• t0va

Hälp att välja ersättning

Min son kräkes massor från början, vi provade allt som fanns i butikerna men inget hjälpte. På nan Ha blev han jättedålig och fick förstoppning, något BVC sa att han inte skulle kunna bli. 

Allt eftersom dagarna gick så fick han mer och mer ont i magen, pruttade massor var ofta ledsen och sov dåligt tills det eskalerade så han grät i sömnen och sov bara om han åkte bil eller låg i babygungan.

Vi köpte mjölkfri ersättning på apoteket och provade och han blev bra på några dagar.

Jag skulle råda dig att prata med bvc och be att få recept på mjölkfri ersättning, den kostar ca 220kr för 1 burk på apoteket utan recept så bäst är om man kan få recept då är det billigare. Det är inget farligt att testa för det innehåller det barnet behöver. Lämpligast är nog Althera eller pepticate som innehåller laktos så man får lite hjälp att ha magen igång. Nutramigen som man också kan få ger förstoppning för de flesta så har man ett barn som har problem med det ska man välja något annat. Profylac finns också som är utan laktos, den äter min kille.  

Tycker det inte låter bra att ge lactulos till ett sådant litet barn utan prova mjölkfritt först och se om det hjälper så kanske ni slipper hålla på med andra medel för att få bajsningen att funka.  

• t0va
    Cloudberry skrev 2011-11-21 11:53:31 följande:
    Det är bara att testa sig igen allt som finns tills ni hittat rätt. HIPP, Nan Pro, Nan HA har du ju inte testat ännu.

Har barnet riktig mjölkallergi så brukar det ofta visa sig som eksem och torr hud på kroppen, andningsbesvär, röda ögon och magont.
    japp, fast det är inte säkert att det blir eksem, andningsproblem röda ögon etc. Gaser, magknip diaree/förstoppning är nog de vanligaste symtomen. Ibland kan det vara så att barnet har få och lätta symtom är inte alltid som det eskalerar och blir så kraftigt som för min son. 

Men TS prova dig igenom det som finns och ha i bakhuvudet att om inget hjälper att fråga om mjölkfritt, kan vara värt att testa och se om inget fungerar.  
  • t0va
    Fiina skrev 2011-11-24 14:39:36 följande:
    Många av symptomen har ju alla barn ibland såsom kräkningar, gaser, hosta.
    Tänk så tokigt det skulle bli om alla trodde barnen var allergiska bara de hosta eller kräktes =)
    Precis, nyckelordet är "ibland", på friska barn ska det inte eskalera och barnet ska fortsätta gå upp i vikt enligt sin kurva. Går det upp för lite eller för mycket så kan man börja fundera, eller fortsätter kräkas och ha ont i magen trots att man provar annan ersättning eller om man ammar slutar att äta gasbildande mat. De friska barnen har ofta ett symtom i taget eller under kortare tid, inte flera på samma gång under en längre tid. 

Därför är det jättesvårt att sätta "diagnos" utefter vad någon skriver på ett forum, jag trodde på bvc som sa att alla barn kräktes och hade ont i magen. Jag trodde det var normalt den mängd sonen kräktes, det är ju inte direkt så att man låter ungen kräkas i en påse och mäter. Endel som kräks mycket har reflux tex. Så man får prova sig fram.

Däremot ÄR förstoppning och hård i magen ett symtom på mjölkproteinallergi även om det inte står på sidan cloudberry, min son hade det och jag pratar med många andra föräldrar som har barn som har eller misstänker allergi och även de barnen har många gånger förstoppning eller växlar mellan förstoppning och diaree.  
  • t0va
    Sofiapers skrev 2011-11-24 14:43:49 följande:
    Det finns 3 olika sorters allergi.  Mjölk, mjölkprotein och laktos.

Och jo dom kan visst ha hård mage av mjölkproteinallergi..........   
    Vad menar du med mjölkallergi, vad är det då som man reagerar på? 

Sen är laktos ingen allergi utan en intolerans, det är 2 skilda saker, vid en allergi är immunsystemet involverat.  
Svar på tråden Hälp att välja ersättning