• Anonym (dagismamman)

Dags att ge pengar till insamling till julpresenter till dagisfröknarna. Hur mycket är normalt?

Fått brev idag att det är dags att samla in pengar till presentkassan till dagisfröknarna. Det är första året mitt barn går på dagis och jag har ingen aning om vad som är normalt. 100 kr per barn och år stod det i brevet, det blir 300 kr per fröken och present till jul och sen till sommaren. Spontant känns det som mycket pengar och jag tycker det hade väl räckt om man köpte en blomma eller nåt för en hundring till dem var.

Känner mig så feg att ifrågasätta det här, därför jag skriver här och hör vad ni säger. För oss är det mycket pengar.  

Hur gör ni på ert dagis?  

• Svar på tråden Dags att ge pengar till insamling till julpresenter till dagisfröknarna. Hur mycket är normalt?
  • Anonym (Snåla)
    Anonym (mycket) skrev 2011-11-19 10:49:47 följande:
    Jag tycker att 100kr per barn är mycket i en insamling. Där mitt barn går har de ingen insamling så jag lägger ändå mer än 100kr på present till förskollärarna till jul och sommar. Men det är för att jag tycker det är svårt att hitta en symbolisk sak som inte är skräp för 10 kr ;P Jag har inget emot att lägga 100-150 på presenter till personalen två gånger per år. Men när det är insamling ska alla kunna ha råd med det och den totala summan blir ju ändå så pass att man inte behöver köpa nått skräp.

Tycker det jag köper själv som symbolisk present duger bra att köpa som present från en hel barngrupp.

Till jul förra året fick de varsin handgjord ängelcharm för 35kr st plus en organsapåse som den låg i för 8kr st. Till sommaren fick de varsin literlåda med jordgubbar.

Ett annat år fick de en liten presentkartong från med fyra chokladpraliner i var för 45kr st.

Jag tycker om att ge en present för att visa min uppskattning på samma sätt som min karl får presenter av sina kunder för att de vill visa sin uppskattning.
    Bra inlägg och jag kan hålla med om att 100 kr/ barn är rätt mycket. Det är ju tanken som räknas.
  • LHUF

100 kronor är mkt, förra förskolan dottern gick på la vi 30 kr till jul och 30 till sommaren. Blev något deli card på jul och sommaren en liten påse med olja, kryddor osv.

Jobbar själv inom förskola och har alltid fått present vid sommar/jul inget jag förväntar mig men det kommer alltid något. Ingen aning om hur mkt dom samlar dock.

Du får ta emot present men det får inte överstiga en viss summa tror jag

• Anonym (Usch)
    konkelbär skrev 2011-11-19 10:22:42 följande:
    Oj, är det så mycket man får? Eller har du tilläggsbidrag av något slag?
    Jag har tilläggslån + bidrag (2 barn)
  • Anonym

Om alla familjer lagger en 20 kronor var och det ar kanske 10-20 familjer per avdelning sa blir det mer an nog att kopa ett present-kort eller en fin blomma.
    Jag ar larare och forstar att man inte har mycket pengar runt jul.

• FamilyGay

Oj. Jag som tyckte vi hade hutlöst och vi ska ge 100 kr per familj. Plus 20/barn som ska få present på julfesten. Som föräldrar ordnar och står för. Till den måste vi välja att baka eller laga eller köpa något ur en lista. En grej per barn. Vi har råd men jag har faktiskt inte lust. Ska ta upp det nästa år att jag ej vill betala så mycket. Känns lättare att ta upp det då vi har råd och jag inte bryr mig ifall någon tror att vi ej har det. Vi har barnen på kommunal förskola. Hurra.

• Aaglars

Jag tycker det är en jättetrevlig gest att köpa något till pedagogerna!.
    Men 100kr låter på tok för mycket.

Vi samlar  in 20kr per pedagog

• Anonym (Ej oavlönade)
    När en förskola/skola börjar skicka ut tiggarbrev och KRAV på att man ska betala för presenter till personalen har det gått FÖR långt enligt mig, helt klart! Rynkar på näsan
    Dom föräldrar som vill, kan och så önskar kan ge en symbolisk summa men då dessa tiggarbrev, oavsett om det är direkt från skolan eller en förälder som startat en sk insamling börjar ange summor som ts mfl skrivit om är det faktiskt oanständigt, personalen är inte oavlönad och ska vara glada om dom får något litet, men att sen gå och förvänta sig gåvor är helgalet.
    Det finns i så fall väldigt många lågavlönade yrkesarbetande som skulle få gåvor.
    Nej, får man en liten gåva så var glad, får man inte det så bör man inte bli ledsen för det, som någon här skrev att "förskolepersonalen dom ju tog hand om andras barn när föräldrarna inte gjorde det själv" jaa??! men det är ju deras självvalda yrke......

