Inlägg från: NittonHundraÅttioTvå |Visa alla inlägg
  • NittonHundraÅttioTvå

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Scream2 skrev 2011-11-20 19:14:06 följande:

Och därmed uppmanar jag samtliga i den här tråden att bortse från inlägget där du så tvärsäkert skriver att örontemp och rectaltemp är lika tillförlitliga!!!!

Har du någon källa på att det inte är så?
  • NittonHundraÅttioTvå

Jag vet inte hur det var när du gick universitetet (om du gått det) men på min tid var det iallfall så att läkartidningen INTE räknades som vetenskaplig artikel.
  • NittonHundraÅttioTvå
    Anonym (läkare) skrev 2011-11-20 19:32:13 följande:
    Jo precis. Då kan man istället överväga att inte rutinmässigt ta temp på patienterna (som görs idag) som ett alternativ. För ska man göra det, fattar väl jag också att det inte fungerar med rektaltemp särskilt smidigt. Och hur många vuxna skulle acceptera det? Det bara blev en konstig diskussion om att örontempar skulle vara mer tillförlitliga, vilket ju är helt absurt med tanke på att man i första hand är intresserad av core temp, samt att det skiljer sig ofta mellan öronen, vilket säger en hel del.

och du 1982... Läkartidningen är vetenskaplig. Så jag förstår inte vad du pratar om...

Läkartidningen är inte vetenskaplig.
  • NittonHundraÅttioTvå
    Scream2 skrev 2011-11-20 19:34:04 följande:

Trigga är nog fel ord i sammahanget. En låååång historia

Jag vet inte vad ditt problem är. Men jag har aldrig stött på dig tidigare. Jag blev medlem idag den 2011-11-20 15:18:09. Innan dess har jag inte varit medlem vad du än påsåtr. Så från 15.18 till nu 19.36 förstår jag inte hur det kan ha blivit en lång historia.
  • NittonHundraÅttioTvå
    Scream2 skrev 2011-11-20 19:35:54 följande:

Jasså?
    sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4kartidningen

Wiki är inte speciellt tillfärlitligt, men ok enligt wiki är den vetenskaplig. På universitet (många, säkert inte alla) räknas den inte som vetenskaplig.
  • NittonHundraÅttioTvå
    Scream2 skrev 2011-11-20 19:43:37 följande:

Kanske på det norska dårå?

? Det får du nog fråga norrmänen om
  • NittonHundraÅttioTvå
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 19:47:24 följande:

Mig veterligen är Sahlgrenska US ett universitetssjukhus.

Och jag tvivlar på att det har blivit ett universitet sedan 2010 (jobbade där då)
  • NittonHundraÅttioTvå
    Indianica skrev 2011-11-20 19:48:51 följande:
    Va??? Det är läkarnas facktidning, den är indexerad i Medline och är högst vetenskaplig.

Jag vet, men den räknas inte alltid som en vetenskaplig källa.
  • NittonHundraÅttioTvå
    Scream2 skrev 2011-11-20 19:49:51 följande:

En av universitetssjukhusets viktigaste uppgift är att tillsammans med bland annat Sahlgrenska akademin utbilda olika yrkesgrupper, ex. läkare, sjuksköterskor, arbetsterapeuter med flera.
    www.sahlgrenska.se/sv/SU/Utbildning/

Ja...men det är fortfaradne ett sjukhus.
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 19:37:40 följande:

Wiki är inte speciellt tillfärlitligt, men ok enligt wiki är den vetenskaplig. På universitet (många, säkert inte alla) räknas den inte som vetenskaplig.

Du missade nog vad jag skrev.
  • NittonHundraÅttioTvå
    Scream2 skrev 2011-11-20 19:52:17 följande:

Läkartidningen ÄR en vetenskaplig tidskrift: Ska du öht komma och påstå nåt annat så borde det väl vara lätt att länka till det universitet du påstår att du pluggat på och visa att jag har fel!
    Säger du ja.
  • NittonHundraÅttioTvå
    Scream2 skrev 2011-11-20 19:52:17 följande:

Läkartidningen ÄR en vetenskaplig tidskrift: Ska du öht komma och påstå nåt annat så borde det väl vara lätt att länka till det universitet du påstår att du pluggat på och visa att jag har fel!

NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 19:53:39 följande:
    Säger du ja.

End of discussion
  • NittonHundraÅttioTvå
    Anonym (Love) skrev 2011-11-20 19:56:27 följande:
    Okej?
    Bara det där får mig att få lite mindre förtroende för dig som läkare faktisk. Hur ska man kunna lita på en läkare som inte ens har fått med sig att folk är olika?
  • NittonHundraÅttioTvå
    Scream2 skrev 2011-11-20 20:05:37 följande:

Och det där är ju en sååå löjlig kommentar så den bara förtjänas att kommenteras lika dumt tillbaka...DU VET INTE VAD DU PRATAR OM!!!!

Jag vet mer vad jag pratar om än vad du gör och pratar om.
  • NittonHundraÅttioTvå
    Scream2 skrev 2011-11-20 20:10:50 följande:

Ja det blir bara löjligare och löjligare och klibbigare och klibbigare...

End of discussion = du slutar förfölja mig i varje tråd.
  • NittonHundraÅttioTvå
    oOOo oOOo skrev 2011-11-20 20:14:25 följande:
    Kan inte du ta tempen nu så kan vi experimentera om feber och förföljelsemani korrelerar?

Tar enbart tempen när jag har dåligt AT. (Allmäntilstånd)
  • NittonHundraÅttioTvå
    Moulin Rouge skrev 2011-11-20 20:14:26 följande:
    Men Gud vilken låg nivå det blev på den här diskussionen...

Alla som vet NGT öht om vården vet att rektal temp (eller eg. invasiv, men det går ju inte hemma) ger de enda tillförlitliga resultaten. Räcker inte det att vi vet det? Sen får folk göra sig dumma på sin egen bekostnad om de finner det meningsfullt.

Hur sen Svensson gör hemma i stugorna är ju upp till dom.

Fel.
Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?