• Scream2

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 16:59:10 följande:

En örontemp är lika tillförlitlig som en rumptemp och lika hygiensäker.

Vad har du för källa på det?
  • Scream2

Ska man ha en totalt korrekt temp så ska man väl ta en invasivt och det går ju inte hemma....mkt forskning verkar finnas i äment och det verkar inte finnas nåt konsens om vilken metod som är bäst. Snabbt läst verkar rektaltempen anses vara mest tillförlitlig MEN har då nackdelar att det är besvärligt, patientens intigritet osv. Och när man tar tempen hemma, är man väl mest intresserad av om den går upp eller ner, inte ute efter ett exact värde?

• Scream2
    Scream2 skrev 2011-11-20 17:21:10 följande:

Vad har du för källa på det?

NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 16:59:10 följande:

En örontemp är lika tillförlitlig som en rumptemp och lika hygiensäker.

Letar du källa?
  • Scream2
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 18:20:56 följande:

Nej

Oproffsigt att häva ur sig saker utan att kunna visa en källa till sitt påstående!
  • Scream2
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 18:28:08 följande:

Vill du ha källa så går till närmaste sjukhus.

Jag vill ha en källhänvisning till ditt påstående. Man skriver inte nåt sånt utan att kunna visa på en korrekt källa. Annars anses det taget ur luften och därmed inte stämma!
  • Scream2
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 18:31:08 följande:
    Det är FL vi är på... Här skrivs saker utan källhänvisning dagligen. Du kan ju be Anonym (läkare) om källhänvisning med.

Nu bad jag DIG för jag tvivlar på att du har rätt i ditt påstående. DÄRFÖR vill jag att du visar upp en vetenskaplig källa på att det du säger stämmer! Att det inte bara är din åsikt, för då skulle det ha framgått.
  • Scream2
    SmilingCoast skrev 2011-11-20 18:46:49 följande:
    Man kan be om källa för ett påstående, och man kan ifrågasätta påstånden som inte kan styrkas, men det är fortfarande bara ett forum, och dessutom en diskussion om termometrar. Att skrikande kräva någon på källa är lite overkill i sammanhanget, eller hur? 
    Ibland kan det ju vara medlemmen i sig som triggar fram begäran om att få en källa till ett påståendet.
    See my point? 
  • Scream2
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 18:38:38 följande:
    Nej, jag tänker inte ägna hela kvällen åt att ta fram en vetenskaplig källa till det jag säger. Har du lust att göra det så be my guest

MEN, du måste väl redan HA en källa om du kommer med ett så tvärsäkert påstående, Du kan ju inte bara ha tagit det ur luften?
  • Scream2
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 19:09:51 följande:
    Har sagt att du jättegärna får leta fram en vetenskaplig källa, men jag tänker inte göra det.

Och därmed uppmanar jag samtliga i den här tråden att bortse från inlägget där du så tvärsäkert skriver att örontemp och rectaltemp är lika tillförlitliga!!!!
  • Scream2
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 19:15:10 följande:

Har du någon källa på att det inte är så?

Första träffen på google gav det här: http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6681

Men vis av erfarenhet så finns det säkert 200 artiklar till...som kommer att ge lite olika resultat....

Och jag sökte bara upp artikeln för att skriva dig på näsan...jag gillar sånt!    
Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?