Har själv barn men har ej på förskola ännu men den dagen så kommer jag ge om jag känner att jag kan och vill men absolut inte pga något tiggarbrev eller krav som dyker upp- det kommer jag i så fall ignorera helt!
    Och OT, dessutom verkar många inom förskolan ha mycket åsikter om när och om man överhuvudtaget ska ha sina barn hos dom som tex tråden av 15-tim barnen fick komma i mellandagarna, så då undrar jag om vissa av personalen ens förtjänar mina pengar eller presenter när man bara får höra att det snackas massa skit bakom föräldrarnas ryggar....
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Ej oavlönade) skrev 2011-11-19 21:38:51 följande:
    När en förskola/skola börjar skicka ut tiggarbrev och KRAV på att man ska betala för presenter till personalen har det gått FÖR långt enligt mig, helt klart! Rynkar på näsan
    Dom föräldrar som vill, kan och så önskar kan ge en symbolisk summa men då dessa tiggarbrev, oavsett om det är direkt från skolan eller en förälder som startat en sk insamling börjar ange summor som ts mfl skrivit om är det faktiskt oanständigt, personalen är inte oavlönad och ska vara glada om dom får något litet, men att sen gå och förvänta sig gåvor är helgalet.
    Det finns i så fall väldigt många lågavlönade yrkesarbetande som skulle få gåvor.
    Nej, får man en liten gåva så var glad, får man inte det så bör man inte bli ledsen för det, som någon här skrev att "förskolepersonalen dom ju tog hand om andras barn när föräldrarna inte gjorde det själv" jaa??! men det är ju deras självvalda yrke......

Har själv barn men har ej på förskola ännu men den dagen så kommer jag ge om jag känner att jag kan och vill men absolut inte pga något tiggarbrev eller krav som dyker upp- det kommer jag i så fall ignorera helt!
    Och OT, dessutom verkar många inom förskolan ha mycket åsikter om när och om man överhuvudtaget ska ha sina barn hos dom som tex tråden av 15-tim barnen fick komma i mellandagarna, så då undrar jag om vissa av personalen ens förtjänar mina pengar eller presenter när man bara får höra att det snackas massa skit bakom föräldrarnas ryggar....
    Exakt!
  • Anonym (20-50)
    Anonym (mycket) skrev 2011-11-19 10:49:47 följande:
    Jag tycker att 100kr per barn är mycket i en insamling. Där mitt barn går har de ingen insamling så jag lägger ändå mer än 100kr på present till förskollärarna till jul och sommar. Men det är för att jag tycker det är svårt att hitta en symbolisk sak som inte är skräp för 10 kr ;P Jag har inget emot att lägga 100-150 på presenter till personalen två gånger per år. Men när det är insamling ska alla kunna ha råd med det och den totala summan blir ju ändå så pass att man inte behöver köpa nått skräp.

Tycker det jag köper själv som symbolisk present duger bra att köpa som present från en hel barngrupp.

Till jul förra året fick de varsin handgjord ängelcharm för 35kr st plus en organsapåse som den låg i för 8kr st. Till sommaren fick de varsin literlåda med jordgubbar.

Ett annat år fick de en liten presentkartong från med fyra chokladpraliner i var för 45kr st.

Jag tycker om att ge en present för att visa min uppskattning på samma sätt som min karl får presenter av sina kunder för att de vill visa sin uppskattning.
    Perfekta presenter! Jag ska förresten ta och köpa pralinerna till ena barnets personal redan nu, så att jag slipper vara ute i sista sekunden.

Jag tänker inte starta någon insamling, inte ens för 20 kr. Då slipper alla missunnsamma uskor och fattiga studenter låta bli att vara med. Jag fattar inte varför man ställer yrkesgrupper mot varandra!! bara för att mina barns personal är värda en julpresent fast de har lön, betyder väl inte det att vårdpersonal (vilka det tycks vara mest synd om, fast de också har lön)inte är värda presenter.

Det är ju inte för att det är synd om personalen som man ger presenter!!!! Man ger en gåva för att man uppskattar vad de gör, för att de är extra bra på sitt jobb och för att de faktiskt tar hand om det bästa man har. Att de har lön har för mig inte ett skit med saken att göra.

Mina föräldrar har väldigt höga löner båda två, trots det ger jag dem julklappar. Varför ska de ha presenter när de har så hög lön?! Varför ska de få presenter bara för att de är mina föräldrar?! De har ju VALT att bli föräldrar och borde inte förvänta sig något av sina barn!! Passar inte galoscherna kunde de ju adoptera bort oss barn, eller hur!  
Svar på tråden Dags att ge pengar till insamling till julpresenter till dagisfröknarna. Hur mycket är normalt?