• Phillippa

Ska man få ha keps/mössa på sig i klassrummet?

Ja, berätta vad ni tycker! Ska man låta elever i skolan ha på sig keps/mössa i klassrummet eller inte? Jag tänker alltså på vanliga mössor och kepsar och liknande och inte på slöjor eller burka som man har av religösa skäl.

För att göra det ännu enklare kan vi säga att det handlar om elever från förskoleklass upp till gymnasiet och inte vuxenutbildningar. 

Förklara gärna varför du tycker som du gör :). 

Tack! 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska man få ha keps/mössa på sig i klassrummet?
  • Brünnhilde
    Munchies skrev 2011-11-19 14:04:06 följande:
    Jag tycker att läraren och eleverna kan komma överens om regler som passar dem. Tycker eleverna och läraren att det är okej med keps, varför inte? Jag tror på mer kommunikation med eleverna. Vi hade bäst relation med de lärare som frågade oss elever om våra åsikter, som diskuterade MED oss istället för att ta beslut som rörde oss över våra huvuden.
    Om det är på högstadiet eller gymnasiet (och det är väl sällan problemet uppstår tidigare), så har eleverna många olika klassrum och många olika lärare. Det funkar inte att det ska vara tillåtet att ha mössan på vissa lektioner men inte andra. Blir för rörigt och krångligt om de måste springa ner och lämna mössan i skåpet före vissa lektioner. Dessutom är det bäst om samma regel gäller i hela skolan, så att inte en enskild lärare behöver ta strid ensam i onödan. Det kan vara svårt nämligen... 
  • gbgumman

... i kyrkan (menar jag)

Mamma till Eskil och Sonja
  • Brünnhilde
    hannispannis skrev 2011-11-19 14:09:50 följande:
    Då får de lära det sig då isf. Antar att de lär om fort. Sedan trodde jag att man fick ha mössa på sig i kyrkan och att man förr inte fick vara barhuvad (som kvinna ) tidigare.
    Männen måste ta av sig mössan i vapenhuset - så har det alltid varit. Vad gäller kvinnorna, så gällde förr att de måste ha hatt eller huckle i kyrkan, ja - men den regeln är borta sedan länge. Dock är det aldrig _fel_ om en kvinna har en - lämplig - huvudbonad i kyrkan. Typ huvudduk eller damhatt. Men hon ska inte heller ha en tjock vintermössa eller keps.
  • Brünnhilde
    Benzaiten skrev 2011-11-19 14:06:57 följande:
    Den eviga frågan... svårt då det finns skilda åsikter om detta både bland föräldrar och bland lärarna. Främst en generationsfråga men inte alltid. Hade varit lättare om lärarna hade samma åsikter om det hela o kunde ha en enad front, samma regler för alla på en skola. Men så är det ju inte, vissa tillåter o andra är starkt emot. Lite samma med tuggummi. Eleverna lär sig sedan vilka lärare som det är ok med o vilka som inte accepterar, men det blir ju kontraorder o det är inte så bra. Bättre att bestämma sig på skolan hur man ska ha det o så får alla rätta sig efter det. Man kan fråga föräldrarna vad de tycker i frågan o så kan man fatta beslut utifrån det. I matsalen tycker jag däremot att  alla ska ta av sig kepsen.
    Ja, och då blir det ju att de tillåtande lärarna ses som "justa" - vilket är väldigt orättvist mot dem, som vill lära eleverna vad som gäller i det samhälle där de ska leva sina liv...
  • gbgumman
    Brünnhilde skrev 2011-11-19 14:10:04 följande:
    Om det är på högstadiet eller gymnasiet (och det är väl sällan problemet uppstår tidigare), så har eleverna många olika klassrum och många olika lärare. Det funkar inte att det ska vara tillåtet att ha mössan på vissa lektioner men inte andra. Blir för rörigt och krångligt om de måste springa ner och lämna mössan i skåpet före vissa lektioner. Dessutom är det bäst om samma regel gäller i hela skolan, så att inte en enskild lärare behöver ta strid ensam i onödan. Det kan vara svårt nämligen... 
    Det är möjligt.  Då får väl lärarna prata om det. 
    Mamma till Eskil och Sonja
  • Runguska

Ja, jo jag kan nog tycka det. Jag menar en dag insåg jag att jag hämtade sonen i förskolan och hade mössa på mig (samma klassrum som jag hade som hemklassrum i mellanstadiet och insåg ju att här har det rätt ofta tjatats om mössor och kepsar) eftersom jag hade hemsk frisyr eller rättare sagt helt saknade frisyr och så kan det ju vara även för en elev. Min sons första kommentar - men mamma du har ju mössa på dig! 

• Jäjd

Ja givetvis.

Hide your face so the world will never find you
  • IsDimma

Nej, det tycker jag faktiskt inte. Lärarna guidar eleverna inte bara i svenska, matte och naturkunskap utan även i hur man socialt beter sig. Och man har inte mössa och keps och solglasögon osv inomhus!

• Tant Green
    IsDimma skrev 2011-11-19 14:25:14 följande:
    Nej, det tycker jag faktiskt inte. Lärarna guidar eleverna inte bara i svenska, matte och naturkunskap utan även i hur man socialt beter sig. Och man har inte mössa och keps och solglasögon osv inomhus!
    Damer får ju ha hatt inomhus Förr åtminstone. Och min farmor hade det alltid tills hon dog 1994.
Svar på tråden Ska man få ha keps/mössa på sig i klassrummet?