• Jamo

Bipolär och ECT?

Jobbat på avdelning för bi-polär sjukdom och sett en hel "drös" med depressioner som fått ECT behandling. Den allra största delen av dessa personer hjälps av ECT. Som sagt, många blir bra snabbt men kan kräva underhålls-ECT för att få det stabilt.

• Jamo
    Anonym (bipo) skrev 2011-11-16 21:02:48 följande:
    Jag har läst rätt mycket om det, och det gör mig rädd! Det finns folk som hyllar metoden, och folk som säger att man riskerar att bli ett kolli.

Det jag undrar mest över är just kombinationen ECT - bipolär. Har läst om folk som fått helvetiska manier av ECT, känns ju lite läskigt...

Är djupt nere nu, min läkare ska ringa imorgon. Funderar på om jag ska höra med henne om ECT kan vara nåt för mig... Hur går det till, får jag en remiss för inläggning då eller? Har legat inne många gånger på psyk och stött på folk som gjort ECT, men då var det läkaren på avd. som tog upp frågan om ECT.
    Manin hänger "inte" ihop med ECT'n. Är oftast så sjukdomen fungerar, när man haft ett depressivt skov kommer ofta manin eller hypomanin. Gör det även utan ECT. De som säger att dom blir "tokmaniska" efter ECT kan nog uppfatta det eftersom ECT häver depressionen och man då kan gå över i mani/hypomani. Skulle man låta depressionen "läka" ur sig själv så är det ju klart att det tar längre tid och därmed tar det ju så klart längre tid innan manin kommer.

Hoppas du förstår vad jag menar för märkte att det var svårt att förklara med ord det som lät så bra i hjärnan Glad. Slutsatsen, man blir inte mer manisk men man kan bli det snabbare.
  • Jamo

Sen beror det ju lite på vilken typ av bipolaritet man har. Inte alla bi-polära som får maniska/hypomana skov överhuvud taget.

• Jamo
    JMM01 skrev 2011-11-16 21:29:48 följande:
    Gör dig själv en tjänst och gå inte på myten om ECT. Bara för att den är vanligt förekommmande betyder det inte att den är bra. De som hålller på med den och inte vet bättre kommer givetivs att hylla den. Googla på ECT och biverkningar och du kommer stöta på en del snaskiga saker. 

Elektricitet  genom hjärnan tar kål på hjärnceller. Det är helt enkelt hjärnskada som framkallas. Söker du på hjärnskador och symptom så kommer du att stöta på samma manifestationer som biverkningarna ECT-patienter får. Det pratas dock inte så mycket om det utan det viftas bort. 

Många människor är så deprimerade och desperata att de gör vad som helst för att slippa den situation de har.ECT kommer att ta dem snabbare till döden. Det är din hjärna, du bestämmer.

Sist men inte minst spana in detta klipp om ECT:

se.cchr.org/museum.html%23/museum/intro#/museum/ect

Lycka till vad du än gör.

Ska du kanske även länka till vetenskapliga undersökningar som inte baserar sig på material från tidigt 1900-tal och 40-60-tal? Börjar bra med en filmsnutt på behandling som inte visar det minsta hur det går till...
  • Jamo
    JMM01 skrev 2011-11-16 21:29:48 följande:
    Gör dig själv en tjänst och gå inte på myten om ECT. Bara för att den är vanligt förekommmande betyder det inte att den är bra. De som hålller på med den och inte vet bättre kommer givetivs att hylla den. Googla på ECT och biverkningar och du kommer stöta på en del snaskiga saker. 

Elektricitet  genom hjärnan tar kål på hjärnceller. Det är helt enkelt hjärnskada som framkallas. Söker du på hjärnskador och symptom så kommer du att stöta på samma manifestationer som biverkningarna ECT-patienter får. Det pratas dock inte så mycket om det utan det viftas bort. 

Många människor är så deprimerade och desperata att de gör vad som helst för att slippa den situation de har.ECT kommer att ta dem snabbare till döden. Det är din hjärna, du bestämmer.

Sist men inte minst spana in detta klipp om ECT:

se.cchr.org/museum.html%23/museum/intro#/museum/ect

Lycka till vad du än gör.

