• Anonym (dagismamman)

Dags att ge pengar till insamling till julpresenter till dagisfröknarna. Hur mycket är normalt?

Fått brev idag att det är dags att samla in pengar till presentkassan till dagisfröknarna. Det är första året mitt barn går på dagis och jag har ingen aning om vad som är normalt. 100 kr per barn och år stod det i brevet, det blir 300 kr per fröken och present till jul och sen till sommaren. Spontant känns det som mycket pengar och jag tycker det hade väl räckt om man köpte en blomma eller nåt för en hundring till dem var.

Känner mig så feg att ifrågasätta det här, därför jag skriver här och hör vad ni säger. För oss är det mycket pengar.  

Hur gör ni på ert dagis?  

• Svar på tråden Dags att ge pengar till insamling till julpresenter till dagisfröknarna. Hur mycket är normalt?
  • JeanneDArc

Vi har inte samlat ihop till något min dotters olika dagis

• MajaVira

Vi har aldrig haft några insamlingar, men 100 kr per barn låter väldigt mycket då är 20-30 kr mer rimligt.

• The past is now

Jag hade aldrig ställt upp på det! Sjukt mycket pengar...Du är inte alls tvungen till detta ska du veta.

• Pleco

Förstår inte varför dom ska ha present öht, men hundra kronor är hur som helst alldeles för mycket pengar, skulle inte gått med på det.

• Hannajo

Hos oss får vi inte göra insamlingar, men när man fick var det 20 kr som gällde. Inte per fröken, utan till alla. 15 barn x 20 kr = 300 kr, vilket räcker till något symboliskt. Jag jobbar själv som lärare och på den tiden då det var ok att göra insamlingar tyckte jag det var jätterart om vi fick något men förväntade mig absolut inte att få något dyrt.

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Neox

Oj! Det var väldigt mycket med 100kr tycker jag. Jag tycker inte att det behövs samlas till jul och sommar, men när de ska vidare, t.ex vidare till förskoleklass så kan det ju vara trevligt med något symboliskt för alla år tillsammans. Men som sagt, det är väldigt mycket pengar. Om jag får fråga, går ditt barn på en kommunal eller privat förskola?

• Hedebris

när mina barn slutade köpte vi en present var (9 vuxna) för ca 100kr st.

Till jul brukar vi köpa en chokladask var till avdelningen (har tre barn)  

• pigglet

Jag som förskollärare har faktiskt varit med om att vi fått någon present som föräldrarna samlat till. Ibland kommer någon enskild förälder med en chokladask el.dyl. Absolut inget jag förväntar mig!
    På barnens förskola har det nu börjat en förälder som samlar in pengar från dem som vill vara med. 50 kronor till jul och 50 igen till sommaren, men det är frivilligt. Någon gång har vi varit med, ibland ordnat något eget (när jag haft barn som slutat) och ibland inte alls.

• Anonym (dagismamman)

Så skönt det är att höra andras åsikter. Det är en privat förskola, ganska liten.

• sasso78

Jag håller med dig. Det är mycket pengar. Jag har 2 barn på dagis och de började nu i höst. Har inte hört om nån insamling än. Men aldrig att jag skulle ge så mycket. Max 40 -50 kr barn. Antar att det är nån förälder som skrev brevet. Men det är väl inget du måste ge? Den som skrev brevet kunde ju ringt runt till alla föräldrar först och hört hur mycket de andra vill ge. Alla är inte gjorda av pengar.

Svar på tråden Dags att ge pengar till insamling till julpresenter till dagisfröknarna. Hur mycket är normalt?