• Lizzan89

HUR kan ni tycka att Anna Wahlgrens metoder är okej??

Jag bara undrar liksom? Är ni så desperata efter sömn att ni riskerar att skada era barn för att få sova hela nätter?

Hur kan man som mamma tycka att det är okej att skjuta vagnen hårt mot en möbel så hela bebisen skakar?
    http://www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/filmer-tryckpressen

Att det är lugnt att lämna en liten bebis förtvivlat skrikandes i ett mörkt rum, på MAGE bland en massa filtar som han/hon lätt kan kvävas i (samtidigt som man dessutom rabblar en psykotisk ramsa som gör mig illamående Kräks..) .
    http://www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/filmer-ett-sovexempel

Att det är helt OK att lägga bebisen på hårt underlag , tvinga huvudet åt sidan och hålla fast, för att sedan buffa rumpan hårt med knytnäven? 
    http://www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/filmer-tillrattalaggande-buffning-solfjader

Att ruska vagnen så hårt som hon gör kan ju för sjutton skada barnet !! Här pratar bvc om att inte skaka sitt barn och folk undrar hur man ens kan komma på tanken. Men sen gör ni sånt HÄR?
    http://www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/filmer-vagning

Förstår inte att det finns föräldrar som går på hennes skit och GÖR såhär mot sina barn!!!
    När man skaffar barn så får man ju för sjutton räkna med att sova mindre och anpassa sig efter bebisen i början. Det är ju bara stört om man tycker det ska vara tvärtom.. att en liten bebis ska anpassa sig efter
    föräldrarnas behov!
    Att då börja med sånt här skit som hon håller på med, för sin egen vinnings skull, är så sinnessjukt!

Hur vore det att helt enkelt bara vänta in sitt barn tills det är REDO att sova hela natten?
    Är det verkligen såå förbannat jobbigt? Om ja: Var ni verkligen redo för barn?

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:00
    Ni som undrar var AW med anhängare påstår att man inte ska byta blöja efter vargtimmen börjat:

Det finns många trådar där AW och dipl kurare säger att inga blöjor ska bytas efter klockan 4. Här är exempel från en tråd på AW´s forum:

Denna pojke vaknar 7 istället för 8 som är morgon enligt schemat. Han har bajs i blöjan. Råd från dipl kurare:

"Vi hade detta problemet med vår son när han var liten, han bajsade tidigt. Vi löste det med ett tjockt lager inotyol salva (inga blöjor byts efter vargtimmens intågande 04) och sen fick han en "pangramsa" att lära sig somna om på. Visst han var inte glad, men han lärde sig att bajs gör att morgonen inte börjar, att man skall och kan sova vidare. Om än dock inte så bra men det går!"

Föräldrarnas svar:
    "Vi har aldrig tagit upp henne eller bytt på henne utan hon har fått invänta morgon med diverse protester. Imorse somnade hon om till ramsa och musik och sov till den riktiga morgonen. Har dock fått lite problem med röd rumpa så salva ska inhandlas imorgon!"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:02
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:28
    Här är tråden om pojken som dunkar huvudet i spjälorna:
    www.angelfire.com/art/ladydahmer/crap/anna.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-27 10:28
    Trots att mamman beskriver hur spädbarnet dunkar huvudet i spjälorna och kräks slem får hon rådet att fortsätta.
    "Jag vet inte hur jag ska beskriva det jag känner just nu men jag känner mig riktigt traumatiserad. Denna sista lur slutade i det mest obehagliga jag vart med om hittills med mitt barn. När det var 50 minuter kvar av luren så vaknade hon och var ledsen. Så det blev in och ut flera gånger och buffa då knappt det funkade heller. Hon spjärnade emot så jag hade knappt möjlighet att kunna buffa. Till slut efter mycket hjärtskärande skrik så tystnade hon och gnällde till ett antal gånger varpå jag gav mjuka bekräftelser varje gång. Hon sov då kanske ytterligare fem minuter innan helvetet brakade lös. Hon skrek så hon kräktes upp slem och det var dags att gå in och väcka men hon var otrösterlig. Jag får ju inte plocka upp henne när hon är ledsen men jag kunde inte lugna henne. Hon betedde sig mycket märkligt. Hon skrek så rösten brast, slem kom upp, hon vände sig om och dunkade sitt lilla huvud i spjälorna, medvetet. For runt i spjälsängen som en besatt. När jag försökte lyta i henne för att sätta henne eller ställa henne upp i spjälsängen så vred hon sig ur mitt grepp. Hon såg sig omkring i spjälsängen och blev bara mer hysterisk när hon såg vart hon var, det känns inte osm att hon ser sin spjälsäng som en trygg plats efter detta. Det låter kanske inte så farligt när jag beskriver men jag blev nästan paralyserad av det för det var så hemskt och jag var tvungen att hämta min man för jag visste inte hur jag skulle bära mig åt. Nu är jag på riktigt rädd att detta skadar mitt barn, vad ska jag göra??!!"

