• Jose

Utländsk mat!

Hej!

Tänkte kolla om det är någon som har recept på lite utländsk mat? Gärna från forna Jugoslavien eller liknande. Inte grekisk, italiensk och sånt som finns i bokhandeln!

Var för länge sedan tillsammans med en serb och hans mamma gjorde LJUVLIG mat!!!

Tack om någon känner sig manad att svara:)

• Svar på tråden Utländsk mat!
  • LMT

Jag åt nyss något fantastiskt gott!

Lägg bulgur i blöt.

Stek köttfärs och krydda med salt och peppar. Hacka lök och stark paprika och släng i, låt grönsakerna mjukna. Lägg i ett par matskedar paprikapure och rör runt. Häll i bulgurn och häll på vatten. Låt sedan allt koka samman

Äts med sallad gjord på strimlad rödkål, tomater, hackad persilja, olivolja och pressad citron. Samt bröd!

• Jose

Det låter spännande, tack för tipset!

Skulle man göra något med bulgurn efter man lagt den i blöt? Innan man kokar upp, eller ska man ha extra mycket vatten? Förstod inte riktigt.

• LMT

Nej man lägger bulgurn direkt i köttfärsen efter att man haft den i blöt. Och sen fyller man på med vatten, kan bli så att man får fylla på med lite mer vatten efterhand tills dess att bulgurn är genomkokt. Ska inte finnas någon vätska kvar då rätten serveras

• LMT

Oh glömde, det ska i ett gäng rivna tomater i också innan paprikapuren.

• Jose
    LMT skrev 2011-11-20 21:09:23 följande:
    Nej man lägger bulgurn direkt i köttfärsen efter att man haft den i blöt. Och sen fyller man på med vatten, kan bli så att man får fylla på med lite mer vatten efterhand tills dess att bulgurn är genomkokt. Ska inte finnas någon vätska kvar då rätten serveras
    Så man häller i bulgurn och vattnet den legat i blöt i då?... Tänkt att något så lätt ska låta så svårt! haha
  • LMT

Japp precis! O sen häller man på lite vatten till så att det precis täcker o sen fyller man på lite efterhand sålänge det behövs! Perfekt att göra storkok!

• Delphin80

Vad gillar du för mat. Är född i forna jugoslavien och har massa goda recept men vet ej vad du gillar.

Återkom gärna med förslag vad du vill prova att laga.

• Jose

Åh vad glad jag blev nu!

Jag gillar det mesta - kyckling, köttfärs, ris, potatis,grönsaker, pasta. Gärna mat som är ganska enkel, men prövar gärna lite mer tidskrävande också. Allt tar ju lite tid innan man fått kläm på det.
    Igår gjorde jag kyckling med ris i ugn, det är ju inte så svårt. Men tog lite tid eftersom det var första gången. Men den maträtten gillar jag väldigt mycket:)

Burek/pita (vad är det för skillnad?) skulle var skoj att kunna göra, även om det är krångligt.
    Vinbladsdolmar? Gör du sånt, jag vet inte var det är ifrån men svenskt är det ju inte direkt;)
    Fyllda paprikor?
    Vad brukar du göra för vardagsmat?

Jag är också lite nyfiken på vad du brukar ha för slags sallas till? Vi kan vara lite enformiga med isbergssallad osv här i sverige ju;)

Förlåt, nu överöser jag dig med frågor, men jag är verkligen superintresserad av andra kulturer och framför allt mat!
    Så tack för att du kan tänka dig att dela med dig av recept! :)

• Jose
    LMT skrev 2011-11-21 17:47:15 följande:
    Puff puff jag vill också ha ny inspiration!
  • Jose
    Delphin80 skrev 2011-11-21 16:11:03 följande:
    Vad gillar du för mat. Är född i forna jugoslavien och har massa goda recept men vet ej vad du gillar.

Återkom gärna med förslag vad du vill prova att laga.
    Hej!

Har du kommit på någon mat?:)
  • Sweet life

Halstrad råbiff med råstekt potatis, ajvar och gräddfil med hackad rödlök..
    Serveras här på den lokala juggerestaurangen...  Galet gott!

• Jose
    Sweet life skrev 2011-11-24 20:28:26 följande:
    Halstrad råbiff med råstekt potatis, ajvar och gräddfil med hackad rödlök..
    Serveras här på den lokala juggerestaurangen...  Galet gott!
    Råstekt potatis älskar jag! Men det där med råbiff är nog inte min grej riktigt:)
  • Sweet life
    Jose skrev 2011-11-24 20:29:26 följande:
    Råstekt potatis älskar jag! Men det där med råbiff är nog inte min grej riktigt:)
    Men hallstrad råbiff är ju så smidigt att man själv kan bestämma hur väl tillagad den ska vara.. jag gillar den bara med lite yta på, min sambo äter den nästan genomstekt..
Svar på tråden Utländsk mat!