Hur tillreder du ankbröst och vad serverar du till?
Ska prova att tillaga ankbröst och vill nu ha just ditt favoritrecept.
Ska prova att tillaga ankbröst och vill nu ha just ditt favoritrecept.
Ingen som brukar äta ankbröst?
Bräserar snabbt i panna
100 grader på ugnen, termometer..
55 på termometern, låt vila.
Ugnsstekt (svärtad först i panna) marinerad i teriakimarinad, serveras med kokta smörslungade sockerärtor och palsternackspuré.
@ fidelis
Pommes fondant kokt i ankfett..
Eller mörkt öl.
Frystorkade svarta vinbär, svartvinbärsreduktion,
Bryner i stekpanna och steker sen färdigt i ugn.
Klyftpotatis, balsamicosås och rödlöksmarmelad till.
Brukar nu inte laga ankbröst....
Men pröva den gamla klassiska hasselbackspotatisen....
Kastanjepuré kanske också kan gå, eller jordärtskockspuré, gratinerade/stuvade svartrötter?
Har för mig att sås smaksatt med apelsin är ett klassiskt tillbehör till anka.
åt på restaurang för ett tag sen; anka med apelsinsås, palsternackspure och riven inlagd rättika... har aldrig tillagat själv... :/
Inget slår grillade ankbröst! Men det är ju lite fel säsong för det kanske... kryddning och servering brukar jag variera, med lite "kycklingtänk" - örtkryddor, grönsaker grillade eller smörslungade, kantareller, klyftpotatis, bearnaisesås eller olika kalla röror... det är några exempel.
Tycker ankbröst är rätt likt kyckling, men mycket godare Till skillnad mot duva, fasan eller skogsfågel, som kräver lite mer "tillbehör" för att inte bli för torrt, så tycker jag att ankbröst funkar väldigt bra "rent" - smakar så gott och är så saftigt att det inte behövs så mycket "extra".
Inte tillagat själv någon gång, men åt ute och fick då rostad sötpotatis och balsamico sås till, ruskigt gott!