• Angeliic

Tips på billig & BRA hundmat??

Vi har en schäfergrabb på 3 år som vi har lite besvär med gällande mat. Hans mage blir ganska dålig på olika sorters foder. Vi har testat tre olika torrfoder med tre olika resultat. 

Först hade vi Royal Canin schäfer. Detta har hans mage varit absolut bäst med och håller sig jämn och fin i hullet. Men då en sådan stor påse kostar 650:- (iallafall i djurbutikerna i min kommun) så är det väldigt mycket för vår redan ansträngda ekonomi.

Därefter testade vi Friskies. Detta älskade han, men inte hans mage. Man märkte att han inte tog upp mycket näring av fodret och bajsade mycket mer och mer löst.

Då testade vi Pedigree - som vi har nu. Det äter han, men inte med någon riktig aptit och magen är väl fortfarande sisådär.

Skulle mer än gärna vilja ge han Royal Canin - det är verkligen superbra foder, men som sagt - pengarna tryter. Han behöver ju en säck i månaden.

Har inte testat hundmat på burk, hört att det inte är bra för hundar  - inte så jätteinsatt om sådant foder faktiskt.
    Så nu tar jag gärna emot tips på bra foder - men ändå till en bra peng  

• Svar på tråden Tips på billig & BRA hundmat??
  • MammaTillDomFinaste
    Angeliic skrev 2011-11-21 10:52:50 följande:
    Har som skrivet ovan pratat med kenneln om fodret en vänlig själ länkade häruppe och det verkade fungera superbra för deras schäfrar också så tror nog det ska gå bra för vår grabb också
    håller tummarna! 
  • Modgun
    Angeliic skrev 2011-11-21 10:54:41 följande:
    Ja, men givetvis. Hade det visat sig att han hade allergi så hade ju självklart varit en annan femma. Men nu har han inte det så nu är ju inte det väsentligt här
    Varför är det en annan femma? Då hade pengarna inte spelat någon roll, men NU gör dom det? Själviskt av dig att tänka så.
    Det visar ju mer än något hur du snålar. Djur är dyra att ha, och är man inte införstådd med det så skaffar man inte djur. 
  • Videli

Standardt tycker jag är absolut det bästa fodret på marknaden efter färskfordet. Nu är ju inte allt färskfoder bra. men det är dock inte så billigt.

Så Standardt rek. jag!

• Modgun
    Videli skrev 2011-11-21 10:59:08 följande:
    Standardt tycker jag är absolut det bästa fodret på marknaden efter färskfordet. Nu är ju inte allt färskfoder bra. men det är dock inte så billigt.

Så Standardt rek. jag!
    Ett mycket bra och prisvärt foder.
  • Videli
    Angeliic skrev 2011-11-21 10:54:41 följande:
    Ja, men givetvis. Hade det visat sig att han hade allergi så hade ju självklart varit en annan femma. Men nu har han inte det så nu är ju inte det väsentligt här

Har som sagt fått ett tips jag ska följa nu både av en här i tråden som hade en schäfer med känslig mage samt kenneln vår schäfer kommer ifrån.  
    Men hur kan du tänka så...? Om du väljer ett skitfoder så skapar du ju en allergi tillslut.

Du ska välja ett foder som har så lite kolhydrater som möjligt. En hund behöver fett och proteiner. Majs, ris och annat skit stoppar dom ner för att fylla ut maten billigt.
    Det är ju precis som våran kost. Vi ska oxå försöka undvika kolhydrater och äta mer fett och proteiner. 

Dessa två ämnen väljer man efter behov. Ju mer du jobbar med hunden, mer fett = enegi 
  • Angeliic
    Modgun skrev 2011-11-21 10:59:03 följande:
    Varför är det en annan femma? Då hade pengarna inte spelat någon roll, men NU gör dom det? Själviskt av dig att tänka så.
    Det visar ju mer än något hur du snålar. Djur är dyra att ha, och är man inte införstådd med det så skaffar man inte djur. 
    Jisses. Du känner inte mig överhuvudtaget utan dömer mig och mina handlingar utav vad du läser här. Du har ingen rätt att kalla mig självisk eller snål för du vet ingenting.

Jag har absolut inget intresse av att dividera med en person som hoppar på andra såsom du gör. Toppen om du är världens mest givmilda och osjälviska person som bara gör rätt och har rätt att döma andra efter egna bevåg.
  • Annemone
    Annemone skrev 2011-11-21 09:57:45 följande:
    Skaffar man hund så är dett utgifter man får ta med i beräkningen.
    Ursäkta?  Självklart är jag införstådd med detta - men bara för att jag har en hund så måste jag ge honom bland de dyraste fodren på marknaden? 

Du skall ha det foder din hund mår bra av.Mår han bra av ett dyrt foder så är svaret påfråga ja.
    Begriper inte varför du laborerar så mycket med din hunds mat?
  • Angeliic
    Annemone skrev 2011-11-21 11:14:30 följande:
    Ursäkta?  Självklart är jag införstådd med detta - men bara för att jag har en hund så måste jag ge honom bland de dyraste fodren på marknaden? 

