Anonym (bipo) skrev 2011-11-16 21:02:48 följande:
Jag har läst rätt mycket om det, och det gör mig rädd! Det finns folk som hyllar metoden, och folk som säger att man riskerar att bli ett kolli.
Det jag undrar mest över är just kombinationen ECT - bipolär. Har läst om folk som fått helvetiska manier av ECT, känns ju lite läskigt...
Är djupt nere nu, min läkare ska ringa imorgon. Funderar på om jag ska höra med henne om ECT kan vara nåt för mig... Hur går det till, får jag en remiss för inläggning då eller? Har legat inne många gånger på psyk och stött på folk som gjort ECT, men då var det läkaren på avd. som tog upp frågan om ECT.
Manin hänger "inte" ihop med ECT'n. Är oftast så sjukdomen fungerar, när man haft ett depressivt skov kommer ofta manin eller hypomanin. Gör det även utan ECT. De som säger att dom blir "tokmaniska" efter ECT kan nog uppfatta det eftersom ECT häver depressionen och man då kan gå över i mani/hypomani. Skulle man låta depressionen "läka" ur sig själv så är det ju klart att det tar längre tid och därmed tar det ju så klart längre tid innan manin kommer.
Hoppas du förstår vad jag menar för märkte att det var svårt att förklara med ord det som lät så bra i hjärnan

. Slutsatsen, man blir inte mer manisk men man kan bli det snabbare.