• zandin

fler med anmärknig på syntest 4 år?

Var iväg med min dotter på 4-årskontroll på bvc idag och fick till min förskräckelse höra att hon inte verkar se riktigt bra. De testade på en tavla med bokstäverna HVTO. Enl. sköterskan så borde hon ha kunnat läsa nedersta raden när hon använde båda ögonen men hon klarade bara den näst nedersta. Med vänstra ögat skulle hon klara 4 raden nerifrån (tror jag det var,) men hon klarade även där bara raden ovanför. Högra ögat blev aldrig testat idag då hon inte ville mer. Ska tillbaka i januari igen. Nu är jag så orolig och bara gråter. Att få glasögon är väl inte hela världen även om det skulle innebära en jobbig period...men tänk om det är något annat. Snälla någon, är det någon som varit med om samma sak? Har era barn också "missat" att kunna läsa den raden de borde kunna? Vad hände? Hur blev det??? Snälla svara!

• Svar på tråden fler med anmärknig på syntest 4 år?
  • Lyckliga Mig

Hej,

När jag var på 4 års kontroll med min äldsta son såg han heller inte nedersta raden.

Nu började BVC söterskan testa ett öga isänder så när vi kom till det vänstra ögat så såg han inte. Hon bortförklarade det med att han tappade fokus och blev trött och när hon sedan skulle kolla båda ögonen såg han heller inte nedersta raden.

Vi var dock inte oroliga för han har inte visat något hemma eller på förskolan att han skulle se dåligt.

Men....

för att göra en lång historia kort så är det ändå så att han ser dåligt han har brytningsfel och idag 5,5 år gammal och har haft glaslögon i snart 1 år.

Det fungerar jättebra och han tar gladligen på sina glasögon utan beskymmer.

Anledningen till att det blev glasögon och att vi öpptäckte detta beror på att vi misstänkte att lillebror såg väldigt dåligt och efter besök hos ögonläkaren ville dom även kolla storebror eftersom både min  man och jag har brytningsfel. Min minsta ser bara 60% han var 3,5 när han fick glasögon.

Nu behöver det inte vara så att din dotter ser dåligt det kan ju vara så att hon bara tappade fokus. Men skulle hon behöva glasögon så kommer det säker att gå bra.

Lycka till.

• vittra

Testar de synen vid 4 år? Vår dotter fyllde 4 i oktober och vi har inte varit på någon kontroll än. Skulle ju gärna vilja få hennes syn kollad då både jag och sambon har ganska kraftiga synfel...

• gammeltacka
    vittra skrev 2011-11-16 12:20:52 följande:
    Testar de synen vid 4 år? Vår dotter fyllde 4 i oktober och vi har inte varit på någon kontroll än. Skulle ju gärna vilja få hennes syn kollad då både jag och sambon har ganska kraftiga synfel...
    Man gör ett enkelt syntest på 4 årskontrollen. Om barnet inte klarar av det och man misstänker att det skulle kunna bero på att det har svårt att koncentrera sig testar man om igen efter ett par månader. Är det uppenbart en synnedsättning remitteras barnet vidare till ögonläkare
  • Mornie Alantie
    vittra skrev 2011-11-16 12:20:52 följande:
    Konstigt att ni inte fått det kollat. Vi har också synfel båda två och vår dotter testades för skelning vid drygt 2 månader och ska nu vid 6 månader kollas för synfel. Be att få remiss till ögonmottagningen, det är ju viktigt att korrigera sådant så tidigt det går.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Lyckliga Mig

Ja som andra har skrivit så görs en enklare synkontroll vid 4 års men är man orolig så be BVC skicka en remiss till ögonläkaren.

Min erfarenhet är att det brukar ta väldigt lång tid. Vår första kontakt med BVC för en remiss var i aug-2010 och han fick sina glasögon mitten av feb-2011.

När ni pratar med BVC så nämn om ni själva har synfel / brytningsfel och även om er partner har det för det var det som gjorde att det gick så mycket fortare med min stora kille. Har syskon synfel så säg det också.

• skånegås

MItt tredje barn klarade det inte riktigt (ena ögat) fast vi kom en andra gång. Fick då remiss till ögon på lasarettet där de också kollade honom. Fick även åka dit en gång till för att de inte kunde säga om det berodde på att han blev trött och inte orkade medverka eller om det var för att han såg dåligt. Det slutade med att de kom fram till att han såg ok.

Små barn behöver inte se lika bra som vuxna, synen utvecklas i takt med att de växer så det behöver inte betyda något. Det man främst ville kolla med min son var att han inte skelade och ha lite koll så ena ögat inte skulle "halka efter". Sen är inte glasögon farligt, även om det kan vara lite bökigt då de har en tendens till att gå sönder ofta när man är liten...

• zandin

Tack för era svar! Oron kommer och går mer eller mindre hela tiden. Har nu fått tid för en andra kontroll av synen den 14 dec. Jag är så nervös.

