Inlägg från: beccagranen |Visa alla inlägg
  • beccagranen

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Men år inte det ganska irrelevant egentligen? Känner man sig febrig/sjuk så kvittar det ju vad tempen visar. Tar man en örontemp som visar fel på ex 0,2 så gör det ju inte väldigt stor skillnad. Själv så tempar vi aldrig, är jag eller barnen varma/dåliga/hängiga så är vi hemma. Det kvittar ju vad tempen visar.

• beccagranen
    Kaupa Jaur skrev 2011-11-20 20:17:36 följande:
    Jag använder bara sån termometer, jag vill ha så exakta siffror som möjligt och då är (tyvärr) arslet bäst. Annars får man ju bara gå och lägga till och dra ifrån värden och trixa tills man inte vet hur sjuk man är egentligen.
    haha, måste du ha exakta siffror för att se att du verkligen är sjuk?!

Många gånger har jag känt mig dö-sjuk och inte ens haft feber, fast det känts så. Inte pallrar jag mig upp för att tempen visar feberfri. När börja folket lyssna till sitt egna omdöme?  Vad gör det om man tempar och det visar 38,1 istället för 38,2? känner man sig dålig så är det ju bara att bädda ner sig igen och hoppas på en bättre morgondag. Jises!

Och ni som vill ha koll på barnen inför läkarbesök, inte värre att säga "örontermometern visa 37,8" det är ju varmare än normalt, lite feber och barnet är hängigt,  man stannar hemma. Visar tempen normalt men barnet inte mår bra, ja då får man ju ändå vara hemma.  Ni hakar verkligen upp er för skitsaker.
  • beccagranen
    Moulin Rouge skrev 2011-11-20 20:14:26 följande:
    Men Gud vilken låg nivå det blev på den här diskussionen...

Alla som vet NGT öht om vården vet att rektal temp (eller eg. invasiv, men det går ju inte hemma) ger de enda tillförlitliga resultaten. Räcker inte det att vi vet det? Sen får folk göra sig dumma på sin egen bekostnad om de finner det meningsfullt.

Hur sen Svensson gör hemma i stugorna är ju upp till dom.
    Jag förnekar inte att det ger mer exakt resultat med rektaltemp, ändå går allt fler vårdcentraler och sjukhus över till öron och panna-termometrar. Så en avsevärd skillnad gör det troligtvis inte. 
Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?