• Fiina

Hälp att välja ersättning

Min son lite över 6 veckor gammal får ersättning (funkar inte med amning)
    Har problem med att hitta rätt sort!
    Info som kan vara bra att veta när ni tipsar mig om ersättning som kan passa min son:
    Han har trög mage så vi började ge Laktulos och magen blev mjukare men han bajsar fortfarande sällan (3-4 dagars mellanrum)
    Det brukar sluta med att jag får "hjälpa" honom att bajsa med tempen eftersom han blir så gnällig när han behöver bajsa. Han behöver alltså bajsa oftare tror jag eftersom han mår mkt bättre när han bajsat.
    Han får även Minifom samt Sempers magdroppar. Han matas i upprätt ställning och rapas ordentligt samt får pauser i ätandet.
    BVC: Tyckte jag skulle ge Laktulosen samt byta till Nan 1. Har ej kunnat få tag i dem än för att fråga ang annan ersättning. Skall ringa imorgon igen.

Baby semp 1 Lemolac
    Han fick Baby Semp Lemolac ifrån början (ren slump att det blev den , vi trodde det var vanlig BS först)
    Han fick magknip av allt skum och han blev hård i magen. Vill inte ge Lemolac mer.
    Problem: Mycket magknip och hård mage.

Nan 1
    Vi bytte till Nan 1 och det går fortfarande flera dagar mellan bajsandet och jag får hjälpa honom att komma igång.
    Han får hela 5 ml Laktulos både morgon och kväll så jag tycker bajset borde vara lösare! Magknipen är bättre.
    Tyvärr har han börjat spy av Nan 1!  Av Lemolacen spydde han bara små små spyor som de få när de rapat. Men av Nan 1 så kommer det mycket, ej kaskad men det liksom rinner ut mycket ur mungipan varje gång man lägger honom ner.
    OBS: Han matas i upprätt ställning och rapas ordentligt.
    Problem: Spyr ganska mycket efter varje måltid.

Baby Semp 1
    Bytte vi till idag.
    Började bra utan några spyor men efter två mål så kom de spyor igen... Lika mycket som av Nan 1.
    Han har varit gnällig och ledsen hela dagen, det var 3 dagar sedan han bajsade så jag hjälpte honom och det kom massor! Konsistensen är ungefär som tandkräm. Efter att han bajsat så mådde han bättre.
    Har ibland gett BS på tetrapack när vi varit ute och det har han ej spytt av, konstigt tycker jag då det är samma bara det att den är färdigblandad.
    Gav honom BS på tetra nu i senast och han har ej spytt av det än iaf.
    Men kan ej ge tetrapack hela tiden den blir ju enorma kostnader.
    Problem: Spyr ganska mycket efter varje måltid. Samt lite magknip.

Så snälla hjälp mig hitta en ersättning som funkar. En som han slipper spy så mkt av!
    Hur vet man om barnet är känsligt mot mjölk?
    Vad tror ni om NAN 1 HA??? NAN 1 PRO?
    Behöver inte ge Baby Semp Bifidus då BVC sa att det är ersättning med laktulos i och det får han ju redan.
    Vill ej messmör eller rapsolja för magen då min BVC avrådde mig ifrån det.

Tacksam för all hjälp ang NAN! =)

• Svar på tråden Hälp att välja ersättning
  • Fiina

Tack för era snabba svar =)

De avrådde ifrån olja eftersom de tycker jag skall hålla mig till Laktulosen och inte mixtra för mycket.

Han äter precis samma mängd nu som när han åt Lemolacen och inte spydde så jag tror inte det är att han är för mätt.
    Han har ju inte haft lätt att kräkas innan så jag tror det beror på ersättningen.

Fler som har synpunkter på Nan Ha 1?

Vill gärna ha så mkt info som möjligt innan jag byter igen.
    Nu fick vanlig BS och har fått behålla det än så länge men ibland tar det en stund innan ha spyr, men hoppas på en spyfri liten pojk så vi kan nana en stund till nu på morgon =)

• Fiina
    Nirakanna2 - Min son har fått ersättning sedan sjukhuset och har sedan hemma i några veckor ätit delvis bröstmjölk och ersättning men han ville inte ta bröstet så jag pumpade ut och gav. Därför vet jag att han äter samma mängd nu när han bara äter ersättning som när han åt både och.

t0va- Tack för tipset men när jag läser hur din son var så undrar jag om det verkligen är någon mjölkallergi här.
    Min son sover oftast jättebra på dagtid utan gnäll och gny. Sover ofta då i 3-4 timmar och vaknar sedan för att äta.
    Han har sedan vi tog bort Lemolacen inte alls samma magknip. Bara lite gnällig ibland. Han hade massor av gaser med Lemolacen men inte lika mycket längre.
    På nätterna kan han vara gnällig men jag tror snarare det kan bero på att han sovit så mycket på dagen att han vill vara vaken och ha närhet på natten. Han vill ofta äta mycket på kvällstid med.
    När han väl somnar så sover han 3-4 timmar utan problem.

