Bipolär och ECT?
Finns det någon som är bipolär eller känner någon bipolär som genomgått ECT-behandligt för depression?
Vill gärna få lite info och erfarenheter!
Finns det någon som är bipolär eller känner någon bipolär som genomgått ECT-behandligt för depression?
Vill gärna få lite info och erfarenheter!
ECT är som trolleri för djupa depressioner. Man blir bättre redan efter ett fåtal (1-3) behandlingar.
Senast idag var jag med på ECT för en bipolär kvinna med depression.
Hej!
Jag har som nära anhörig sett både min mamma och min mormor genomgå ECT-behandling, både är manodepressiva. För min mormor fungerade det jättebra, hon gjorde det var tredje år under många år. Min mamma avbröt sin första behandling efter 3:e "omgången".
Vad är det du undrar över? Jag vet ju mycket om de rädslor och funderingar som väcktes hos min familj, och kan i så fall berätta om hur dem hanterade detta och vilka beslut som togs.
Kram!
Jobbat på avdelning för bi-polär sjukdom och sett en hel "drös" med depressioner som fått ECT behandling. Den allra största delen av dessa personer hjälps av ECT. Som sagt, många blir bra snabbt men kan kräva underhålls-ECT för att få det stabilt.
Jag har läst rätt mycket om det, och det gör mig rädd! Det finns folk som hyllar metoden, och folk som säger att man riskerar att bli ett kolli.
Det jag undrar mest över är just kombinationen ECT - bipolär. Har läst om folk som fått helvetiska manier av ECT, känns ju lite läskigt...
Är djupt nere nu, min läkare ska ringa imorgon. Funderar på om jag ska höra med henne om ECT kan vara nåt för mig... Hur går det till, får jag en remiss för inläggning då eller? Har legat inne många gånger på psyk och stött på folk som gjort ECT, men då var det läkaren på avd. som tog upp frågan om ECT.
Precis som Jamo säger.
På mitt jobb går ECT till som så att man kommer på morgonen med fastande mage. Man får lägga sig på en brits, och får elektroder kopplade på sig. Sen kommer en narkosläkare som sätter pvk och ger dig sömnmedlet.
När de försäkrat sig om att du sover så får du själva "elstötarna" i några sekunder. Man framkallar ett epileptiskt anfall. Efter 10 minuter vaknar du igen.
Hos oss måste man stanna kvar 4 timmar efter behandlingen. Sen får man gå hem igen :)
Man har INTE kramperna i tio minuter, även om min beskrivning kanske verkade så. Behandlingen tar ca 30 sekunder :)
Jepp, det har jag.....det var skönt att bli sövd. Men biverkningarna var inge vidare.
Sen beror det ju lite på vilken typ av bipolaritet man har. Inte alla bi-polära som får maniska/hypomana skov överhuvud taget.