• Pyssilullan

Fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift?

Ska köpa bil!

Och jag har ALLTID trott att fyrhjulsdrift är det bästa...

Men nu har jag hittat en bil som har ALLT jag vill ha, MEN den är framhjulsdriven!
    Vad är skillnaden?

Och vad betyder framhjulsdrift

• Svar på tråden Fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift?
  • AppelochParon

Framhjulsdrift betyder att bakhjulen rullar fritt och det är framhjulen som överför motorns kraft till rörelse. En cykel är bakhjulsdriven, kedjan driver bakhjulet och framhjulet rullar fritt.

Fyrhjulsdrift är dyrare att köpa och förbrukar mer bränsle. Är onödigt för de flesta ifall man inte bor på landet där vägarna kan vara oplogade. Alla bilar har fyrhjulsbromsar, och det är viktigt att minnas då man väljer körhastighet.

Bakhjulsdrivna bilar är ett dåligt val (vintertid) ifall man inte har modern elektornik som hjälp, och gärna en sandsäck i bagaget.

...växer på träden, och när de är mogna så faller de ner!
  • cloudberry79

Fyrhjulsdrift är främst bra när du ofta kör där det är sämre vägar, till exempel på guppiga grusvägar i skogen eller i fjällen. Det är väldigt svårt att få sladd med en fyrhjulsdriven bil om den har konstant fyrhjulsdrift (börjar ett hjul att spinna för att det inte får fäste, förs mer kraft över till de hjul som har fäste). Fyrhjulsdrivna bilar drar generellt mer bränsle och är dyrare vid inköp. Jag bor i princip i fjällen och vi har ofta problem med att ta oss iväg på morgnarna eftersom snöröjningen normalt inte hinner ploga vid oss, så för mig är det självklart med fyrhjulsdrift. Hade jag bott i en större stad där det inte är sådana problem med drivsnö och jag körde mest inne i stan skulle jag hellre välja en billigare bil att köra, utan fyrhjulsdrift. Gärna automat dock

If you love me - please don't feed me!
  • Ulf Harrys Farsa

Ska man ha fyrhjulsdrivet skall man LÄRA sig hur man häver en sladd med en fyrhjulsdriven också, även dom som kör framhjulsdrivet bör veta hur man gör, gamla trafikskole tips är inte bra att tro på.

Extremt vanligt att folk tror att man ska koppla ur om man får sladd, detta gäller enbart bakjulsdrivna fordon inga andra, kör du framhjulsdrivet, får sladd och kopplar ur hamnar du i diket, eller i en mötande bils front.

• Jockehehe

Jag skulle aldrig köpa fyrhjulsdrift om jag inte bott på en fjälltopp.
    Tänk att du kör några säsonger så att däcken är olika slitna, vipps så står ett haveri och lurar runt hörnet

• Ulf Harrys Farsa
    Jockehehe skrev 2011-11-23 21:25:15 följande:
    Jag skulle aldrig köpa fyrhjulsdrift om jag inte bott på en fjälltopp.
    Tänk att du kör några säsonger så att däcken är olika slitna, vipps så står ett haveri och lurar runt hörnet
    4WD systemen är inte så känsliga att dom havererar för att det ena däcket är slitet 1mm mer än kompisen.
  • eskilstunamamma

jag är en stolt ägare av en honda crv.. -98 , dvs en fyrhjulsdriven bil ( påminner om en jeep ) och jag är supernöjd med den bilen.. jag bor i en stan o inte i nått fjäll.. utan jag har haft mycket nytta av den. den drar ca 0,87 blandad körning så inte mycket mer än en annan stor kombi..självklart drar den lite mer på vintern med andra däck ;) 

Inte så dyr att köpa heller..finns många nu till bra pris. och jag har halvförsäkring o betalar 2900 kr / år.. och den har gått igenom besiktningen utan problem .. Mycket bil för pengarna :)

• Magnux

Det behöver faktiskt inte skilja mycket i bränsleförbrukning mellan två- och fyrhjulsdrift om motorvalet är detsamma. Något högre pris och lite dyrare service får man räkna med.

Välj i första hand ett etablerat fyrhjulsdriftsmärke, som Subaru eller Mitsubishi.

• Rabarbapuppa
    Magnux skrev 2011-12-12 08:59:17 följande:
    Det behöver faktiskt inte skilja mycket i bränsleförbrukning mellan två- och fyrhjulsdrift om motorvalet är detsamma. Något högre pris och lite dyrare service får man räkna med.

Välj i första hand ett etablerat fyrhjulsdriftsmärke, som Subaru eller Mitsubishi.
    Audi har du inte funderat på då?
Svar på tråden Fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift?