Inlägg från: Ulf Harrys Farsa |Visa alla inlägg
  • Ulf Harrys Farsa

Fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift?

Ska man ha fyrhjulsdrivet skall man LÄRA sig hur man häver en sladd med en fyrhjulsdriven också, även dom som kör framhjulsdrivet bör veta hur man gör, gamla trafikskole tips är inte bra att tro på.

Extremt vanligt att folk tror att man ska koppla ur om man får sladd, detta gäller enbart bakjulsdrivna fordon inga andra, kör du framhjulsdrivet, får sladd och kopplar ur hamnar du i diket, eller i en mötande bils front.

• Ulf Harrys Farsa
    Jockehehe skrev 2011-11-23 21:25:15 följande:
    Jag skulle aldrig köpa fyrhjulsdrift om jag inte bott på en fjälltopp.
    Tänk att du kör några säsonger så att däcken är olika slitna, vipps så står ett haveri och lurar runt hörnet
    4WD systemen är inte så känsliga att dom havererar för att det ena däcket är slitet 1mm mer än kompisen.
  • Ulf Harrys Farsa
    Rabarbapuppa skrev 2011-12-20 08:43:25 följande:
    Amen to that!

/f.d. A6/S6-förare
    Min är bara 4 hjulsdriven när den tycker det behövs, annars bakhjulsdriven (MB 4-matic) min är ju ett par år så det tar nån sekund innan framhjulen kopplar in, men jag har provkört nya 4-matics och där är bilens reaktionstid skrämmande snabb. I min bil hinner man få lite bakvagnskast men det är bara att gasa på så ställer den upp sig som på räls.
  • Ulf Harrys Farsa
    Sven Justus skrev 2011-12-21 15:15:21 följande:
    Fast det är inte bara min åsikt. Följande står att läsa i Teknikens världs test:

/..men hög ljudnivå i kupén i motorvägsfart och otidsenlig bränsletörst gör att den inte alls känns särskilt Grand./

Enligt tidningen Automotorsports senaste test av en handfull suv:ar så får Grand Vitara betyget 3 av 5 när det gäller köregenskaper och 2 av 5 när det gäller åkkomfort.  I avsnitten värme, ekonomi samt ljus får bilen 2 av 5. De avslutar testet med följande: 

I botten hamnar Suzuki Grand Vitara V6, mest för att grundkonceptet känns lika gammalt som det är 

• Ulf Harrys Farsa
    LoLs pappa skrev 2011-12-21 17:44:37 följande:
    Vet ni ngt pinsamt.
    Har en bekant som bor oländigt.
    Därför köpte han en XC 90.
    Och han har många ggr fått ringa en kompis som kommer och drar loss honom .
    Med sin KIA sportege (stavning).
    Skulle man ju skämmas ögonen ur sig..... 
    Men nu skall ju haldex ha skärpt sig, men stabiliteten i en A6 Q får vi se om den kan matcha.
    Tvivlar om jag skall vara ärlig, men än otestat .
    Hämtade passaten från verkstan precis, hoppas på snö  
    Dom första volvobilarna med 4wd hade ju viskokoppling, även VW hade det i början "syncro" hette den på VW ruskigt dålig konstruktion, fungerade endast vid en liten isfläck på plan mark, att dra upp bilen i en hal backe gick icke, oljan i syncron blev varm och rann som vatten mellan lamellerna, precis tvärtemot vad den borde.
    Idag är det skrotat & bortglömt :)
  • Ulf Harrys Farsa
    LoLs pappa skrev 2011-12-21 22:01:26 följande:
    Kan vara riggat.
    Och ca 10 år gammalt är det :

">

" target="_blank">

Skulle gissa att däcken spelar mer roll i en pistad slalombacke, skulle alla bilar haft is-racing däck med 400st pyramiddubb hade alla kommit upp, så jag tror att det är lite riggat.
    LoLs pappa skrev 2011-12-21 22:39:53 följande:
    Den XC90'n var en 08'a.....
    Åfan ;) då tror jag mer det berodde på att många XC90 ägare tror att dom köpt en off-road bil ;)
  • Ulf Harrys Farsa
    Sven Justus skrev 2011-12-22 10:09:08 följande:
    Jag kanske är trög, men hur hänger ovanstående ihop med prisstrategin hos Audi?
    Krigen har inget med priset att göra, isåfall skulle Amerikanska bilar vara extremt dyra och Japanska OMG!

man får det man betalar för som vanligt, Audi, Bmw & Mercedes är dyra för att det är kvalitetsvagnar, det ligger extremt många miljarder i utvecklingskostnader och tickar, sen har ju tyska bilbyggare lite högre lön än alkoholiserade tjecker som skruvar ihop bilar av 2:a sorteringsdelar från VW.

