Bipolär och ECT?
Finns det någon som är bipolär eller känner någon bipolär som genomgått ECT-behandligt för depression?
Vill gärna få lite info och erfarenheter!
Finns det någon som är bipolär eller känner någon bipolär som genomgått ECT-behandligt för depression?
Vill gärna få lite info och erfarenheter!
Jag vet inte hur många patienter som har fått ECT hos oss, men det är många. Och jag har sett fantastiska resultat, men givetvis biter det inte på alla. Vi använder det främst vid svårtbruten psyos, djup dep, maniska skov. Vo har även patienter som får poliklinisk ECT, de kommer ungefär en gång i månaden och får en behandling, har samtal med läkaren och går hem.
ECT är sim vilken behandling som helst egentligen. På Anna fungerar det kanon, men Lisa känner inte av samma effekt som Anna. Bertil tycker det gjort honom rent ut sagt sämre.
Men sådant kan man inte förutse!
Jag har en nära anhörig som är bipolär och som fick ECT. Eller hade kanske jag ska skriva, hon tog livet av sig för ett halvår sedan ungefär ett halvår efter första omgången ECT. Så jag är inte särskilt positiv.
Anonym (Anhörig); Samma sak kan hända när man börjar behandla en djupt deprimerad person med läkemedel. ECTn behöver inte vara orsaken till självmordet.
Nej, jag vet att det inte finns en enskild orsak. Men depressioner hade hon tampats med i hela sitt liv, det var när ECT:n gjorde entré i hennes liv det blev riktigt illa. Så är det ju, alla behandlingar passar inte alla.
Här i Norrköping så måste man inte ligga inne för att få göra ECT.
Man får bo hemma men komma upp 3 dagar i veckan och göra behandling.
@ JMM
Ja för sekten scientologerna vet ju vad dom pratar om..
Min pappa har fått ect och för han funkade de tuvär inte och långtids minnet blev helt förstört, han kommer inte ihåg så mycket från min barndom och jag kan säga att jag tycker inte riktigt att de var värt det, vist de är jätte jätte bra att vissa till och med kan börja må bra efter behandlingen men jag kan säga att jag inte litar på den ett skit men det är ju så att alla behandlingar har för och nackdelar.
Lycka till!