• Ior80

Panelgardin fortfarande mode?

Någon modeguru :) som vet om det kommer vara panelgardiner som gäller framöver? Vi ska snart flytta till ett hus, och vet inte om det blir panelgardiner eller inte. Har hört att det kommer bli mer tyg igen, kuddar, filtar m.m.?

• Svar på tråden Panelgardin fortfarande mode?
  • Pingla med en åsikt

älskar panellängder!
    Har färgglada och mönstrade i barnens rum, enfärgade i svala färger i övriga rum. I flera fall har jag dubbla med en mönstrad och en enfärgad (i vårt sovrum, i ett av TV-rummen mm)
    I många fönster hemma har jag inga gardiner alls. Typ köket, dotterns rum, ett av gästrummen.

Ingenstans har jag breda gardiner eller gardinkappa *usch*

• cornelia2

Här kommer lite svar från en modeguru...eller jag arbetar i alla fall med inredning dagligen.
    Ior80 du har helt rätt, den minimalistiska inredningen med de så tidigare trendiga panelgardinerna är på väg att ersättas av klassiska gardiner gärna fodrade med tungt fall i siden damast linne och sammet. tunga gardinvåder som gärna får vara lite "för långa".

Men oavsett vad trenderna säger tycker jag att du ska vänta med att planera vilka gardiner du ska ha tills du flyttat in och bott in dig. Allt hänger i slutändan på hur fönstrerna ser ut och om du behöver få in extra mycket ljus eller vill kunna hålla ljuset ute.

/C

• Ior80

Tack så hemskt mycket för alla tips och ideér, men det är nog så att man får bo in sig lite först, så vi se vad det blir...kanske panel i vissa rum och vanliga gardiner i vissa rum.

• therre

siden o sammet? *usch* nä, jag håller mig nog till de lite kalare typerna. tänker bara 80-tal :/

• Monsa

Det är lite mer murrigt som är på väg och därför är det "mer" gardin som ska va i fönstret men man gör ju som man själv vill. Roligare att känna in vad man vill ha och sen köra på det så länge det inte handlar om ballongardiner eller gamla cafégardiner

Som några ovanför beskrivit så är det inte alltid snyggt med panelgardiner överallt heller men det som är bra är att man kan hitta en modern gardin som inte är av panelmodell nu. Det verkar som att en del binder upp gardinerna med band och så och det är inget som jag själv gillar, mina hänger rakt ner.

Therre, du kanske tänker på just de älskade ballongardinerna och de vackra pasteller och lila+svarta slags sidengardiner som var inne på 80-talet? Det är inte sån siden som gäller nu. Jag är ibland helt blind för mode, tänker att detta kan väl aldrig bli omodernt men vi får väl se om vi sitter och kräks på korten av hemmet om 20 år

• Mimer

Hissgardiner då? Hur är det med dom?
    Tycker det verkar va lite på modet...eller?

• skriva

Mimer: Vet ej, skiter i vilket. Jag har det jag tycker om.

Vår inredning är en kombination av modern skandinavisk design som t.ex Designhouse Stockholm, Designtorget o liknande, designklassiker från 40-50-60 talet som Stig Lindberg, Sigvard Bernadotte, Upsala Ekeby, Stringhylla etc.

Sen en dos orientaliskt från resor.

Släng in en näve IKEA och Mio i enkel stil. Några ärvda grejer som en piedestal, en byst och en spegel med guldram.

Färger: Beige, olika blå/turkosa nyanser, vitt, svart, ek och enstaka orientaliska bjärta färger o guldmönster på kuddar.

Till det har jag tänkt (nyinflyttad i 30-talsvilla) mig hissgardiner i de färger som finns i inredningen. Vi har höga fina fönster som jag inte vill täcka. Det drar också från fönstrena så vi håller på och drar för väldigt mycket på kvällarna.

Här lite länkar: www.hemtex.se/gg/somnadstips.asp

Tyger jag gillar:

www.designonline.se/ProductDetails.aspx_InnerCatalog_Carpets_InnerProduct_4012_InnerCategory_Fabrics

www.designonline.se/ProductDetails.aspx&InnerCategory=Fabrics&InnerProduct=4123

www.designonline.se/ProductDetails.aspx_InnerCatalog_Carpets_InnerProduct_4001_InnerCategory_Fabrics

Den här ska jag ha som hissgardin i köket. www.almedahls.se/heminredning/index.asp&menu=40

• cornelia2

Therre, 80-tal...jag förstår inte riktigt vad du menar. Kan inte minnas att det hängde i fönstrerna då, du kanske tänker på taftgardiner? För övrigt Blanka läbbiga saker.

Skickar med lite inspirationslänkar.

www.simbrasiden.se

www.londonw8.se

www.disinredning.se

Själv har jag precis hängt upp rosa siden gardiner i ett av våra rum Såå flott!

• skriva

Håååååå, taft.

Och schintz....

Tack, jag minns.

Svar på tråden Panelgardin fortfarande mode?