• Phillippa

Ska man få ha keps/mössa på sig i klassrummet?

Ja, berätta vad ni tycker! Ska man låta elever i skolan ha på sig keps/mössa i klassrummet eller inte? Jag tänker alltså på vanliga mössor och kepsar och liknande och inte på slöjor eller burka som man har av religösa skäl.

För att göra det ännu enklare kan vi säga att det handlar om elever från förskoleklass upp till gymnasiet och inte vuxenutbildningar. 

Förklara gärna varför du tycker som du gör :). 

Tack! 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska man få ha keps/mössa på sig i klassrummet?
  • MrsLondon

Ja, det tycker jag. Att ha keps/mössa på sig betyder inte att man inte lyssnar i klassrummet.  Enda stället jag inte vill ha keps/mössa är då man äter.

• josu

Tycker att man borde få ha det. Det påverkar inte inlärningsförmågan och stör ingen.

• Munchies

Jag tycker att läraren och eleverna kan komma överens om regler som passar dem. Tycker eleverna och läraren att det är okej med keps, varför inte? Jag tror på mer kommunikation med eleverna. Vi hade bäst relation med de lärare som frågade oss elever om våra åsikter, som diskuterade MED oss istället för att ta beslut som rörde oss över våra huvuden.

• Frontline

Tycker inte man ska ha varken keps mössa slöja eller burka på sig i ett klassrum, är det så förbannat kallt att man måste ha det så får man säkert hålla sig hemma tills värmen är på...
    Utomhus ok men inte inomhus...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Brünnhilde

Nej, det tycker jag inte. Att inte ha mössa på sig inomhus är en sådan där grundläggande etikettsregel, som ungdomarna lika gärna kan få med sig redan ifrån skolan. De kommer ju inte att tillåtas ha mössa inomhus på de allra flesta arbetsplatser heller sedan, i kyrkan, på lokal, på fester eller i privata hem.

Undantaget är att damer kan ha damhatt inomhus vid vissa tillfällen. T.ex. förmiddagsbröllop. Men något säger mig, att typiska damhattar inte är problemet i dagens skola..!

• Benzaiten

Den eviga frågan... svårt då det finns skilda åsikter om detta både bland föräldrar och bland lärarna. Främst en generationsfråga men inte alltid. Hade varit lättare om lärarna hade samma åsikter om det hela o kunde ha en enad front, samma regler för alla på en skola. Men så är det ju inte, vissa tillåter o andra är starkt emot. Lite samma med tuggummi. Eleverna lär sig sedan vilka lärare som det är ok med o vilka som inte accepterar, men det blir ju kontraorder o det är inte så bra. Bättre att bestämma sig på skolan hur man ska ha det o så får alla rätta sig efter det. Man kan fråga föräldrarna vad de tycker i frågan o så kan man fatta beslut utifrån det. I matsalen tycker jag däremot att  alla ska ta av sig kepsen.

• Muminstjej

Håller med lachesis! Tycker inte heller dom borde få ha det på sig. Lika bra och lära sig från början!

• gbgumman

Jag hade inte brytt mig om jag varit lärare, Bara de lyssnar på vad jag säger och är trevlig mot sina kompisar och lär sig någo så hade de fått ha vad de ville på sig som inte väcker anstöt.

Mamma till Eskil och Sonja
  • gbgumman
    Brünnhilde skrev 2011-11-19 14:04:58 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Att inte ha mössa på sig inomhus är en sådan där grundläggande etikettsregel, som ungdomarna lika gärna kan få med sig redan ifrån skolan. De kommer ju inte att tillåtas ha mössa inomhus på de allra flesta arbetsplatser heller sedan, i kyrkan, på lokal, på fester eller i privata hem.

Undantaget är att damer kan ha damhatt inomhus vid vissa tillfällen. T.ex. förmiddagsbröllop. Men något säger mig, att typiska damhattar inte är problemet i dagens skola..!
    Då får de lära det sig då isf. Antar att de lär om fort. Sedan trodde jag att man fick ha mössa på sig i kyrkan och att man förr inte fick vara barhuvad (som kvinna ) tidigare.
    Mamma till Eskil och Sonja
Svar på tråden Ska man få ha keps/mössa på sig i klassrummet?