• DataProffs1

    Fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift?

    Själv har jag Suzuki Grand Vitara en RIKTIGT 4-hjulsdriven bil. Dvs. med permanent 4-hjulsdrift, inget sladdrigt haldextrams som bara sticker bränd koppling vid lite tyngre belastning!

    Går som på räls oavsätt väglag, givetvis med dubbdäck på vintern. Har dessutom tillräckligt hög markfrigång (avståndet från marken till bilens lägsta punkt) så man passerar alla plogvallar etc. utan att skrapa i..

    Helt perfekt på vintern när man blivit inplogad, bara att lägga i växeln och med normalgas köra igenom plogvallen (folk med fram eller bakhjulsdrift har stått och skottat/sparkar bort snövallarna för att kunna ta sig ur)

    Har dessutom både hög och lågväxel! Dvs. RIKTIG 4-hjulsdrift.. med diffspärr både fram och bak!

    Haldex är inget riktigt 4-hjuldsystem det är mer en NÖD- 4-hjulsdrift..
    För bilar som vill låtsas vara "jeep".. Undrar bara hutr dyrt det är att byta den där hydraulstyrda kopplingen efter ett par körningar i svårare underlag??

    En riktig 4-hjulsdrift är ALLTID inkopplad.. Då får man ett konsekvent beteende, bilen uppför sig alltid likadant..
    Den byter ju inte huxflux från framhjulsdrift till 4-hjulsdrift. Flört som bilar med automatiskt inkopplingsbar 4WD gör..

    Mellantinget är väl en suzuki SX 4 http://www.suzuki.se/sx4/sx4/introduktion som har en automatisk inkopplingsbar 4WD i Auto-läget! 

    Eller vanlig, gatu-personbilslika Kizashi Sport även den med Automatiskt inkopplingsbar 4-hjulsdrift!

    Dessutom är (enligt min mening) suzuki (t.ex grand vitaran http://www.suzuki.se/grandvitara) mycket snyggare än subaru!
    Men smaken är ju som baken! 
    se mer om 4-hjulsdrift på: http://www.suzuki.se/bilar/suzuki-4x4  
    Glad
      

       


    Den BÄSTA och SÄKRASTE installationguiden för Windows 7 finns på www.WinGuider.se//page5.html
  • DataProffs1
    Sven Justus skrev 2011-12-21 14:05:01 följande:
    Men det är ju inte så värst lattjo och ligga och dra 130km/h på motorväg med en Grand Vitara enligt mitt tycke. 

    Har kört ca: 8 mil motorväg 5 dar i veckan i flera år och inte märkt några större nackdelar med det!
    Stabil, trygg och säker! I alla väder!  Cool

    Har tryggt passerat flera olyckor och avåkningar orsakade av såväl häftigare och sunkigare bilar.. Tungan ute

    Har dessutom vänner som har "vanliga" personbilar typ: volvo etc. som får problem på översnöade motorvägar och dessutom drar lika mycket eller mer soppa!  Cool

        
    Den BÄSTA och SÄKRASTE installationguiden för Windows 7 finns på www.WinGuider.se//page5.html
  • DataProffs1
    Sven Justus skrev 2011-12-21 14:51:08 följande:
    Fast nu var det inte huruvida en Grand Vitara är en avåkningsäker bil, eller hur den beter sig på en översnöad motorväg utan jag åsyftade till åkkomfort och i jämförelse med en fyhjulsdriven A4 eller liknande touring-bil så står sig Grand Vitara sig slätt enligt mitt tycke. Bor man ute i de norrländska skogarna kan säkerligen Grand Vitara vara ett vettigt val, det säger jag inget om. 

    Det är din åsikt! Varsågod & Ha den du! Cool
    Den BÄSTA och SÄKRASTE installationguiden för Windows 7 finns på www.WinGuider.se//page5.html
  • DataProffs1

    Alla ovan inlägg påvisar att det är skillnad på 4-hjulsdrift och 4-hjulsdrift..

    Den enklaste (och sämsta) använder sig av 3 diffrentialer.. en fram, en bak och en i mitten. 
    Nackdelen är att en vanlig diffrential alltid skickar all kraft till det drivhjul som saknar friktion (grepp)

    Så en bil med den enklaste 4-hjulsdriften blir stående så fort en hjul slirar/hänger i luften.. och är inte ett dugg bättre än en fram eller bakhjulsdriven bil.

    Näst bäst blir då de som har en låsbar mittdiff... som skickar ut kraft till både fram och bakhjul.
    (som t.ex. haldex kan göra) Har man då ingen diffbroms/diffspärr på fram eller bakaxlarna så driver den då med ETT hjul fram och ETT jul bak!

    Bäst är att ha diffbromsar/diffspärrar på fram och bakaxlarna samt på mittdiffen, som t.ex. en suzuki Grand Vitara, Jeep mfl.. DÅ först driver bilen på alla 4 hjul samtidigt!
    Lägg sedan till en riktig lågväxel, som gör att bilen får extra kraft, DÅ först har du en riktig terränggående bil!

    I dag finns tyvärr mest haldex som i bästa fall kombineras med elektronik som, då riktiga diffspärrar saknas, kniper åt med bromsarna för att bromsa ett spinnande hjul!
    Något som minskar framkomligheten och ökar slitaget!

    Väl värt att tänka på vid köp av 4-hjulsdriven bil! Glad   
    Kör man aldrig vid sidan om vägen, så räcker det gott med en bil som har låsbar mittdiffrential.
    och då duger även ett vanligt "personbilschassie" dvs. icke upphöjd bil. Glad

      


    Den BÄSTA och SÄKRASTE installationguiden för Windows 7 finns på www.WinGuider.se//page5.html
Svar på tråden Fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift?