• Happy Sadie

min dotter vill att vi flyttar...från min sambo

Jag har två tonåringar min äldre tjej vill inte att vi bor kvar med min sambo hon har bott hos sin pappa en tid men flyttade tillbaka för ca 2 år sedan..från början bestämde hon sig för att inte gilla min sambo.

Min andra dotter vill inte att vi flyttar. Den äldre är 16 år och gör sitt bästa för att göra livet surt för oss.

Hur mycket bör man lyssna?Hur mycket ska man göra henne till viljes.

Anledningen är att hon bara inte gillar honom. Han har gjort ett dåligt intryck, är tråkig enligt henne.

Det finns alltså inget konkret han har gjort henne.        

Jag har alltid satt mina barn i första rummet, men nu börjar de vara stora...vad är rimligt egentligen?

• Svar på tråden min dotter vill att vi flyttar...från min sambo
  • Trivelina73

Haha.Din dotter lider av tonårsdiva fasoner då. Att han är tråkig är inte ett skäl att göra slut. Vill hon ha något mer spännande så får hon skaffa egen kille. Det är faktiskt du som ska trivas.

• Lena

Någon kompromiss med större boende där hennes rum kan vara mer avskilt?

• Husis

Jag tycker det är HON som är tråkig, när hon håller på så.

Hon behöver inte älska honom, men hon ska respektera honom. Det är du som väljer partner åt dig, inte hon! 

• ius lexis

Jag tycker att det låter som hon testar sin makt i familjen! Hon kollar om han är bortvaldbar i familjen, om hon har rätt att välja bort honom och utesluta honom.
    Jag tycker att du ska göra det tydöligt för henne att ingen i familjen går att välja bort!!

Det kan nog bli en ordentlig sorg för henne om hon ska leka familjens överhuvud alá 1800tal nu för att sedan som 25 åring inse att hon gjort fel och mobbat ut folk förstört för sin syster och mamma osv
    Låt hon vara en egoistisk 16åring och behandla henne därefter dvs ta inte stora familjära beslut utefter hennes nycker.

• FruLiNi

Om hon inte kan säga att han har gjort henne något konkret, så är hon bara tjurig och faktiskt ganska respektlös.

• Purpurbräcka
    Happy Sadie skrev 2011-11-23 10:58:13 följande:
    Hur mycket bör man lyssna?Hur mycket ska man göra henne till viljes.

Du ska lyssna så mycket du någonsin kan och verkligen försöka förstå hur hon tänker. Jag tror att det är betydligt viktigare för henne än att hon får det som hon (tror att hon?) vill.
  • Happy Sadie

tack för alla svar..det blir en knepig situation. Jag har givetvis sagt att vi inte kan göra en sådan förändring om det inte finns någon riktig anledning till hennes missnöje.

Jag har sagt just att hon inte behöver 'älska honom men alla ska bli respekterade i en familj.
    Jag har valt att leva med honom och h an är snäll med både mig och båda tjejerna trots den äldres avoga inställning. Han vet vad hon tycker.

Men, det hjälper ju inte alltid ibland kommer det dåliga samvetet fram och man börjar fundera om man gjort rätt val. Är det inte alla föräldrars huvudvärk?  

Vi bor i lgh och kan inte få så mycket större. Hon har eget rum. Vi har diskuterat en flytt av hela familjen men med bostadsbrist i stan är det inte det enklaste så i dagsläget är det inget alternativ.

• Trivelina73

Hon är 16, och snart kan hon väl söka sig till gymnasium på annan ort och sånt? Då slipper hon hela familjen, så gjorde jag! Gick på folkhögskola låååååångt borta när jag var 15 

• Fluffskalle
    Trivelina73 skrev 2011-11-23 14:08:26 följande:
    Hon är 16, och snart kan hon väl söka sig till gymnasium på annan ort och sånt? Då slipper hon hela familjen, så gjorde jag! Gick på folkhögskola låååååångt borta när jag var 15 
    Det är inte en helt dum idé. Man lär sig ganska snabbt att uppskatta sin familj om man inte behöver vara med dem hela tiden. Höll också på att bli galen av att bo hemma mellan 16-18 år. Borde ha flyttat direkt då.

