Inlägg från: Den allsmäktige |Visa alla inlägg
  • Den allsmäktige

Bipolär och ECT?

ECT är som trolleri för djupa depressioner. Man blir bättre redan efter ett fåtal (1-3) behandlingar.
    Senast idag var jag med på ECT för en bipolär kvinna med depression.

• Den allsmäktige

Precis som Jamo säger.
    På mitt jobb går ECT till som så att man kommer på morgonen med fastande mage. Man får lägga sig på en brits, och får elektroder kopplade på sig. Sen kommer en narkosläkare som sätter pvk och ger dig sömnmedlet.
    När de försäkrat sig om att du sover så får du själva "elstötarna" i några sekunder. Man framkallar ett epileptiskt anfall. Efter 10 minuter vaknar du igen.
    Hos oss måste man stanna kvar 4 timmar efter behandlingen. Sen får man gå hem igen :)

• Den allsmäktige

Man har INTE kramperna i tio minuter, även om min beskrivning kanske verkade så. Behandlingen tar ca 30 sekunder :)

• Den allsmäktige

JMM01: Varför skulle man erbjuda någonting skadligt till patienter? Uppenbarligen har ECT bevisat bra effekt, annars skulle inte sån vård bedrivas i Sverige.

• Den allsmäktige
    Anonym (bipo) skrev 2011-11-16 21:35:58 följande:
    Väldigt intressant det ni skriver!

Men om jag skulle testa ECT så är det inläggning på psyk som gäller under behandlingen. Hur går jag till väga då? Måste jag söka mig till akutpsyk först eller kan min läkare skicka remiss på nåt vis?
    Varför skulle du läggas in för ECT? Läkaren tar beslut om du är lämplig för behandlingen.
  • Den allsmäktige

ECT är sim vilken behandling som helst egentligen. På Anna fungerar det kanon, men Lisa känner inte av samma effekt som Anna. Bertil tycker det gjort honom rent ut sagt sämre.
    Men sådant kan man inte förutse!

• Den allsmäktige

Anonym (Anhörig); Samma sak kan hända när man börjar behandla en djupt deprimerad person med läkemedel. ECTn behöver inte vara orsaken till självmordet.

Svar på tråden Bipolär och ECT?