Inlägg från: Långstålsskrälle |Visa alla inlägg
  • Långstålsskrälle

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Enligt läkare/vårdpersonal/apotekspersonal ska man uteslutande använda rektal termometer (och i allra högsta grad om det gäller små barn) eftersom inga andra termometrar har tillnärmelsevis lika stor tillförlitlighet. Tycker din vän att det är sjukt att använda tamponger också? Lite samma princip där ju, att man för in nåt i kroppen...

• Långstålsskrälle
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 16:05:08 följande:
    Nej, de flesta inom vården tycker bättre om örontemp.
    Ja vården använder det ju så klart självai sittyrkesutövande på sjukhus osv, men så är de termometrarna i regel bättre än de folk har hemma. Ringde 1177 senast i förrgår ang min lille kille. (Sambon köpte en svindyr örontermometer nyligen, känt märke) 1177 bekräftade dock det som jag tidigare hört på både VC och BVC) nämligen att det är för stor felmarginal på dessa termometrar och man ska tempa i rumpan för att vara på den säkra sidan.
  • Långstålsskrälle

Det gör det säkert. Jag har dock under mina 36 år alltid fått höra samma oavsett vem jag talat med. Har inga problem med att inse att jag kanske är felinformerad dock, naturligvis kan jag ha fel!!! Men detta är vad jag alltid fått höra ang de termometrar som fnns att tillgå för "allmänheten"

• Långstålsskrälle

Anledningen att man vill veta exakt kan ju exempelvis vara att man har ett mycket litet barn. Man kanske som jag sitter hemma med en i yrket bortrest sambo, och en liten kille på 7 veckor, vilken man knappt hunnit "lära känna" och vet hur han brukar vara vid s.k normalt allmänhetstillstånd. Dessutom kan ju de s.k allmänhetstillståndet inbegripa en stor variation på acceptabel temp och man kanse vill veta om febern förändras och i så fall om den är på väg upp eller ned.

Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?