• Anonym (Varmannica)

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.

• Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?
  • pluvdo

Om jag har tillgång till en termometer man kan mäta med i munnen så gör jag hellre det, men här hemma har jag bara en ändtermometer eftersom muntermometer aldrig skulle fungera till sonen, så då är det bara att gilla läget. Jag tar dock väldigt sällan tempen på mig själv eftersom jag känner om jag är febrig ändå.

• Anonym

skulle aldrig falla mig in att tempa mig själv i baken... NEJ TACK.

• 010306

Nej. Vi har en örontemp från Braun som hela familjen kör med.

• SmilingCoast
    Momalicious skrev 2011-11-20 15:49:54 följande:
    Ja jag använder bara ändtarmstermometer. Den är mest tillförlitlig.
    I vilket sammanhang måste man veta exakt temperatur?
  • NittonHundraÅttioTvå

Använder armväckiet och lägger på 0.5 grader vilket blir lika med som om jag hade mätt i rumpan.

• Långstålsskrälle

Enligt läkare/vårdpersonal/apotekspersonal ska man uteslutande använda rektal termometer (och i allra högsta grad om det gäller små barn) eftersom inga andra termometrar har tillnärmelsevis lika stor tillförlitlighet. Tycker din vän att det är sjukt att använda tamponger också? Lite samma princip där ju, att man för in nåt i kroppen...

• Nintendo

Vi har en örontemp som jag använder både till barnen och mig själv. Den är bra och jag känner att jag inte behöver veta helt exakt ändå.

• Nintendo

Kan lägga till att jag innan alltid också använde en temp för rumpan. Ser inget konstigt med det.

• Kattdamen

Använder sådan man har i munnen. Jag tycker inte om rumptermometer.

Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?