• Gurkan

Vörtbröd!!

Hej!

Jag letar efter ett beprövat recept på ett gott vörtbröd!
    Provade ett recept igår jag googlade fram men det blev inte bra alls, för varmt i ugnen tror jag då brödet blev degigt i mitten. Visst kan  jag experimentera med temperaturer men roligare att baka något som blir lyckat från början!

Så hjälp mig! 

• Svar på tråden Vörtbröd!!
  • 1978

Om man köper färdig vörtblandning på affären finns ett recept på påsen som jag tycker blir gott!

• SallySally

Jag bakade Leilas vörtbröd igår. Det blev gott och saftigt men alldeles för platt. Första jäsningen gick jättebra men när jag lagt över degen i formarna , ville den inte gå upp mer. Finns det någon bakkunnig därute som kan ge mig tips på vad som kan ha gått fel? Här finns en närmare beskrivning på hur jag gjorde:

http://smuloriskafferiet.blogspot.com/

Vore tacksam för hjälp! 

• Nånting

Ska försöka. Det står att du inte knådade utan bara rörde ihop degen, stämmer det så kan det vara en orsak. Då har du inte arbetat upp tillräckligt med gluten i degen och då finns det inget som håller ihop degen kring luftbubblorna som bildas när det jäser. Samma sak när man formar limpor, då rullar man ihop bröden så att det blir en lätt spänning på ytan som ska hålla inne med luften.

Ett annat alternativ är att det har jäst för kort tid. Torrjäst kan kräva längre jästid. ELler så har det jäst för länge. Många alternativ att välja på.

• SallySally
    Nånting skrev 2011-12-09 17:38:56 följande:
    Ska försöka. Det står att du inte knådade utan bara rörde ihop degen, stämmer det så kan det vara en orsak. Då har du inte arbetat upp tillräckligt med gluten i degen och då finns det inget som håller ihop degen kring luftbubblorna som bildas när det jäser. Samma sak när man formar limpor, då rullar man ihop bröden så att det blir en lätt spänning på ytan som ska hålla inne med luften.

Ett annat alternativ är att det har jäst för kort tid. Torrjäst kan kräva längre jästid. ELler så har det jäst för länge. Många alternativ att välja på.
    Tack så mycket, "ingenting"! =D
Svar på tråden Vörtbröd!!