Tråd: www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php&t=24214&start=45

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-30 14:01
    Ni som är emot AW´s metoder kan gå med i facebookgruppen:
    www.facebook.com/groups/173628942692952

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-10 12:51
    Mer oroväckande läsning:

AW beskriver den brutala solfjädern:
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php =190985

Barn som kräks av att skrika och AW säger att mamman kan vänta att ta bort kräket tills barnet somnat om i det:
    php5.web3.crystone.se/annawahlgren.com/forum...

Barn som skakat sönder sin spjälsäng i frustration:
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php...

Barn som reagerar starkt när föräldrarna solfjädrar och försöker ta sig loss. Mamman kände det själv som hon misshandlade sitt barn.
    php5.web3.crystone.se/annawahlgren.com/forum...
  • Svar på tråden HUR kan ni tycka att Anna Wahlgrens metoder är okej??
  • Mymemlan

Men hur fan kan människor göra så här mot barn?! Tittade på ett klipp, jag mår illa. Det är ju kränkande nå enormt!!!!!

• Juje
    xXMaLoXx skrev 2011-11-23 07:45:48 följande:
    Det är lite det jag är inne på. Om man drillas i att förtrycka sina känslor, för det är vad det handlar om. Så fråntas man chansen att hantera och uttrycka dem på ett naturligt och "normalt" vis. Om man har lärt sig att tränga undan och kanske to m skämmas för sina känslor. Hur blir det när du växer upp och hamnar i en situation där känslorna kan bubbla upp? Du har ju ingen aning om hur det ska hanteras. Otrolig glädje, eller riktig sorg.

För mig känns det naturligt att bekräfta barnets alla känslor, positiva som negativa. På så vis så hjälper vi ju denna lilla människa till att hitta uttryck för dem. Tänk så mycket som stängs in i dessa "kurade" barns små kroppar, som en dag förmodligen kommer att vilja leta sig ut.
    Min mamma använda sig av AWs metoder på mig och min syster när vi var små, Vi har aldrig haft problem att med känslor :) Däremot har jag märkt att vi är båda två enormt rutinmässiga. Vi båda två har smårutiner som vi MÅSTE göra innan vi somnar om vi får göra det somnar vi (jag) direkt, Mim sambo skrattar åt mig för att jag alltid ligger på exakt samma sätt, och han måste ligga på samma sätt som alltid annars kan jag inte somna.

Vi fick alltid sova hos mamma när vi var ledsna och sjuka. Och jag har sett ä'r mamma buffar, inte buffar hon hårt, utan mjukt och lätt. och jag minns handen på bröstet (solfjädern) Och det var så himla mysigt att känna hennes värme genom mig. Jag somnar fortfarande bäst om jag kan känna nån brevid mig.

Jag kommer antagligen att köra Aw metoder i en mycket mjukare version, för jag tror på rutiner, jag tror på att barnet mår bäst av att veta och tycka att deras egen säng är trygg, däremot så är det en självklarhet att jag precis som mamma kommer att om barnet är sjukt eller ledset ska sova hos oss.