Skall ringa BVC nu och höra med dem.

Fler erfarenheter av NAN HA 1 får ni gärna skriva ni som testat.
    Det som verkar intressant är att många skrivit att deras barn blivit lösare i magen (inte alla, men många) och
    det är ju det vi vill skall hända så han kan bajsa själv lättare.
  • Fiina

Nu har jag pratat med BVC idag.
    Hon tyckte att eftersom han är så hård i magen när han äter BS så skulle vi nu
    testa Nan Ha 1 och köra på det i en vecka först.
    Vi skall fortsätta med Laktulos men hoppas på att han blir mjukare i magen av Nan Ha 1 så vi kan gå ner i
    laktulos mängd. Skall träffa barnläkaren om ca 2 veckor så då kan jag passa på att fråga om det inte löst sig tills dess.

Tack för alla svar!
    Om det finns fler som testat Nan Ha 1 så får ni gärna höra av er.
    Blev era små mjukare/lösare i magen av Nan Ha 1?

Kommer uppdatera om hur det funkar sedan. Hoppas hoppas hoppas på positivt resultat!

• Fiina
    Umm T skrev 2011-11-21 22:56:34 följande:
    För att hålla min sons mage igång - sedan han nästan var nyfödd - så ger jag Sempers magdroppar (Bifidus) och så ger jag Nan 1 Pro. Men jag tar alltid ett mått mindre än vad som står angivet, så flaskan innehåller lite mer vatten. Endast genom magdropparna, Nan 1 Pro och ett mått mindre hålls magen igång. Slutar jag med Nan 1 Pro blir magen direkt hård, slutar jag med magdroppar blir magen hård och ger jag fulla mått blir magen hård. Så testa även att blanda flaskan svagare!
    Jag ger Sempers magdroppar och minifom.
    Men om man blandar ersättningen svagare så står det att bebisen ej får i sig all näring som den
    behöver. Vill ju inte ge min son för lite näring. Har din bebis gått upp bra i vikt när du gjort det?
    Skall till BVC imorgon så då kan jag ju fråga om det är ok att jag testar det.
  • Fiina

Nu har han ätit Nan HA 1 i 2,5 dagar. Han får fortfarande 5 ml laktulos morgon och kväll.
    Äntligen har han börjat bajsa själv och konsistensen är mer normal nu, han har inte ont när han bajsar.

MEN... Nu är bajset inte gul/orange längre som det var med Semper. Nu är det mörkgrönt och det luktar hemskt illa, nästan kemiskt eller fränt. Svårt att förklara. Någon som vet varför det kan vara så?

• Fiina

Ok. Blev bara så orolig eftersom de sägs att barnet kan ha en infektion när bajset är grönt och när det då luktade så konstigt så blev jag lite orolig. Det luktar liksom inte bajs utan mer fränt/kemiskt.

• Fiina

Tror inte mitt barn har det. Han verkar inte ha något annat av symptomen än hård mage.
    Tarmarna måste få en chans att vänja sig. Han är inte hård nu när vi bytt till Nan Ha1 + laktulos

• Fiina

Många av symptomen har ju alla barn ibland såsom kräkningar, gaser, hosta.
    Tänk så tokigt det skulle bli om alla trodde barnen var allergiska bara de hosta eller kräktes =)

• Fiina
    Renesme skrev 2011-11-24 16:11:49 följande:
    Du skrev att mjölkfri ersättning var onödigt i ts fall. Vad baserar du det på? För barnet uppvisar ju symptom..
    Jag har pratat med BVC samt 1177.  Min son uppvisar inte symptom på någon mjölkallergi eller laktosintollerans som det ser ut nu. De sa att hård i magen blir det flesta av ersättning när de slutar med bröstmjölk.
    Att jag fortfarande ger laktulos är för att de säger att man inte bara skall sluta tvärt utan minska lite varje dag när magen hunnit vänja sig några dagar vid den nya ersättningen.
    Nu kräks han bara små mängder nån gång ibland på dagen och de sa BVC också är helt normalt att barn gör. Om de tex äter lite för mycket så skall överskottet komma upp.

Så eftersom inte BVC eller sjukvårdsrådgivningen tror på nån allergi/intollerans så släpper vi det tillsvidare.
    De sa även att tarmarna måste få en chans att utveckla sig och att många blir oroliga och börjar med mjölkfritt fast de kanske inte hade behövt det. Man måste ju se till vad som är normalt och inte.
    EX: en bebis som kräker lite då och då, det är normalt det gör alla. En bebis som kräker mycket och kaskader hela tiden, då är det kanske inte normalt längre. Men alla är vi olika och det är även olika vad som är normalt från person till person.
    Skall träffa en barnläkare nästa vecka och då skall jag fråga där med.
  • Fiina

För övrigt så har min son bajsat en gång om dagen sedan vi började med Nan HA 1.
    Det gjorde han inte av Semper. Laktulos är inte farligt. Konsulterade läkare ang det och han sa att jag kunde ge det tills magen stabiliserat sig och sedan minska.

Svar på tråden Hälp att välja ersättning