• Petrellie

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Långstålsskrälle skrev 2011-11-20 15:56:10 följande:
    Enligt läkare/vårdpersonal/apotekspersonal ska man uteslutande använda rektal termometer (och i allra högsta grad om det gäller små barn) eftersom inga andra termometrar har tillnärmelsevis lika stor tillförlitlighet. Tycker din vän att det är sjukt att använda tamponger också? Lite samma princip där ju, att man för in nåt i kroppen...
    Men på vårdcentralen och sjukhusen använder de ju alltid öronvarianten. Varför skulle man inte kunna göra det "privat" också då?
  • Petrellie
    Jennie med ie skrev 2011-11-21 09:30:46 följande:
    En liten gissning är att den typ av örontermometrar sjukvården använder är bättre och mer tillförlitliga än de vi vanliga folk normalt har hemma... Vilket ju inte utesluter att rektalt är tillförlitligast ändå, även jämfört med deras örontempar, men av integritetsskäl och praktiska sådana är ju öronvarianten betydligt smidigare där.
    På vår vårdcentral har de samma som man köper på Apoteket, dvs en Braun för 650 spänn. Likaså på akuten. Jag har faktiskt frågat på båda ställena just för att jag var nyfiken på hur "fel" vår egen kan visa. Men jag fick svaret båda gånger att den visar tillräckligt rätt.
  • Petrellie
    Jennie med ie skrev 2011-11-21 11:06:35 följande:
    De gånger som tempen varit en viktig faktor vid sjukvårdsbesök (vilket det normalt inte är vid enklare besök på VC) har de tagit tempen med en sån manick som sitter på väggen. Inte en svenssontermometer. (650 spänn plus de där engångsskydden är f.ö nog mer än de flesta betalar för sina rektala eller orala termometrar, pengar är av betydelse för ganska många också)
    På Huddinge Sjukhus akutmottagning, där jag tillbringat en del tid både själv och med mina barn, har de en sådan, dvs en likadan som den man kan köpa på Apoteket, både på vuxenakuten och barnakuten. Det var därför jag frågade, eftersom jag undrade om de hade en modell som var annorlunda en "lekmannamodellen".

Jag har aldrig sagt att pengar är oväsentligt. Själv har jag köpt min på Tradera för 102 kronor.
Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?