• zandin

fler med anmärknig på syntest 4 år?

Var iväg med min dotter på 4-årskontroll på bvc idag och fick till min förskräckelse höra att hon inte verkar se riktigt bra. De testade på en tavla med bokstäverna HVTO. Enl. sköterskan så borde hon ha kunnat läsa nedersta raden när hon använde båda ögonen men hon klarade bara den näst nedersta. Med vänstra ögat skulle hon klara 4 raden nerifrån (tror jag det var,) men hon klarade även där bara raden ovanför. Högra ögat blev aldrig testat idag då hon inte ville mer. Ska tillbaka i januari igen. Nu är jag så orolig och bara gråter. Att få glasögon är väl inte hela världen även om det skulle innebära en jobbig period...men tänk om det är något annat. Snälla någon, är det någon som varit med om samma sak? Har era barn också "missat" att kunna läsa den raden de borde kunna? Vad hände? Hur blev det??? Snälla svara!

• Svar på tråden fler med anmärknig på syntest 4 år?
  • zandin

Tack för era svar! Oron kommer och går mer eller mindre hela tiden. Har nu fått tid för en andra kontroll av synen den 14 dec. Jag är så nervös.

Jag har kommit till den punkt där jag accepterat det faktum att vår dotter kanske behöver glasögon, men min fasa är att den ev. dåliga synen beror på något annat. Tänk om det är något farligt. Jag är själv närsynt men blev det inte förrän i tonåren och min dotter är ju bara 4. Överallt läser man att barn inte brukar bli närsynta så tidigt och det gör mig ännu oroligare. Finns det fler som läser det här som har barn som fått anmärkning på syntestet vid 4-årskontrollen får ni gärna skriva här. Ibland känner man sig så ensam.

• zandin

Tack snälla "Cia och krabaten" för ditt svar. Känns skönt att höra från någon som är insatt i ämnet.

• zandin

När jag läser vad många skrivit så verkar det som om översynthet är vanligast i den unga åldern. Men översynthet, syns det på 4-årskontrolen? Då kollar de ju bara om de ser bra på långt håll med sån där tavla med bokstäver och det var det min dotter inte riktigt klarade. Då visar sig väl inte översynthet? Och kan en barn vara närsynt redan i 4 års ålder utan att det är något konstigt?
    Någon som vet???

• zandin

Okaj, då kan det alltså handla om översynthet också.

Svar på tråden fler med anmärknig på syntest 4 år?