Hälp att välja ersättning
Min son kräkes massor från början, vi provade allt som fanns i butikerna men inget hjälpte. På nan Ha blev han jättedålig och fick förstoppning, något BVC sa att han inte skulle kunna bli.
Allt eftersom dagarna gick så fick han mer och mer ont i magen, pruttade massor var ofta ledsen och sov dåligt tills det eskalerade så han grät i sömnen och sov bara om han åkte bil eller låg i babygungan.
Vi köpte mjölkfri ersättning på apoteket och provade och han blev bra på några dagar.
Jag skulle råda dig att prata med bvc och be att få recept på mjölkfri ersättning, den kostar ca 220kr för 1 burk på apoteket utan recept så bäst är om man kan få recept då är det billigare. Det är inget farligt att testa för det innehåller det barnet behöver. Lämpligast är nog Althera eller pepticate som innehåller laktos så man får lite hjälp att ha magen igång. Nutramigen som man också kan få ger förstoppning för de flesta så har man ett barn som har problem med det ska man välja något annat. Profylac finns också som är utan laktos, den äter min kille.
Tycker det inte låter bra att ge lactulos till ett sådant litet barn utan prova mjölkfritt först och se om det hjälper så kanske ni slipper hålla på med andra medel för att få bajsningen att funka.