• MammaMaria06

Inga fosterrörelser än v 20+2 ?

Hej! Någon som känner igen detta?

Jag är gravid med nr 3 och har bf 4/4. Har ännu inte kännt några som helst fosterrörelser. 
    UL i v 18+6 såg bra ut. Under första graviditeten kände jag i v 16 och under den andra i v 18.   

Skulle bli tacksam för svar om någon känner igen sig!       

• Svar på tråden Inga fosterrörelser än v 20+2 ?
  • sweetiise

min första kände jag inte förrän i vecka 25 men det var ju första. Du ska se att den snart sparkar!

• 3 barns mamma84

V 20 med första (bakvägg)
    V 16-17 med andra (framvägg)
    V 21-22 ca med tredje (bakvägg)

Bakvägg = senare fosterrörelser
    Famvägg = Tidigafosterrörelser      

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • k girl
    3 barns mamma84 skrev 2011-11-18 21:27:30 följande:
    V 20 med första (bakvägg)
    V 16-17 med andra (framvägg)
    V 21-22 ca med tredje (bakvägg)

Bakvägg = senare fosterrörelser
    Famvägg = Tidigafosterrörelser      

Hm, vad jag vet så är det tvärtom, att en moderkaka i framvägg (mot magen) dämpar fosterrörelser. Sparkar mot ryggraden känner man ju i regel hursomhelst inte. Jag har haft moderkakan i framvägg båda mina graviditeter.

Spelar moderkakans placering någon roll? Ja, definitivt om du har den i framväggen (alltså ut mot bukvägg). En moderkaka placerad i framväggen sitter som stötdämpare och kan effektivt ta bort udden av alla sparkar och göra att rörelserna känns mindre framträdande. (http://www.gynekologen.nu/)
  • Mary Jo

Ja,ligger moderkakan i framvägg kan man känna dom senare. Min moderkaka ligger i framvägg men har känt rörelser sen v.13. Dock sitter den högt upp och bebisen ligger långt ner så det kanske har nåt med saken att göra.

Nåväl,tycker inte du behöver oroa dig ts,det kommer,första barnet kände jag ganska sent,v.22 ungefär.  

Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
  • Mary Jo
    Mary Jo skrev 2011-11-19 19:23:27 följande:
    Ja,ligger moderkakan i framvägg kan man känna dom senare. Min moderkaka ligger i framvägg men har känt rörelser sen v.13. Dock sitter den högt upp och bebisen ligger långt ner så det kanske har nåt med saken att göra.

Nåväl,tycker inte du behöver oroa dig ts,det kommer,första barnet kände jag ganska sent,v.22 ungefär.  
    Det är alltså lättare att känna rörelser tidigare om man har moderkakan i bakvägg.
  • Kaosmamma

Samma här, kände iofs trean i v 13 fast moderkaka låg i framvägg (då känner man senare) men lände tidigt sprattel men tog lång tid innan det kändes utåt. Är gravid i snart v 19 (imorgon) med nr 4 och kände först nu små mini buffar i magen... Blev också nervös då jag kände trean så tidigt trots moderkakan!! Kommer säkert jätte snart och det såg bra ut på ul så :)

• Rainbow06

Väntar oxå nr 3, har känt mkt lite rörelser jämfört med de två andra graviditeten. UL visade en vild bebis och en moderkaka som låg i framkant, så därför kände jag inte så mycket.

Är i v 23 nu o känner lite rörelser, mest neråt. Precis som det inte ska räcka med den vanliga grav.nojjan liksom!

• 3 barns mamma84
    k girl skrev 2011-11-19 19:07:40 följande:

Hm, vad jag vet så är det tvärtom, att en moderkaka i framvägg (mot magen) dämpar fosterrörelser. Sparkar mot ryggraden känner man ju i regel hursomhelst inte. Jag har haft moderkakan i framvägg båda mina graviditeter.

Spelar moderkakans placering någon roll? Ja, definitivt om du har den i framväggen (alltså ut mot bukvägg). En moderkaka placerad i framväggen sitter som stötdämpare och kan effektivt ta bort udden av alla sparkar och göra att rörelserna känns mindre framträdande. (www.gynekologen.nu/)
    är det olagligt att skriva fel ?????
  • Mary Jo
    3 barns mamma84 skrev 2011-11-19 23:29:44 följande:
    är det olagligt att skriva fel ?????
    Men det skrev hon väl inte?hon skrev bara vad som var korrekt.
  • 3 barns mamma84
    Mary Jo skrev 2011-11-20 10:22:24 följande:
    Men det skrev hon väl inte?hon skrev bara vad som var korrekt.
    Jag vet hur det är men nu skrev jag fel .
  • Mary Jo
    3 barns mamma84 skrev 2011-11-20 10:37:36 följande:
    Jag vet hur det är men nu skrev jag fel .
    Ja,precis. Och hon rättade bara! inget mer med det. 
  • Ebba 767

Jag är också i v 20 men har inte känt något alls ännu. UL v 18 var okej och moderkakan ligger i framkant. Jag funderar på om det faktum att jag fortfarande mår rejält illa, samt att magen är väldigt "orolig" kan göra att jag missar fosterrörelserna, alltså att jag misstar dem för tarmrörelser? Vad tror ni?

• litenbu

Första bebisen för mig och jag började känna bubbel vid v 18, nu buffar det på i v 22.
    Precis som man kan ha en vild bebis borde man väl kunna ha en lugn?;) Tror inte du behöver oroa dig!

Lycka till! 

• Egget13
    k girl skrev 2011-11-19 19:07:40 följande:

Spelar moderkakans placering någon roll? Ja, definitivt om du har den i framväggen (alltså ut mot bukvägg). En moderkaka placerad i framväggen sitter som stötdämpare och kan effektivt ta bort udden av alla sparkar och göra att rörelserna känns mindre framträdande. (www.gynekologen.nu/)
    Har hört samma som du. Jag har bakvägg o har känt fosterrörelser men nu har jag inte känt på ett par dagar. Är förstföderska och är bara i v. 19+3 dock...
Svar på tråden Inga fosterrörelser än v 20+2 ?