Tempar ni er i rumpan som vuxen?
skulle aldrig falla mig in att tempa mig själv i baken... NEJ TACK.
skulle aldrig falla mig in att tempa mig själv i baken... NEJ TACK.
Absolut! Har en örontemp men tycker inte att den är tillförlitlig alls.
aldrig i livet att jag skulle köra upp en termometer i röven...
Rumpan
Nej inte om jag vill kolla tempen på riktigt. Om det är skamlekar eller smisklekar så kan rektal temptagning finnas med.
Hemma har jag i vuxen ålder aldrig kollat temp, jag VET om jag har feber ändå, och tar då febernedsättande. När jag varit på sjukhus har de tagit i rumpan - det ger exakt resultat, det gör inte en muntermometer.
jag köpte en som man kan ta i munnen, armhålan och i rumpan. jag testade alla tre, med rumpan sist då såklart haha, och de skiljde 2 grader mellan rumpan och munnen. så ja, rumpan tror jag är ett bättre alternativ för att se de korrekta.
Mäter normalt inte temperaturen (känner jag att jag mår dåligt så är det läge att ta det lugnt oavsett vad tempen ligger på) men om/när jag vill veta vad temperaturen ligger på, eller sjukvårdsupplysningen vill det - de är ganska tempfixerade - så mäter jag med stjärttermometer. De andra sorterna slår på så pass mycket att jag lika gärna kan låta bli att mäta. Enda vinsten med ex en örtermometer är med sprattlande småbarn för at få ett något-så-när-värde att utgå ifrån.
Jag tar alltid tempen i rumpan. Ser inte varför det skulle vara märkligt..