• Svar på tråden Hur tillreder du ankbröst och vad serverar du till?
  • trollkarl

Bräserar snabbt i panna

100 grader på ugnen, termometer..
    55 på termometern, låt vila.

• riboflavin

Ugnsstekt (svärtad först i panna) marinerad i teriakimarinad, serveras med kokta smörslungade sockerärtor och palsternackspuré.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Fidelis ad urnam
    trollkarl skrev 2011-11-21 19:40:32 följande:
    Bräserar snabbt i panna

100 grader på ugnen, termometer..
    55 på termometern, låt vila.
    Tackar
    Har du något tips på gott tillbehör? Helst potatis av något slag. 
  • trollkarl

@ fidelis

Pommes fondant kokt i ankfett..
    Eller mörkt öl.
    Frystorkade svarta vinbär, svartvinbärsreduktion,

• skrutto

Bryner i stekpanna och steker sen färdigt i ugn.
    Klyftpotatis, balsamicosås och rödlöksmarmelad till.

• puman0507

Brukar nu inte laga ankbröst....
    Men pröva den gamla klassiska hasselbackspotatisen.... 
    Kastanjepuré kanske också kan gå, eller jordärtskockspuré, gratinerade/stuvade  svartrötter?

Har för mig att sås smaksatt med apelsin är ett klassiskt tillbehör till anka.

• bez imena

åt på restaurang för ett tag sen; anka med apelsinsås, palsternackspure och riven inlagd rättika... har aldrig tillagat själv... :/

• amia01

Inget slår grillade ankbröst! Men det är ju lite fel säsong för det kanske... kryddning och servering brukar jag variera, med lite "kycklingtänk" - örtkryddor, grönsaker grillade eller smörslungade, kantareller, klyftpotatis, bearnaisesås eller olika kalla röror... det är några exempel.
    Tycker ankbröst är rätt likt kyckling, men mycket godare Till skillnad mot duva, fasan eller skogsfågel, som kräver lite mer "tillbehör" för att inte bli för torrt, så tycker jag att ankbröst funkar väldigt bra "rent" - smakar så gott och är så saftigt att det inte behövs så mycket "extra".

• SamsonS

Inte tillagat själv någon gång, men åt ute och fick då rostad sötpotatis och balsamico sås till, ruskigt gott!

Svar på tråden Hur tillreder du ankbröst och vad serverar du till?