Många tror ju att man kan likställa en Volvo V70 med en stor BMW touring eller en E-klass kombi, men det tyder bara på att dom aldrig suttit i och ännu mindre kört en BMW, Audi eller Mercedes.
  • Ulf Harrys Farsa
    Rabarbapuppa skrev 2011-12-22 11:01:21 följande:
    Precis, var det inte tanken med nya 9-5, att den skulle slåss i samma kategori som de tyska vagnarna? Pffffftt!
    Det var väl det. Måste passa på att hylla SAABs design på den nya 9-5:an, jävlar vilken snygg bil det är.
  • Ulf Harrys Farsa

Ska ut och åka idag med mina fina sommardäck, fast vi har 6+ så jag är inte speciellt orolig över att få nytta av 4hjulsdriften.
    Min bror kom inte upp till sitt eget hus förra julen (liten backe) med nya fina vinterdäck, min 4matic klättrade upp på sommardäck ;)

• Ulf Harrys Farsa
    LoLs pappa skrev 2011-12-28 10:12:48 följande:
    Vill man åka fort köp en ferrari.
    Vill man åka terräng, köp en UNOMOG eller en bandvagn.

Vill man åka skapligt billigt (nåja) med bra 4hjulsdrift, skapliga väggegenskaper, bra komfort.
    Köp en quattro.....
    Vill man åka fort köp en ferrari.

eller om man vill ha en SUV så går ju 2012 modellen av Mercedes ML63 AMG att få med 4-matic, den gör dock bara 0-100 på 4.8 sek.
  • Ulf Harrys Farsa
    LoLs pappa skrev 2011-12-28 12:01:06 följande:
    Jo inköpskostnaden för en ML AMG.
    Servicekostnad samt värdeminskning....
    Skänk dom pengarna till grekerna och rädda euron .
    4.8 lite segt för en gammal sporthojsåkare..... 
    Fast jämfört med en Ferrari så är dom ju hyfsat billiga
  • Ulf Harrys Farsa
    LoLs pappa skrev 2011-12-28 16:11:28 följande:
    Jo hellre ML'n då.
    Kan man ju använda året runt.
    Sen är ju chanserna större att bilen rulla är står på verkstad när man åker germanskt isf spaghettianskt
    Jo det är väl så...
    Eller som man sa om Alfa-Romeo, samma kvalité som en Formel 1 bil - håller ETT lopp
  • Ulf Harrys Farsa
    LoLs pappa skrev 2012-01-03 01:52:10 följande:
    Jaha. Då var man i fjällen. Resan bjöd på blandat väglag . Allt från asfalt till skridskobana . Subra. Men ibland lite huggig inkoppling . Men en Passat med.4-motion. Bixenon, xenonkonverterade x-ljus. Nya vintermackor funkar kannon att ta en till.fjälls utan att bli omkörd . Sista biten bjöd på.riktig vinterväg. Och sista kilometern oplogat . Inget att klaga på ma. Haldex funkar s
    mmmm vägar med hårdpackad snö, 4-hjulsdrift och bra vintermackor är ju som att köra på torr asfalt (nästan)

Gjorde lumpen i Luleå (körde postbilen) ett par månaders gratis halkkörning/övning
  • Ulf Harrys Farsa
    Ernst Hugo skrev 2012-01-06 17:28:31 följande:
    Vill inte vara petig men reagerar reflexmässigt på inlägg som rör den Goda Stjärnan. Det heter Unimog och står för Universal Motor Gerät och var från början tänkt som en kombinerad traktor och terrängfordon skapat av Daimler Benz.

Om man inte bor långt bortom farbara vägar förstår jag inte riktigt varför man överhuvudtaget skall ha fyrhjulsdrift. Hade en sån där säkerhetsnoja när vi fick vår dotter och köpte en MB 300 E 4-MATIC som andrabil, men kändes mest onödigt Glad
    Kultbil! jag har kört en modernare variant än den på bilden (komfort? vad är det?)
Svar på tråden Fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift?