• David2012

    Blivande pappor juni 2012

    Hejsan alla glada. 

    Min fru och jag väntar vårt första barn som beräknas födas i juni 2012. Att bli pappa för första gången är stort och man har många frågor och tankar om det som komma ska. Jag undrar om det finns fler pappor där ute som väntar barn i juni eller i de kringliggande månaderna. Denna tråd skulle kunna fungera som ett ställe där vi är öppna med våra funderingar och hjälper varandra med det vi kan. 

    Hoppas att det dyker upp fler...

    Ha det så bra..

    /David. 

  • Svar på tråden Blivande pappor juni 2012
  • Yeyyoo

    Hej David!


    Jag och min sambo väntar också vårt första barn i Juni så jag är helt med på samma spår om att det finns mycket frågor och känslor som man bär runt på.


    Det jag tycker är väldigt fascinerande är hur gamla instinkter verkar sätta igång utan att man tänker på det, man blir mer skyddande och jag har jobbat väldigt mycket övertid den sista perioden. Jag läste lite senare i en bok att det är vanligt att man vill "bygga en större grotta" och förse sitt framtida barn med en trygg uppväxt så det är väl bara naturligt.


    Annars så har både jag och min sambo varit försiktiga med att ta ut något i förskott, jag vill helst att det ska gå 12 veckor innan jag firar till 100% men visst känns det otroligt bra. Otroligt bra verkligen, varje gång jag tänker på det så blir jag varm i kroppen och känner en stark lycka över livet.


    Nu har vi snart klarat våra 12 veckor och när det är klart ska vi verkligen fira!


    Själv då? Vad känner du och vilka tankar har du över framtiden?


    Just ja, lite personlig info kanske. Jag är en kille på 26 år som bor i Göteborg.


    Tack för mig!

  • David2012

    Hej.
    Va roligt, och grattis!

    Vi har nu passerat vecka 13 och i morgon (måndag) ska vi för första gången gå till MVC tillsammans för kontroll. Jag känner igen det där med extra beskyddande för det har jag också varit, till min frus förtret. Men man vågar som sagt inte ta ut något i förväg och vi har väntat på den första kontrollen innan man riktigt kan vara säker på att allt är okej.

    Som student är man orolig för den ekonomiska delen och ett jobb är inte det lättaste att få i dagsläget men på något sätt löser sig allt sånt med tiden. Bara att hålla ut och leta vidare :) ... Måste vara skönt för dig som har den ekonomiska tryggheten. Som tur är så arbetar frun.

    Jag är 29 och bor i Skövde.

    Vi höres :) 

  • Yeyyoo

    Hej igen!


    Vi fick komma på ett tidigt ultraljud då vi varit med om ett missfall för något år sedan, detta var i samband med en planerad abort så det var naturen som fick det avgörande beslutet ändå.


    Men av den anledningen var vi alltså på ett tidigt ultraljud för 2 veckor sedan, alltså i v10 och det var verkligen fantastiskt! Nu såg vi inget via den vanliga kontrollen på magen så man blev lite orolig men vid vaginalt ultraljud så fick jag se mitt barn röra sig för första gången och känslan var minst sagt överväldigande. Fram till dess så hade jag svårt att föreställa mig att det bodde någon i min sambo, det här blev den bekräftelsen jag hoppades på.


    Jag hoppas det går lika bra för er och du får gärna återkomma med intryck och hur det gick här!


    Den ekonomiska tryggheten gör ju att det känns lättare, absolut. Men samtidigt har jag lån som många andra och utgifter som ska planeras. Men jag tror att man löser det även som arbetslös eller student, man får helt enkelt planera bra och anpassa sig.


    Jag håller tummarna att det går bra idag och att du hittar ett bra arbete i framtiden. =)

  • Yeyyoo

    Jag ber om ursäkt för min wall of text men av någon anledning kan jag inte dela upp i stycken...

  • qwoxy

    I en lite allmänt rörig situation väntas iaf mitt tredje barn i juni 2012. Det blir mammans fjärde och vårt andra gemensamma. ;)

  • Yeyyoo

    En rutinerad far med andra, du kan säkerligen komma med goda råd till oss nybörjare då qwoxy! :)

  • GustafXVI

    Vi väntar vårt första barn i Juni och jag är så otroligt glad över detta! Jag längtar redan tills vintern faller nästa vinter så vi kan ta oss ut och åka långfärdsskridskor och mysa en fin vinterdag.

    Jag är nyfiken på hur ni blivande pappor upplever graviditeten. Själv ser jag ju fram emot att ha min dotter sovande på bröstet, leka med henne i lekparker och lekland, åka pulka med henne, lära henne saker m.m.

    Men jag upplever det som att tjejerna mer tänker på hur de ska gå på stan med bebisen som en trofé, sitta och fika med polare, vilka kläder som är viktiga, vilken barnvagn som är bäst m.m.

    Jag tycker det känns så ytligt. Självklart vill jag ha en fin vagn och klä lilltjejen i fina kläder, ta en kaffe med polare men det räcker med att jag vet om att det skall hända så är det bra sen. När jag pratar om att bli pappa så handlar det om saker jag och min dotter skall göra som far och dotter..

    ..det är lite svårt att förklara men ni förstår säkert.

    /G

Svar på tråden Blivande pappor juni 2012