mig räckte det med en gång för att inse detta och att jag i fortsättningen skulle ta det mycket lugnare.

Däremot vet jag inte om varannan månad är så himlans ofta egentligen. Hur ofta är han ute med kompisar? Är det varje helg? För isåfall kan jag hålla med om att det är ofta. När jag var i din sambos ålder, eller ja 19-20 för att säga sanningen, var jag nog ute varje helg med mina kompisar. Tror det är vanligt. Numera är jag nästan aldrig ute. Tycker helt enkelt inte det är lika roligt längre. Så det har säkert en del med ålder att göra.

• Anonym (hm)

Jag kanske ska tillägga att jag nu är 29.

Och jag tycker du ska prata med honom igen och säga att han för sin egen skulle borde dra ner på drickandet.  

• Tygtiiger

Vet du vad, jag är uppväxt med en alkoholist. Och jag tyckte det var avskyvärt att umgås med packade människor när jag var 21, jag tycker fortfarande illa om det men för det första så slipper jag (jag är gammal nog och självsäker nog för att be folk dra åt helvete) och för det andra så kan jag hantera det mycket bättre. Men jag har en man som inte blir askalas - jag hade inte klarat att leva med honom om han blev det. Han kan hantera alkohol alldeles utmärkt, han blir bara glad och trevlig om han blir full. Det har hänt någon gång att han blivit FÖR full, inte så att han blivit obehaglig, sjuk eller grinig, men påtagligt packad, och jag tyckte det var fruktansvärt och fick riktiga flashbacks från när jag var liten.

Så jag förklarade för honom att jag faktiskt inte klarar av att han blir full, om han vill bli det så kan jag inte vara i närheten, och det har han full förståelse för. Jag är aldrig orolig när han går ut. Det borde inte du heller behöva vara. Om han super sig askalas varje gång så är det ett problem och jag hade inte gått med på att vara i samma lägenhet som honom då - om han vägrar sova borta så packa ihop dina saker och sov hos en kompis eller släkt om du har det i närheten. Eller ta in på billigt hotell. Det är säkert inte så kul att ligga och vara bakfull och ynklig ensam. Kom tillbaka när han är nykter och har städat.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Anonym (Jobbigt...)

Han är bara ut max varannan vecka så det e väl kanske inte så ofta då. Inte för vår ålder kanske,det kanske e jag som e tantig Tungan ute

Han brukar inte dricka sig så full att han kommer hem å spyr utan det brukar mer bli dan efter,men ändå. Jag anser att om man måste spy dan efter så HAR man druckit för mkt! Han blir oftas inte otrevlig elr så utan mer jobbig på nå vis. Det jag tycker är mest obehagligt e väl egentligen att han inte e som han brukar vara när han har druckit men det e väl ingen...  Det e väl så att jag måste sänka mina krav lite grann på ett sätt för att påverkad BLIR man ju om man går ut och dricker alkohol,även om man inte e aspackad varje gång,och han kanske kan anstränga sig lite för att hålla sig väldigt lagom och ha kul ändå så skulle det nog lösa sig till det bästa Glad Ska prata med honom om detta,tar jag upp det på rätt sätt så tror jag faktiskt att han förhoppningsvis tar det lite lugnare...

Tack så mycket för era svar! Det känns genast lite bättre att jag inte är ensam om att tycka och känna såhär Glad

• Anonym

Jag drack varje helg bägge dagarna när jag var yngre.Jag kräktes många gånger.
    Väldigt kul.Skulle aldrig orka idag,är 27.

Jag tror jag lärde mig mer om alkoholen när jag var 24 år.
    Minskade festerna när jag var 23 kanske,vid 24 år så blev jag sällan för full.
    Jag är 27 och älskar att gå ut,men gör det en gång i månaden.Pga jobb,träning och sen orkar jag inte mer.

Din kille är ung,jag tycker inte det är ett dugg konstigt.Alkoholproblem?Jag kan inte se det,isåfall måste jag varit alkoholist.
    Jag blir sällan för full idag,händer att jag druckit för mycket när jag dansar halva natten,då glömmer man bort att man dricker öl ju och dricker det som vatten..har lärt mig min läxa och dricker ute varannan vatten och varannan öl.För att bli lagom lullig,inte full eller kräkas.

Det är en övning i sig,det börjar man oftare med när man mognat mer eller avskyr kräkas.

• Anonym (blä)

Ni är väl i lite olika stadier i livet just nu. Han är ganska ung och jag tycker inte det du beskriver är mycket eller så allvarligt för en 21 årig kille. Va nog ute oftare själv. I din ålder va jag ganska trött på utelivet och är fortfarande. Är 33 nu. Så med åldern kommer han säkert lära sig hur han ska dricka. Sen mår vissa dåligt dagen efter hur lite dom än dricker. Prata du med honom igen när ni är lugna. Tror också att ni kan komma fram till något ni båda gillar. Lycka till!

Svar på tråden Hjälp mig! Har problem med att sambon ska ut...