Du skall ha det foder din hund mår bra av.Mår han bra av ett dyrt foder så är svaret påfråga ja.
    Begriper inte varför du laborerar så mycket med din hunds mat?
    Begriper inte varför jag måste skriva ut alla anledningar till varför vi inte har råd med Royal heller. Det är vår ensak. Gör allt jag kan för att hitta ett foder som passar min hund så att han mår bra!

Hade det varit bättre tycker du om jag stannat på Friskies som var andra fodret som han mått skit utav? Skulle jag stannat där och låtit honom avmagra och må dåligt?? Och du skriver att jag laborerar - testat 3 märken. 3! Han är 3 år gammal. Knappast som jag byter varje månad. 

Nu har jag som sagt pratat med kenneln och vi ska köra samma foder som de nu  
  • Ismael

Vill inte heller låta som en besserwisser men satt i liknande sits som dig under förra året. Vår ekonomi försämrades drastiskt och hade inte en krona över till varken det ena eller det andra kändes det som. Inte ens pengar till det mest nödvändiga och fick ändra våra vanor helt, säga nej till att kunna bjuda hem vänner, hänga med på lunch eller aw då allt är förknippat med pengar. Gick en lampa sönder fick det helt enkelt vara mörkt i rummet. Åt själva billig och sämre mat.

Inte roligt på något sätt men livet för en ibland på olika oväntade vägar och man får ändå försöka göra det bästa av situationen.

Mitt i detta vaknade vi en morgon upp med en förlamad hund. Vi hade försäkring på honom, visst, men är man pank svider varje krona sjukt mycket. Usch så jag grät!

Detta visade sig bero på fodret. Att gråta över en sjuk hund och känna att vi gör allt i världen för honom men var panka var ingen sits jag unnar någon. Att inte heller veta vad detta skulle kunna kosta i veterinärkostnader framåt var en stor oro.

Då började jag dock på allvar läsa på om detta med foder och som sagt. Jag ska aldrig aldrig någonsin mer ge en hund torrfoder. Usch och fy för detta hemska påhitt.

Vi har nu gått över till Vom og hundemat och både vi och han älskar det men jag vet att det är dyrt. Innan gav vi honom Nordic bas under ett år och innan vi testat Vom og hundemat, och upptäckte hur mycket trevligare den var att hantera och att han tycker ännu bättre om den, tyckte vi mycket bra om Nordic så jag ser inget fel i den maten heller.

Klart att jag nu när ekonomin ser annorlunda ut för vår del vill ge honom det bästa och inte vill hålla på att blanda ut men innan när ekonomin var katastrofal men vi var tvugna att hjälpa honom på något sätt blandade vi ut Nordic för att dryga ut korvarna och få maten och räcka längre och i din sits skulle jag rekommendera det.

Det går bra att överkoka ris så att det är riktigt bearbetat och blanda i maten. Häll i lite mer vatten, hacka eller riv råa morätter och vitkål och blanda i maten. Hundarna mår bra av grönsaker, tarmarna har lite mer att jobba med och det är billigt med morötter och vitkål.

Jag tycker verkligen du ska ge din älskling den möjligheten och sedan kanske er ekonomi kommer se ut på ett annat sätt och ni kan sluta blanda ut eller kanske till och med byta färskfodermärke senare om du också skulle gilla vom og hundemat bättre.

Det är verkligen mitt råd till dig. Hundarna ger oss så mycket kärlek och värme och finns alltid där för oss och de förtjänar verkligen att vi ger tillbaka till dem på bästa sätt.

Lycka till!

• Lieee

Har inte läst alla svaren måste jag säga först
    Kan tänka mig att många är på dig för att du vill ge din hund ett billigt foder när han är schäfer och har dålig mage, ett billigt foder kan fungera minst lika bra på hundar med känsliga magar men det vill till att hitta det, under tiden kanske man får bita i det sura äpplet och köpa det dyra.

RC foder innehåller dock massa vete så att din hund fungerar på det var lite konstigt.
    Har själv två schäfrar med dåliga magar, kört med ett foder som heter propac, kostade oss ca 850 kronor i månaden, visst vill man få det billigaste men vågade aldrig byta, fick dra ner på annat (sluta röka tex, så det var ju bra =)
     nu har de dock slutat sälja detta och ja var tvungen, har gått över till doggy för känslig mage
    foderbilen.se/doggy-professional-extra-skonsam-gron-18-kg.html
    Än så länge fungerar det. Men nu till en liten fråga, hur har du gjort när du har bytt foder ?
    De är mycket känsliga vid övergången till nytt foder.

Och angående burkmat, absolut absolut inte, det innehåller mest vatten och de flesta hundarna klarar sig ej på detta, kan vara ett bra tillägg om man vill lyxa till maten .

Hoppas du hittar ett bra foder till killen, kan vara farligt om de är lösa i magen för länge, både näringsmässigt och för tarmvred och liknande, se till att han dricker ordentligt de dagar han har diarre.

Lycka till /
    Liee och flocken

carpe diem
Svar på tråden Tips på billig & BRA hundmat??