Förresten, vad säger du till alla de som hjälpts av denna behandling? Ljuger dom?
  • Jamo
    Anonym (bipo) skrev 2011-11-16 21:35:58 följande:
    Väldigt intressant det ni skriver!

Men om jag skulle testa ECT så är det inläggning på psyk som gäller under behandlingen. Hur går jag till väga då? Måste jag söka mig till akutpsyk först eller kan min läkare skicka remiss på nåt vis?
    Är olika från sjukhus till sjukhus, Där jag har jobbat behöver du inte bli inskriven utan du får nåt som kallas "Poliklinisk ECT" Du kommer alltså på morgonen du ska få behandling, fasta, ingen dryck och nikotin före. Sen följer nån med dig på behandlingen och på uppvaket. Sen upp på avdelningen igen där man får lite att äta och dricka, sen får man vara kvar tills man känner sig ok att åka hem. Narkosen påverkar ju oss alla olika, en del mår bra med en gång medan andra kan vara lite slöa efteråt. Så funkar det hos oss, men är säkert liknande på andra sjukhus. Så inläggning är inte alls säkert att du behöver.
  • Jamo
    JMM01 skrev 2011-11-16 21:43:57 följande:
    Att det är skadligt förstår vem som helst utom de som bedriver det. Det finns hur många berättelser som helst på internet som berättar om biverkningar.

En vacker dag blir det väl som med lobotomi - dvs hoppsan, det kanske inte var så bra trots allt.  

Nåja, vill trådstartaren grilla sin hjärna så är det bara att söka "hjälp". Good luck !
    Du vet inte vad du pratar om....
  • Jamo
    Anonym (bipo) skrev 2011-11-16 21:42:55 följande:
    Jamo skrev 2011-11-16 21:39:48 följande:
    Är olika från sjukhus till sjukhus, Där jag har jobbat behöver du inte bli inskriven utan du får nåt som kallas "Poliklinisk ECT" Du kommer alltså på morgonen du ska få behandling, fasta, ingen dryck och nikotin före. Sen följer nån med dig på behandlingen och på uppvaket. Sen upp på avdelningen igen där man får lite att äta och dricka, sen får man vara kvar tills man känner sig ok att åka hem. Narkosen påverkar ju oss alla olika, en del mår bra med en gång medan andra kan vara lite slöa efteråt. Så funkar det hos oss, men är säkert liknande på andra sjukhus. Så inläggning är inte alls säkert att du behöver.
    I mitt landsting skriver man helst in deprimerade personer när de ska få ECT. Jag har dessutom långt till sjukhuset, svårt att ta mig dit. Har barn hemma och jag vill inte vara närvarande om jag skulle få jobbiga biverkningar. Ska jag få ECT vill jag vara inlagd för min egen skull, fokusera mig själv och ta det lugnt.

Ingen tvingar mig att vara inlagd, men jag väljer isf att vara det.
    Du kan få remiss från Vc eller så söker du till psyk. akutmottagningen . Har du kontakt med öppenvården kan du även gå genom dom. Hos oss brukar det inte vara problem att bli inlagd om man vill det.
  • Jamo
    trollkarl skrev 2011-11-16 21:46:58 följande:
    @ JMM

Ja för du som scientolog och som källhänvisar till KMR är ju väldigt pålitlig (NOT)
    Är han scientolog också? Då hade jag rätt när jag skrev att han inte vet vad han pratar om...
  • Jamo
    Anonym (bipo) skrev 2011-11-16 21:48:19 följande:
    Min läkare från öppenpsyk ska ringa imorgon, kan väl ta upp frågan med henne iaf och starta en diskussion...

Tack för alla svar!
    Brukar inte vara några problem. Läkare från öppenvården kan skriva in dig för inläggning utan att du behöver träffa läkare på Avd..
  • Jamo
    Anonym (Anhörig) skrev 2011-11-16 22:03:13 följande:
    Jag har en nära anhörig som är bipolär och som fick ECT. Eller hade kanske jag ska skriva, hon tog livet av sig för ett halvår sedan ungefär ett halvår efter första omgången ECT. Så jag är inte särskilt positiv.
    Ska man vara ren krass på statistiken är det inte vanligare att ECT patienter tar livet av sig än de som behandlas med medicin eller annan terapi.
Svar på tråden Bipolär och ECT?