TS, att fundera på att flytta ifrån sin sambo för att tonårsdottern tycker att han är tråkig, det är såklart helt fel.
  • Iam
    Happy Sadie skrev 2011-11-23 11:42:16 följande:
    tack för alla svar..det blir en knepig situation. Jag har givetvis sagt att vi inte kan göra en sådan förändring om det inte finns någon riktig anledning till hennes missnöje.

Jag har sagt just att hon inte behöver 'älska honom men alla ska bli respekterade i en familj.
    Jag har valt att leva med honom och h an är snäll med både mig och båda tjejerna trots den äldres avoga inställning. Han vet vad hon tycker.

Men, det hjälper ju inte alltid ibland kommer det dåliga samvetet fram och man börjar fundera om man gjort rätt val. Är det inte alla föräldrars huvudvärk?  

Vi bor i lgh och kan inte få så mycket större. Hon har eget rum. Vi har diskuterat en flytt av hela familjen men med bostadsbrist i stan är det inte det enklaste så i dagsläget är det inget alternativ.
    Jag är inte förälder, men kan "förstå" känslan av att bli sliten mellan två hötappar så att säga. 

Däremot tycker jag även att du borde kunna ställa dig utanför och se på det hela med nyktra "icke-förälder" ögon. Din dotter anser att din och din sambos lycka är mindre viktig än hennes rätt att få bestämma.
    Vad säger det dig om din dotter och hennes syn på nära och kära?
    Hade jag varit dig hade jag tagit ett ordentligt snack, och då menar jag samtal, inte skäll, med henne om respekt och hänsyn.
    Du finns där nu och ta hand om det, men vad händer om hon tar med sig den här attityden ut i vuxenlivet? Tror du det kommer att gynna henne?  
  • Trivelina73
    Fluffskalle skrev 2011-11-23 14:12:38 följande:
    Det är inte en helt dum idé. Man lär sig ganska snabbt att uppskatta sin familj om man inte behöver vara med dem hela tiden. Höll också på att bli galen av att bo hemma mellan 16-18 år. Borde ha flyttat direkt då.

TS, att fundera på att flytta ifrån sin sambo för att tonårsdottern tycker att han är tråkig, det är såklart helt fel.
    Haha! jaaa, kan förstå dig! De va de bästa jag någonsin gjort som ung.. Jag fick ju barnbidraget, scn och något avståndsbidrag från csn, destå längre bort destå större summa + boende något tillägg.. kanske går att få något från försäkringskassan oxå typ av bostadsbidrag.
  • Fluffskalle
    Trivelina73 skrev 2011-11-23 14:16:55 följande:
    Haha! jaaa, kan förstå dig! De va de bästa jag någonsin gjort som ung.. Jag fick ju barnbidraget, scn och något avståndsbidrag från csn, destå längre bort destå större summa + boende något tillägg.. kanske går att få något från försäkringskassan oxå typ av bostadsbidrag.
    Flyttade som 18-åring (började studera på univ) och kände nog att det var för sent det med, även om man här på FL ofta verkar vara "barn" tills man är 21... Men det beror såklart på om barnet är moget nog att flytta osv. Vissa 16-18-åringar är ganska barnsliga.
  • Trivelina73
    Fluffskalle skrev 2011-11-23 14:19:00 följande:
    Flyttade som 18-åring (började studera på univ) och kände nog att det var för sent det med, även om man här på FL ofta verkar vara "barn" tills man är 21... Men det beror såklart på om barnet är moget nog att flytta osv. Vissa 16-18-åringar är ganska barnsliga.
    Ja, är de fördärvade av curligförädrar så blir de inte mogna någonsin att flytta hemmifrån, egentligen...
  • ius lexis

Det låter som att du har en dotter som är van vid att få bestämma.....
    Det är riktigt tråkigt att hon får dej att ifrågasätta dina val, det låter som att hon har makt över dej.

Stå på dej

• sextiotalist
    Fluffskalle skrev 2011-11-23 14:19:00 följande:
    OT, jag flyttade hemifrån när jag var 21, tyckte det inte var någon idé att jaga lägenhet när jag lämnade gymnasiet eftersom jag hade bestämt att läsa på en annan ort.

Och jag var barnslig när jag var 16-18, jag lovar, men inte det minsta curlad
Svar på tråden min dotter vill att vi flyttar...från min sambo