• Anonym (bipo)

Bipolär och ECT?

Finns det någon som är bipolär eller känner någon bipolär som genomgått ECT-behandligt för depression?

Vill gärna få lite info och erfarenheter!

• Svar på tråden Bipolär och ECT?
  • Anonym

Enligt min sambo behöver du inte läggas in på avdelning för att få ECT och han tror också att din läkare kan skicka en remiss.

• Jamo
    JMM01 skrev 2011-11-16 21:43:57 följande:
    Att det är skadligt förstår vem som helst utom de som bedriver det. Det finns hur många berättelser som helst på internet som berättar om biverkningar.

En vacker dag blir det väl som med lobotomi - dvs hoppsan, det kanske inte var så bra trots allt.  

Nåja, vill trådstartaren grilla sin hjärna så är det bara att söka "hjälp". Good luck !
    Du vet inte vad du pratar om....
  • Anonym (bipo)
    Anonym skrev 2011-11-16 21:45:13 följande:
    Enligt min sambo behöver du inte läggas in på avdelning för att få ECT och han tror också att din läkare kan skicka en remiss.
    Som sagt, jag BEHÖVER inte men jag väljer det.
  • trollkarl

@ JMM

Ja för du som scientolog och som källhänvisar till KMR är ju väldigt pålitlig (NOT)

• Jamo
    Anonym (bipo) skrev 2011-11-16 21:42:55 följande:
    Jamo skrev 2011-11-16 21:39:48 följande:
    Är olika från sjukhus till sjukhus, Där jag har jobbat behöver du inte bli inskriven utan du får nåt som kallas "Poliklinisk ECT" Du kommer alltså på morgonen du ska få behandling, fasta, ingen dryck och nikotin före. Sen följer nån med dig på behandlingen och på uppvaket. Sen upp på avdelningen igen där man får lite att äta och dricka, sen får man vara kvar tills man känner sig ok att åka hem. Narkosen påverkar ju oss alla olika, en del mår bra med en gång medan andra kan vara lite slöa efteråt. Så funkar det hos oss, men är säkert liknande på andra sjukhus. Så inläggning är inte alls säkert att du behöver.
    I mitt landsting skriver man helst in deprimerade personer när de ska få ECT. Jag har dessutom långt till sjukhuset, svårt att ta mig dit. Har barn hemma och jag vill inte vara närvarande om jag skulle få jobbiga biverkningar. Ska jag få ECT vill jag vara inlagd för min egen skull, fokusera mig själv och ta det lugnt.

Ingen tvingar mig att vara inlagd, men jag väljer isf att vara det.
    Du kan få remiss från Vc eller så söker du till psyk. akutmottagningen . Har du kontakt med öppenvården kan du även gå genom dom. Hos oss brukar det inte vara problem att bli inlagd om man vill det.
  • Anonym (bipo)
    seriousally skrev 2011-11-16 21:45:10 följande:
    Jag har fått en serie på 8 behandlingar för flera år sedan. Det var meningen att det skulle bli fler. Men som tur var så avbröt min mamma det hela åt mig. Jag vart inte ett dugg bättre i min sjukdom. Det enda som hände var att jag förlorade massor av minnen från förr, närminnet vart sämre, jag fick problem med lokalsinnet och vart förvirrad. Det tog över ett år innan jag fick ett fungerande minne igen.

Saken är den att man inte gärna berättar om hur allvarliga biverkningarna kan bli för patienterna.

När jag ifrågasatte varför man inte sagt något och berättade om mina biverkningar så skyllde läkaren det hela på min sjukdom. Vilket inte stämmer.

Det finns människor som har genomgått sjukt många fler behandlingsserier än vad jag gjorde. Detta under tvångsvård. Många har blivit skadade för livet.

Jag påstår inte att ECT inte har någon positiv verkan. Det finns de som har blivit bättre, eller till och med helt bra av behandlingen med.

Men jag tycker att man bör vara medveten om riskerna innan man bestämmer sig. Se det som en sista utväg.
    Jag vet inte annars vad jag ska göra. Liksom, Självmord eller ECT?
  • Anonym (bipo)
    Jamo skrev 2011-11-16 21:47:16 följande:
    Du kan få remiss från Vc eller så söker du till psyk. akutmottagningen . Har du kontakt med öppenvården kan du även gå genom dom. Hos oss brukar det inte vara problem att bli inlagd om man vill det.
    Min läkare från öppenpsyk ska ringa imorgon, kan väl ta upp frågan med henne iaf och starta en diskussion...

Tack för alla svar!
  • Jamo
    trollkarl skrev 2011-11-16 21:46:58 följande:
    @ JMM

Ja för du som scientolog och som källhänvisar till KMR är ju väldigt pålitlig (NOT)
    Är han scientolog också? Då hade jag rätt när jag skrev att han inte vet vad han pratar om...
  • seriousally
    Anonym (bipo) skrev 2011-11-16 21:47:32 följande:
    Jag vet inte annars vad jag ska göra. Liksom, Självmord eller ECT?
    Du väljer så klart själv. Men var medveten om riskerna.
  • trollkarl

@ jamo

Yes.. Har startat länkar om dianetik, länkat till KMR flertal gånger etc.. Vart aktiv innan men vart tyst och poppat upp nu igen..

Svar på tråden Bipolär och ECT?