Jag har gudbarn och andra barn i närheten som vi har haft sovandes här hos oss, och lustigt nog är jag berömd för att alltid kunna få barnen att somna inom 30 min. jag kör mjukt buffande, och sen lägger jag barnet försiktigt i sängen, sen antingen (alla barn är ju olika) vill de sova på rygg lägger jag handen på deras mage försiktigt och mjukt så att de kan känna att jag finns där. eller om de sover på mage så lägger jag handen på ryggen eller buffar försiktigt försiktigt till de har somnat.

men jag är alltid mjuk och lugn, så jag tror att det bästa är att använda ALLA metoder med måtta och se vad som passar barnet bäst.
  • xXMaLoXx
    Juje skrev 2011-11-23 08:23:24 följande:
    Min mamma använda sig av AWs metoder på mig och min syster när vi var små, Vi har aldrig haft problem att med känslor :) Däremot har jag märkt att vi är båda två enormt rutinmässiga. Vi båda två har smårutiner som vi MÅSTE göra innan vi somnar om vi får göra det somnar vi (jag) direkt, Mim sambo skrattar åt mig för att jag alltid ligger på exakt samma sätt, och han måste ligga på samma sätt som alltid annars kan jag inte somna.

Vi fick alltid sova hos mamma när vi var ledsna och sjuka. Och jag har sett ä'r mamma buffar, inte buffar hon hårt, utan mjukt och lätt. och jag minns handen på bröstet (solfjädern) Och det var så himla mysigt att känna hennes värme genom mig. Jag somnar fortfarande bäst om jag kan känna nån brevid mig.

Jag kommer antagligen att köra Aw metoder i en mycket mjukare version, för jag tror på rutiner, jag tror på att barnet mår bäst av att veta och tycka att deras egen säng är trygg, däremot så är det en självklarhet att jag precis som mamma kommer att om barnet är sjukt eller ledset ska sova hos oss.

Jag har gudbarn och andra barn i närheten som vi har haft sovandes här hos oss, och lustigt nog är jag berömd för att alltid kunna få barnen att somna inom 30 min. jag kör mjukt buffande, och sen lägger jag barnet försiktigt i sängen, sen antingen (alla barn är ju olika) vill de sova på rygg lägger jag handen på deras mage försiktigt och mjukt så att de kan känna att jag finns där. eller om de sover på mage så lägger jag handen på ryggen eller buffar försiktigt försiktigt till de har somnat.

men jag är alltid mjuk och lugn, så jag tror att det bästa är att använda ALLA metoder med måtta och se vad som passar barnet bäst.
    Att använda med måtta ja, och se vad som passar barnet. Helt rätt, det har jag inte sagt något om. Utgångspunkten är att barnet ska vara tryggt. Jag har dock svårt att se, att ett barn som skriker förtvivlat och inte får något gehör, dunkar huvudet i spjälorna, eller får ligga med nerbajsad blöja...lär sig att se sängen och sömnen som något tryggt och mysigt.

Vi har också lagt våra händer på våran son när han sov oroligt på den tiden han var spädbarn.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Border
    Koppkaka skrev 2011-11-22 21:04:19 följande:
    Hört talas om 5-minuters metoden? Anna Wahlgrens påhitt, och den använder måååånga föräldrar....

Ja, fy fan! 5-minuters metoden är misshandel!
  • Plutteli

Ja vad ska man säga? AW HADE en del bra att komma med när hon var ny där i början av 80 talet (fast redan då var det många som tyckte hon var galen i sitt tänk) men senaste åren har det bara blivit värre och värre och värre, i synnerhet på forumet. Hon har dessutom gjort BB och SHN till att vara synonymt med henne som person så det är i princip omöjligt att kritisera metoderna utan att det omvandlas till kritik mot henne som person.
    Jag har kämpat länge mot henne nu, polisanmält trådar som varit riktigt vidriga, polisanmält henne för helt sjuka råd osv. men inget görs för hon ses som en privatperson och de får ge vilka sjuka råd de än vill, även i media.. :/
    För den som vill läsa ännu mer gå med i FB gruppen:  www.facebook.com/groups/173628942692952/