Jag har kommit till den punkt där jag accepterat det faktum att vår dotter kanske behöver glasögon, men min fasa är att den ev. dåliga synen beror på något annat. Tänk om det är något farligt. Jag är själv närsynt men blev det inte förrän i tonåren och min dotter är ju bara 4. Överallt läser man att barn inte brukar bli närsynta så tidigt och det gör mig ännu oroligare. Finns det fler som läser det här som har barn som fått anmärkning på syntestet vid 4-årskontrollen får ni gärna skriva här. Ibland känner man sig så ensam.

• Cia o krabaten
    zandin skrev 2011-12-04 20:55:40 följande:

Tack för era svar! Oron kommer och går mer eller mindre hela tiden. Har nu fått tid för en andra kontroll av synen den 14 dec. Jag är så nervös.

Jag har kommit till den punkt där jag accepterat det faktum att vår dotter kanske behöver glasögon, men min fasa är att den ev. dåliga synen beror på något annat. Tänk om det är något farligt. Jag är själv närsynt men blev det inte förrän i tonåren och min dotter är ju bara 4. Överallt läser man att barn inte brukar bli närsynta så tidigt och det gör mig ännu oroligare. Finns det fler som läser det här som har barn som fått anmärkning på syntestet vid 4-årskontrollen får ni gärna skriva här. Ibland känner man sig så ensam.

Här kommer jag som inte bara är mamma utan optiker också

Det är nästan enbart "vanligt synfel" som kommer fram vid 4-års kontrollen.
    Det man har som barn KAN växa bort, ffa översynthet, men är man närsynt brukar det fortsätta växa så länge kroppen växer.

Försök att se det positiva i det hela.
    Synen utvecklas fram till 8års ålder och har man inte sett bra fram till dess kan det vara svårt att få ögat att se bra sen. Därför är det jättebra och viktigt att man kollar synen vid 4år. (det är rätt svårt innan, jag har försökt med mina egna barn )
    Barn är för det mesta jätteduktiga med sina glasögon, en de kan behöva lite övertalning, men det r viktigt att de använder sina glasögon just pga det jag skrev ovan.

Det som händer är att om hon inte klarar nästa test hos BVC får ni en remiss till ögonmottagningen på sjukhuset där hon får droppar i ögonen som gör pupillerna stora och så lyser ögonläkaren in i ögonen på henne.
    Dropparna sitter i resten av dagen så då kan hon se lite sämre och vara lite känslig för ljus.
    Sedan får ni ett recept som ni tar med till den optiker ni önskar och beställer glasögon.
    Receptet ger i de flesta landsting lite rabatt på glasögonen och det kvittar vilken optiker man väljer då.
    Det ni kan göra hemma är att försöka testa lite själva,
    Leka lite med det. Kanske kan ni "tävla" mot varandra om ni kan hålla för ena ögat och se på andra sidan gatan tex. Eller försöka kolla om hon vill sitta lite närmare tv'n eller tittar lite annorlunda när hon ritar tex.

Lycka till! 
  • zandin

Tack snälla "Cia och krabaten" för ditt svar. Känns skönt att höra från någon som är insatt i ämnet.

• zandin

När jag läser vad många skrivit så verkar det som om översynthet är vanligast i den unga åldern. Men översynthet, syns det på 4-årskontrolen? Då kollar de ju bara om de ser bra på långt håll med sån där tavla med bokstäver och det var det min dotter inte riktigt klarade. Då visar sig väl inte översynthet? Och kan en barn vara närsynt redan i 4 års ålder utan att det är något konstigt?
    Någon som vet???

• Mornie Alantie
    zandin skrev 2011-12-08 09:22:29 följande:

När jag läser vad många skrivit så verkar det som om översynthet är vanligast i den unga åldern. Men översynthet, syns det på 4-årskontrolen? Då kollar de ju bara om de ser bra på långt håll med sån där tavla med bokstäver och det var det min dotter inte riktigt klarade. Då visar sig väl inte översynthet? Och kan en barn vara närsynt redan i 4 års ålder utan att det är något konstigt?
    Någon som vet???

Jag är översynt och har svårt att se tavlan. Mitt synfel upptäcktes när jag var 2 år, så visst går det.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Femmor

På 4-årskontrollen visade det sig att sonen inte såg bra med ett öga i taget och efter två omkontroller på BVC fick vi en snabb tid till en ögonläkare, där han fick ögondroppar och genomgick en grundlig undersökning av synen. Han visade sig vara gravt översynt på ena ögat (+6,75) och måttligt översynt på det andra (+3,75). Översynthet är så vitt jag förstått det vanligaste synfelet hos mindre barn. 

Vi har aldrig haft några problem med hans glasögon, utan han var enbart glad för dem och han kommer nu att gå på synkontroll två ggr per år med nya glasögon en gång per år.

• zandin

Okaj, då kan det alltså handla om översynthet också.

Svar på tråden fler med anmärknig på syntest 4 år?