• Anonym (bipo)

Bipolär och ECT?

Finns det någon som är bipolär eller känner någon bipolär som genomgått ECT-behandligt för depression?

Vill gärna få lite info och erfarenheter!

• Svar på tråden Bipolär och ECT?
  • Jamo
    Anonym (bipo) skrev 2011-11-16 21:48:19 följande:
    Min läkare från öppenpsyk ska ringa imorgon, kan väl ta upp frågan med henne iaf och starta en diskussion...

Tack för alla svar!
    Brukar inte vara några problem. Läkare från öppenvården kan skriva in dig för inläggning utan att du behöver träffa läkare på Avd..
  • Furstinna

Jag vet inte hur många patienter som har fått ECT hos oss, men det är många. Och jag har sett fantastiska resultat, men givetvis biter det inte på alla. Vi använder det främst vid svårtbruten psyos, djup dep, maniska skov. Vo har även patienter som får poliklinisk ECT, de kommer ungefär en gång i månaden och får en behandling, har samtal med läkaren och går hem.

• Anonym
    Anonym (bipo) skrev 2011-11-16 21:45:54 följande:
    Som sagt, jag BEHÖVER inte men jag väljer det.
    Missade att du redan skrivit det. Sorry =)

ECT hjälper många, men som med allting annat är det viktigt att känna till riskerna med det.
    Ingenting kommer ju med enbart fördelar, så är det ju trots allt.
    Hoppas att allt blir bra!
  • Den allsmäktige

ECT är sim vilken behandling som helst egentligen. På Anna fungerar det kanon, men Lisa känner inte av samma effekt som Anna. Bertil tycker det gjort honom rent ut sagt sämre.
    Men sådant kan man inte förutse!

• Anonym (Anhörig)

Jag har en nära anhörig som är bipolär och som fick ECT. Eller hade kanske jag ska skriva, hon tog livet av sig för ett halvår sedan ungefär ett halvår efter första omgången ECT. Så jag är inte särskilt positiv.

• Den allsmäktige

Anonym (Anhörig); Samma sak kan hända när man börjar behandla en djupt deprimerad person med läkemedel. ECTn behöver inte vara orsaken till självmordet.

• Anonym (Anhörig)

Nej, jag vet att det inte finns en enskild orsak. Men depressioner hade hon tampats med i hela sitt liv, det var när ECT:n gjorde entré i hennes liv det blev riktigt illa. Så är det ju, alla behandlingar passar inte alla.

• Jamo
    Anonym (Anhörig) skrev 2011-11-16 22:03:13 följande:
    Jag har en nära anhörig som är bipolär och som fick ECT. Eller hade kanske jag ska skriva, hon tog livet av sig för ett halvår sedan ungefär ett halvår efter första omgången ECT. Så jag är inte särskilt positiv.
    Ska man vara ren krass på statistiken är det inte vanligare att ECT patienter tar livet av sig än de som behandlas med medicin eller annan terapi.
  • LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Här i Norrköping så måste man inte ligga inne för att få göra ECT.
    Man får bo hemma men komma upp 3 dagar i veckan och göra behandling. 

• JMM01
    seriousally skrev 2011-11-16 21:45:10 följande:
    Jag har fått en serie på 8 behandlingar för flera år sedan. Det var meningen att det skulle bli fler. Men som tur var så avbröt min mamma det hela åt mig. Jag vart inte ett dugg bättre i min sjukdom. Det enda som hände var att jag förlorade massor av minnen från förr, närminnet vart sämre, jag fick problem med lokalsinnet och vart förvirrad. Det tog över ett år innan jag fick ett fungerande minne igen.

Saken är den att man inte gärna berättar om hur allvarliga biverkningarna kan bli för patienterna.

När jag ifrågasatte varför man inte sagt något och berättade om mina biverkningar så skyllde läkaren det hela på min sjukdom. Vilket inte stämmer.

Det finns människor som har genomgått sjukt många fler behandlingsserier än vad jag gjorde. Detta under tvångsvård. Många har blivit skadade för livet.

Jag påstår inte att ECT inte har någon positiv verkan. Det finns de som har blivit bättre, eller till och med helt bra av behandlingen med.

Men jag tycker att man bör vara medveten om riskerna innan man bestämmer sig. Se det som en sista utväg.
    Så sant som det är skrivet. Går det åt pipan för dig så kommer läkaren att skylla på din sjukdom. Tro inte att han kommer att ta ansvar. Biverkningarna bagataliseras och viftas bort. På sin höjd kommer du ha "lite dåligt minne en dag eller två".

(fast det är ganska uppenbart  att biverkningarna är minst sagt seriösa. Personligen tycker jag att ECT helt klart passar in i kategorin hjärntvätt.

I vissa länder använder de elchocker som tortyr men om en psykiater håller i elektroderna så kallas det "terapi". OMG. 

Och är du riktigt envis så kommer de att anklaga dig för att  "ha lyssnat på scientologernas propaganda".

Det enda som kommer att vara kvar är du som nu är i ett ÄNNU sämre tillstånd. 

Det var mitt sista inlägg i denna tråd. Go natt.
  • trollkarl

@ JMM

Ja för sekten scientologerna vet ju vad dom pratar om..

• Anonym

Min pappa har fått ect och för han funkade de tuvär inte och långtids minnet blev helt förstört, han kommer inte ihåg så mycket från min barndom och jag kan säga att jag tycker inte riktigt att de var värt det, vist de är jätte jätte bra att vissa till och med kan börja må bra efter behandlingen men jag kan säga att jag inte litar på den ett skit men det är ju så att alla behandlingar har för och nackdelar.

Lycka till!

Svar på tråden Bipolär och ECT?