• Plutteli
    hallonfot skrev 2011-11-23 08:56:46 följande:
    Ja, fy fan! 5-minuters metoden är misshandel!
    5 minuters metoden är inte Anna Wahlgrens metod, det är en annan som gjort den. Annas heter "Sova hela natten" och enligt Anna så är det stoooor skillnad på SHN och 5mm ;)
    5mm kortfattat: Du lägger barnet i sin säng, går ut, barnet skriker, du går in efter 5min, säger godnatt och går igen (utan att röra vid barnet!) och sen håller du på så tills barnet somnat.
    SHN kortfattat. Du matar barnet tills det nästan spricker, busar så barnet skrattar, lägger i sängen på mage, säger godnattramsan och går ut. Barnet skriker, du väntar och ser om det är arg gråt eller ledsen gråt men går inte in! Barnet fortsätter, du säger ramsan utanför dörren några gånger, barnet skriker mer, säger ramsan igen, barnet blir hysterisk, du går in, lägger barnet på mage i sängen och sätter dina händer över barnets huvud-nacke-rygg, trycket och håller fast så barnet inte kan röra sig. När barnet blir tyst och stilla släpper du, säger ramsan, går ut och tja, sen är det bara att fortsätta och gå in och "solfjädra" varje gång barnet blir hysteriskt. Andra natten ska du solfjädra/buffa väldigt lite och tredje natten inte alls utan bara säga ramsan om och om igen. Andra metoder för att tex hantera att barnet vaknar för tidigt: Spela hög musik och stöka runt med damsugare, disk eller annat utanför rummet. Öronproppar. SHN är mer av ett livsstilskoncept för du ska strukturera upp hela dagarna med schemalagd ensamlek, sovstunder osv.
  • Juje
    xXMaLoXx skrev 2011-11-23 08:53:04 följande:
    Att använda med måtta ja, och se vad som passar barnet. Helt rätt, det har jag inte sagt något om. Utgångspunkten är att barnet ska vara tryggt. Jag har dock svårt att se, att ett barn som skriker förtvivlat och inte får något gehör, dunkar huvudet i spjälorna, eller får ligga med nerbajsad blöja...lär sig att se sängen och sömnen som något tryggt och mysigt.

Vi har också lagt våra händer på våran son när han sov oroligt på den tiden han var spädbarn.
    Förlåt jag menade mer din kommentar om närhet :) Resten var mer ett allmänt inlägg :)

Jag tror att det går att finna fel på alla metoder, och det går att använda alla metoder fel. Jag vet att AP inte är för mig och min sambo, Jag kan helt enkelt inte sova med ett barn, jag har en sjukdom som det finns en risk för att jag hamnar på barnet eller om barnet håller mgi vaken så blir jag jättesjuk, för mig är sömn basen för att må bra. Och jag ser inga problem i att barnet sover borta en natt ibland från och med 6 månader, (så länge mamma o pappa är med vid läggningen) Jag kan tycka att det metoden verkligen går att använda på ett otäckt sätt. precis som AWs metoder.
  • Plutteli
    Juje skrev 2011-11-23 09:05:38 följande:
    Förlåt jag menade mer din kommentar om närhet :) Resten var mer ett allmänt inlägg :)

Jag tror att det går att finna fel på alla metoder, och det går att använda alla metoder fel. Jag vet att AP inte är för mig och min sambo, Jag kan helt enkelt inte sova med ett barn, jag har en sjukdom som det finns en risk för att jag hamnar på barnet eller om barnet håller mgi vaken så blir jag jättesjuk, för mig är sömn basen för att må bra. Och jag ser inga problem i att barnet sover borta en natt ibland från och med 6 månader, (så länge mamma o pappa är med vid läggningen) Jag kan tycka att det metoden verkligen går att använda på ett otäckt sätt. precis som AWs metoder.
    Fast AP är ingen metod och AP är inte = samsovning och långtidsamning.
    AP är egentligen inget annat än att lyssna till barnens behov och att inte använda auktoritär uppfostran. Man tar saker i barnets takt och barnet får styra där det är möjligt att barnet gör så.
  • EvelinasSyster

Har inte vågat kolla på klippen tidigare. Jag gjorde det nu och ångrar mig grovt. Så jävla vidrigt, fick riktigt ont i hjärtat. Och då har jag inte ens några egna barn än. Usch vilken människa som kommit på någonting så fruktansvärt. Som sagt, hon måste verkligen hata barn.

~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • Lizzan89
    Pimey skrev 2011-11-22 22:10:49 följande:
    Min son har ätit ersättning sen han var nyfödd och när han hade ont i magen då åt och åt och åt han..och som en desperat förälder man var så fick han flaskan i brist på annat tills jag insåg att han åt bara för han hade ont..och det sa BVC med..
    då hade han förmodligen inte ont i magen. skulle du äta , äta, äta om du hade jätteont i magen?
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
Svar på tråden HUR kan ni tycka att Anna Wahlgrens metoder är okej??