Fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift?
Själv har jag Suzuki Grand Vitara en RIKTIGT 4-hjulsdriven bil. Dvs. med permanent 4-hjulsdrift, inget sladdrigt haldextrams som bara sticker bränd koppling vid lite tyngre belastning!
Går som på räls oavsätt väglag, givetvis med dubbdäck på vintern. Har dessutom tillräckligt hög markfrigång (avståndet från marken till bilens lägsta punkt) så man passerar alla plogvallar etc. utan att skrapa i..
Helt perfekt på vintern när man blivit inplogad, bara att lägga i växeln och med normalgas köra igenom plogvallen (folk med fram eller bakhjulsdrift har stått och skottat/sparkar bort snövallarna för att kunna ta sig ur)
Har dessutom både hög och lågväxel! Dvs. RIKTIG 4-hjulsdrift.. med diffspärr både fram och bak!
Haldex är inget riktigt 4-hjuldsystem det är mer en NÖD- 4-hjulsdrift..
För bilar som vill låtsas vara "jeep".. Undrar bara hutr dyrt det är att byta den där hydraulstyrda kopplingen efter ett par körningar i svårare underlag??
En riktig 4-hjulsdrift är ALLTID inkopplad.. Då får man ett konsekvent beteende, bilen uppför sig alltid likadant..
Den byter ju inte huxflux från framhjulsdrift till 4-hjulsdrift. som bilar med automatiskt inkopplingsbar 4WD gör..
Mellantinget är väl en suzuki SX 4 http://www.suzuki.se/sx4/sx4/introduktion som har en automatisk inkopplingsbar 4WD i Auto-läget!
Eller vanlig, gatu-personbilslika Kizashi Sport även den med Automatiskt inkopplingsbar 4-hjulsdrift!
Dessutom är (enligt min mening) suzuki (t.ex grand vitaran http://www.suzuki.se/grandvitara) mycket snyggare än subaru!
Men smaken är ju som baken!
se mer om 4-hjulsdrift på: http://www.suzuki.se/bilar/suzuki-4x4