• rockbjarn

    båda barnen hemma

    Jag ska ha barn nr 2 i slutet av december och kommer sedan ha båda mina barn hemma. Jag bor i Linköping och undrar om det är några fler som gör likadant? Vore kul att ses!

  • Svar på tråden båda barnen hemma
  • kejsarpingvin

    Hej! Jag bor inte i närheten av Linköping men jag ska göra detsamma. Jag ska ha nr 2 i februari och det kommer vara 15 månader mellan sönerna. nr 1 får börja förskola senare. Vi får ju se hur det går med 2 :)

  • rockbjarn

    Mitt första barn har gått i förskolan ett år nu men han ska ändå få vara hemma ca ett år tillsammans med mig och syskonet. Jag arbetar själv i förskolan och har alltid velat ha båda barnen hemma:) Första barnet är bara 2 år så han missar nog inte jätte mycket av att vara hemma!

  • kejsarpingvin

    Okej. Jag har ju inte hunnit sätta min första i förskola än utan är fortfarande mammaledig och kommer att hoppa på nästa föräldrarledighet direkt. Jag tänkte också ha dem bägge hemma men ja. De flesta menar på att det kommer att vara superjobbigt för mig och att min äldsta behöver stimuleras och träffa andra barn så han bör sättas i förskola.

    Varför ska ditt första barn vara hemma? Vad ser du som fördelar? Jag har ju ingen erfarenhet alls av något av alternativen.   

  • rockbjarn

    Mitt främsta argument är att det blir en förändring i familjen och att det stora barnet ska bli en naturlig del av den och därför ska han vara hemma. Jag kan inte motivera varför han ska gå till förskolan 15h i veckan då. Visst kommer det bli en stor förändring för mig som mamma att ha två barn hemma men jag har själv valt (tillsammans med min sambo) att skaffa ett barn till och jag tror att det blir det man gör det till. Jag tror att 15h förskola /veckan är bra för de barn som är äldre (3-5 år) och som behöver träffa andra barn. Min son som är 2 år kan leka en kort stund tillsammans med ett annat barn (ett par minuter) och sedan övergår leken i bus eller bredvidlek.

    Om man märker att det stora barnet behöver träffa andra barn kan man ju söka förskoleplats. En 15mån eller 2- åring stimulerar sig själv ganska bra än så länge. Sedan har öppna förskolan/simhallen/kyrkan/frilufsfrämjandet/friskis&svettis aktiviteteter för mindre barn.

    Vi har tänkt att vår son i första hand ska vara hemma ett år med syskonet och sedan börja i förskolan då han är 3 år och 4 mån, sedan ska syskonet börja ett halvår senare. Men vem vet, du och jag kanske tänker jätte fel och söker plats illa kvickt till våra barn när bebisen fötts 
        
       

  • kejsarpingvin

    Åh! Du har så rätt. Jag ska inte behöva motivera att ha honom hemma utan att sätta honom 15h/v i förskola.

    Ja, om det nu är så att vi tänker fel så är det ju inte hela världen att söka då. Min pappa har morfardagar på onsdagar då han hämtar sonen på morgonen och lämnar på kvällen. Kanske kan få min mamma till att göra det samma då och då. Sen finns ju öppna förskolan där jag faktiskt redan har gått i samband med babyrytmiken. Det är ju rätt trevligt och sonen är sysselssatt på ett annat sätt.

    Men du får berätta för mig hur det gått för dig i januari/februari. Min är bara planerad 28 feb/1 mars. Jag kanske får den 29 februari. När är slutet av december? inte jul eller nyår?

Svar på tråden båda barnen hemma