zandin skrev 2011-12-04 20:55:40 följande:
Tack för era svar! Oron kommer och går mer eller mindre hela tiden. Har nu fått tid för en andra kontroll av synen den 14 dec. Jag är så nervös.
Jag har kommit till den punkt där jag accepterat det faktum att vår dotter kanske behöver glasögon, men min fasa är att den ev. dåliga synen beror på något annat. Tänk om det är något farligt. Jag är själv närsynt men blev det inte förrän i tonåren och min dotter är ju bara 4. Överallt läser man att barn inte brukar bli närsynta så tidigt och det gör mig ännu oroligare. Finns det fler som läser det här som har barn som fått anmärkning på syntestet vid 4-årskontrollen får ni gärna skriva här. Ibland känner man sig så ensam.
Här kommer jag som inte bara är mamma utan optiker också
Det är nästan enbart "vanligt synfel" som kommer fram vid 4-års kontrollen.
Det man har som barn KAN växa bort, ffa översynthet, men är man närsynt brukar det fortsätta växa så länge kroppen växer.
Försök att se det positiva i det hela.
Synen utvecklas fram till 8års ålder och har man inte sett bra fram till dess kan det vara svårt att få ögat att se bra sen. Därför är det jättebra och viktigt att man kollar synen vid 4år. (det är rätt svårt innan, jag har försökt med mina egna barn

)
Barn är för det mesta jätteduktiga med sina glasögon, en de kan behöva lite övertalning, men det r viktigt att de använder sina glasögon just pga det jag skrev ovan.
Det som händer är att om hon inte klarar nästa test hos BVC får ni en remiss till ögonmottagningen på sjukhuset där hon får droppar i ögonen som gör pupillerna stora och så lyser ögonläkaren in i ögonen på henne.
Dropparna sitter i resten av dagen så då kan hon se lite sämre och vara lite känslig för ljus.
Sedan får ni ett recept som ni tar med till den optiker ni önskar och beställer glasögon.
Receptet ger i de flesta landsting lite rabatt på glasögonen och det kvittar vilken optiker man väljer då.
Det ni kan göra hemma är att försöka testa lite själva,
Leka lite med det. Kanske kan ni "tävla" mot varandra om ni kan hålla för ena ögat och se på andra sidan gatan tex. Eller försöka kolla om hon vill sitta lite närmare tv'n eller tittar lite annorlunda när hon ritar tex.
Lycka till!