• LoPax

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

När behöver man som vuxen egentligen ta tempen? Sista gången jag såg en termometer var i högstadiet hos en skolsyster. Innan dess hade ingen tagit tempen på mig efter 4-5 års ålder.

Man känner väll om man har feber?

• LoPax
    Jennie med ie skrev 2011-11-21 11:33:48 följande:
    Nej, "man" gör inte det. Jag tillhör de som inte gör det, jag kan känna mig väldigt febrig utan att ha feber (dock inte tvärtom). Allmäntillståndet, oavsett feber eller ej, är oftast vad som avgör hur jag liksom beter mig. Men ibland är det relevant att veta om man har feber eller inte. T ex vid vissa kontakter med sjukvården, efter operationer då man ska vara vaksam på tecken på infektion o s v.
    Aldrig hört talas om. Men om du känner dig febrig så tar man väll det lugnt, oavsett om man har feber eller ej? Jag tar det alltid lite lugnare om jag känner mig "sjuk" för då utgår jag ifrån att min kropp försöker tala om något för mig.

Men du har såklart rätt i att det finns lägen då det är viktigt med temperatur, som exempelvis vid operationer och liknande.
  • LoPax
    Jennie med ie skrev 2011-11-21 12:54:44 följande:
    Som jag skrev: Allmäntillståndet, oavsett feber eller ej, är oftast vad som avgör hur jag liksom beter mig.
    men du tar tempen i allafall? Jag förstår inte, det är därför jag frågar {#emotions_dlg.flower}
  • LoPax
    Jennie med ie skrev 2011-11-21 13:17:09 följande:
    Ja, när jag ser anledning till det. T ex vid kontakter med sjukvården, eller för att veta om jag bör söka mig dit eller ej (förkylning och hängighet en vecka gör inte att jag söker, däremot hög feber en vecka), eller om jag ev. ska göra saker där det är OK att vara förkyld eller så men inte att ha feber, där man ska vara vaksam på tecken på infektion o s v.
    Okej, tack för att du förklarade!

Låter lite mystiskt med "saker man får göra som förkyld men ej med feber". Men du kanske arbetar inom vården eller liknande?
  • LoPax
    Jennie med ie skrev 2011-11-21 13:23:22 följande:
    Barnomsorgen jobbar jag inom och vi förväntas följa en mildare vuxenanpassad variant av de riktlinjer som finns för barnen. Men det kan också handla om provtagningar, vaccinationer o s v.
    Då förstår jag verkligen, och då är det ju bra att ta tempen (oavsett vart man tar den).
Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?