• Madame Mom

Min bebis knyter inte an till mig...snälla hjälp

Alltså...  det är så lätt att bli orolig när man tycker att något verkar fel..  Att uttala sig om din dotter utifrån du skriver här är omöjligt men tycker in att det egentligen finns någon anledning att misstänka autism.

Om hon charmar alla, hur gör hon det? Det borde ju innebära att hon samspelar med andra människor...
    Hon vill inte ha närhet skriver du...  på vilket sätt visar det sig? Blir hon arg om du vill kramas tex...? Hur äter hon..  har du ammat henne och ur funkade det med närheten då?

Ögonkontakt...  Ja..  alltså..  Min lilla på 6½ månad gör ungefär lika...  Viker undan med blicken om man försöker få ögonkontakt på nära håll.. inget konstigt i det..
    Pekandet... ska en 9-månaders verkligen följa? Att kolla på fingret verkar mer normalt i den åldern tycker jag...

Vi har en pojke på tre som utreds just nu och han har, enligt de som vet, lite autistiska drag...
    Tex, så fastnar han väldigt lätt i vissa beteende.. Han är väldigt fixerad vid vissa saker och kan inte släppa det när han väl "är där".
    Han blir arg om vi försöker ändra på något som enligt honom ska vara på ett visst sätt..  Han är väldigt rutinbunden..  Allt ska göras på ett visst sätt.
    Däremot så är närhet inga bekymmer för honom så länge det sker på hans villkor..  Han kramas, pussas och väldigt ömsint...

Jag vet att det är lätt att bara se det som avviker när man fått för sig att något inte står rätt till. Jag själv fick tex för mig att min pojke hade någon kromosomförändring (downs trodde jag) eftersom han hade en del av kriterierna man ska ha då och det vara bara de sakerna jag såg till slut...  Man fastnar så lätt..  Han var dock helt frisk..

Jag tycker du ska prata med BVC...  tycker dom att något är fel? Känns det inte som om dom tar dig på allvar så kontakta barnmottagningen där ni bor... förklara hur du känner och att du vill att någon kikar på din dotter...

Lycka till!

Svar på tråden Min bebis knyter inte an till mig...snälla hjälp