• Anonym

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

skulle aldrig falla mig in att tempa mig själv i baken... NEJ TACK.

• Anonym
    Anonym (Varmannica) skrev 2011-11-20 15:44:14 följande:
    Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.
    Nej, jag tar inte tempen överhuvudtaget. Ser ingen mening med det, har jag feber så känner jag ju det ändå. Vilken temperatur känns rätt oviktigt.
    Men skulle kunna ta den i rumpan på både mig och barn om det är så att det skulle krävas.
    Men då får jag ju skaffa en termometer först : )
  • Anonym

Absolut! Har en örontemp men tycker inte att den är tillförlitlig alls.

• Anonym

aldrig i livet att jag skulle köra upp en termometer i röven...

• Anonym

Nej inte om jag vill kolla tempen på riktigt. Om det är skamlekar eller smisklekar så kan rektal temptagning finnas med.  

• Anonym

Hemma har jag i vuxen ålder aldrig kollat temp, jag VET om jag har feber ändå, och tar då febernedsättande. När jag varit på sjukhus har de tagit i rumpan - det ger exakt resultat, det gör inte en muntermometer.

• Anonym

jag köpte en som man kan ta i munnen, armhålan och i rumpan. jag testade alla tre, med rumpan sist då såklart haha, och de skiljde 2 grader mellan rumpan och munnen. så ja, rumpan tror jag är ett bättre alternativ för att se de korrekta.

• Anonym

Mäter normalt inte temperaturen (känner jag att jag mår dåligt så är det läge att ta det lugnt oavsett vad tempen ligger på) men om/när jag vill veta vad temperaturen ligger på, eller sjukvårdsupplysningen vill det - de är ganska tempfixerade - så mäter jag med stjärttermometer. De andra sorterna slår på så pass mycket att jag lika gärna kan låta bli att mäta. Enda vinsten med ex en örtermometer är med sprattlande småbarn för at få ett något-så-när-värde att utgå ifrån.

• Anonym

Jag tar alltid tempen i rumpan. Ser inte varför det skulle vara märkligt..

Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?