• LHUF

falsk krupp?

kan detta vara falsk krupp?

sonen har varit förkyld i 2 veckor snart, tyckte det blev bättre igår men igår em/kväll tyckte jag han började göra konstiga ljud när han anades in djupt eller blev arg. inte hela tiden alltså. 

var på barnmottagmningen i fm för att kolla, han andades bra och syresatte sig fint. träffade 2 läkare som båda trodde på falsk krupp, men ftersom han inte hade några besvär gjordes inget

fick med en kur med betapred hem att ge om det behövdes ikväll.

låter det som falsk krupp tycker ni? 

Tilde 080319, hugo 110203
  • Svar på tråden falsk krupp?
  • LHUF

tack för svar

han låter öite så på dagen också när han blir upprörd eller så...  inte så mkt hosta.

hur länge har betapred effekt om man ger det? 

Tilde 080319
  • LHUF

oj vad konstigt att dom sa så då..fick med mig 6 tabletter hem.  fick det till dottern när hon var liten men då hade hon förkylningsastma.

frågade om han kunde få en inhalation nu när vi var där, men eftersom han inte hade några direkta problem så var det inte aktuellt. Men frågade dom om kortisonet och då gav han det.. 

men läste att om du bara tar betapred 1 gång så har det inga direkta biverkningar.. 

Tilde 080319
  • LHUF

blå myra: läste på någon sida att det inte alltid gavs adrenalin utan bara om barnet var mkt påverkat, i annat fall tabletter

Tilde 080319
  • LHUF
    Blå Flygare skrev 2011-11-23 14:41:51 följande:
    Jaha, vad konstigt. Här har de tvärt om. Adrenalin om barnet är påverkat och kortison om barnet är mycket påverkat. Adrenalin har ju nästan inga bieffekter, bara att barnet blir speedat.
    men det är väl olika, tror det stod på någon av de stora sidorna när jag googlade om falsk krupp, vilka behandlingar som ev behövs.. oftast behövs det ju inte stod det.. 

aja hoppas jag inte behöver fundera på att använda tabletterna..

Tilde 080319
  • LHUF
    cosinus skrev 2011-11-23 15:32:37 följande:
    Det låter inte riktigt som min son beter sig iaf när han får falsk krupp. Han får alltid besvär nattetid, ju tidigare desto kraftigare som regel och alltid precis när han blir förkyld inte efter några veckor. Det är inte ovanligt att han lägger sig frisk men vaknar efter några timmar jättedålig (av kruppen då inte av förkylningen).

Därmed inte sagt att din son inte har falsk krupp, det kan jag ju inte utesluta.

Även på mitt sjukhus är de ganska restriktiva med betapred och de vill helst inte att man har det hemma.

Nu har vi ändå fått det utskrivet de senaste åren men har i princip aldrig använt. Men jag tycker det är en stor trygghet att ha om vi reser till ställen lite längre bort från sjukhus. Blir han så dålig att vi måste in blir han även så dålig att han behöver kortison så då kan vi eg lika gärna ge det själv.

Att de skulle sluta växa i tre veckor har jag aldrig hört. När min son var mindre så fick han en akutdos per månad (och då var den ibland på 12 tabletter) hela vinterhalvåret. Han snittade 8 anfall per år och oftast då från sep-maj så läkarna var riktigt bekymrade över kortisonintaget men att andas är ju typ rätt trevligt så han var ju tvungen att få behandling. Iaf så är han den enda av mina barn som växer helt på mittkurvan, de andra 3 ligger mer eller mindre under så han verkar ha växt trots sitt gigantiska kortisonintag. Att de kan hämma tillväxten har jag hört men inte att det måste göra det.
    Nej jag vet inte vad det är om det inte är falsk krupp, var lite orolig över luftrörskatarr/ bronkit men det nämnde dom inte.. 

kan ju vara en ny förkylning som tagit över efter den andra som gör att han nu då ev får lite krupp?

Tilde 080319, Hugo 110203
  • LHUF
    Blå Flygare skrev 2011-11-23 16:32:10 följande:
    Vi får också krupp i början av förkylningar (men efter astman), men ibland kommer ju en förkylning innan nästa gått över som du skriver, och då kan kruppen komma mitt i en annan tidigare förkylning. Oj, var denna mening begriplig? 

Om ni är osäkra på om det är krupp eller inte kan ni åka in till akuten bara för att få besked om det även om besvären inte är direkt akuta.  För hur skulle man annars få en säker diagnos? Ofta försvinner dock besvären när man åker in om de inte är så svåra, men då styrker det diagnosen. Frisk luft och sittande hjälper ju mot krupp. 
    det var ju därför jag åkte in idag för att få han uppkollad, han lät ungefär som igår idag, så det var därför jag blev lite orolig.  är ensam hemma med båda barnen 2 nätter nu så jag hoppas det håller sig lugnt..

haha jadå den meningen var fullt begriplig
    Tilde 080319
Svar på tråden falsk krupp?