• LHUF

falsk krupp?

kan detta vara falsk krupp?

sonen har varit förkyld i 2 veckor snart, tyckte det blev bättre igår men igår em/kväll tyckte jag han började göra konstiga ljud när han anades in djupt eller blev arg. inte hela tiden alltså. 

var på barnmottagmningen i fm för att kolla, han andades bra och syresatte sig fint. träffade 2 läkare som båda trodde på falsk krupp, men ftersom han inte hade några besvär gjordes inget

fick med en kur med betapred hem att ge om det behövdes ikväll.

låter det som falsk krupp tycker ni? 

Tilde 080319, hugo 110203
  • Svar på tråden falsk krupp?
  • s0nia

När mina barn har haft falskkrupp så har dom haft ganska mycket skällande hosta och de låter som svår astma när dom andas om dom är upprörda.
    Har varit in en gång med sonen och en gång med dottern. Men annars så fungerar de att bara lägga en kudde under madrassen så dom sover högt för då minskas besvären. Och ibland att man behövt öppna ett fönster en timme eller så på natten så de kommer in sval och frisk luft.

Så för mig låter de nog mer som att de kanske är på väg att bli krupp men inte blivit de. Så försök med kudde under madrassen och öppna ett fönster om de blir nått på natten och använd betapred som sista utväg om inte de andra hjälper.

• LHUF

tack för svar

han låter öite så på dagen också när han blir upprörd eller så...  inte så mkt hosta.

hur länge har betapred effekt om man ger det? 

Tilde 080319
  • Blå Flygare

Betapred för att det kanske är krupp?? Låter inte klokt i mina öron. Betapred har ganska stora biverkningar; barnet slutar växai ca 3 veckor efter en kur, så inget man vill ge i onödan. Krupp är ofta tätt återkommande, så att ge betapred lättvändigt låter ju helt barrokt.

Vår son har krupp, och vi har fått ordination på att hålla honom lugn, ha högläge på sängen, ge frisk luft, ge varm röd saft. Sitta upp med honom i sängen. Och när inte det hjälpt ge hostmedicin med effekt mot krupp (receptbelagd). Numera ska vi även ge lite kortison att inhalera (astmamedicin) när kruppen kryper sig på. Om inget av det hjälper så han blir bättre inom en timme åker vi till akuten och inhalerar adrenalin. Bara om det inte heller hjälper är det betapred som gäller, alltså är det inget vi fått utskrivet trots flera akutenbesvär i år. Man måste ju änså in och inhalera adrenalin innan det är aktuellt.

Kruppen känns lätt igen på skullande hosta, och "konstiga" ljud vid inandningen. (Vid astma piper det vid utandning om det låter alls) 

• s0nia

Ja, min dotter har precis haft de. Och hon har låtit både på dagen och natten. Men mest på natten då de blir värre när dom ligger ner. Men kudde under madrassen och ibland öppnat ett fönster har funkat. Och sen måste man tänka på att man själv måste vara lugn.

Jadu. De var en bra fråga. Har bara fått de till mina barn dom två gångerna jag varit in med dom. Så jag vet inte riktigt. Några timmar måste de ju i alla fall vara, kanske 6 timmar eller nått.

• LHUF

oj vad konstigt att dom sa så då..fick med mig 6 tabletter hem.  fick det till dottern när hon var liten men då hade hon förkylningsastma.

frågade om han kunde få en inhalation nu när vi var där, men eftersom han inte hade några direkta problem så var det inte aktuellt. Men frågade dom om kortisonet och då gav han det.. 

men läste att om du bara tar betapred 1 gång så har det inga direkta biverkningar.. 

Tilde 080319
  • LHUF

blå myra: läste på någon sida att det inte alltid gavs adrenalin utan bara om barnet var mkt påverkat, i annat fall tabletter

Tilde 080319
  • Blå Flygare
    LHUF skrev 2011-11-23 14:28:34 följande:
    blå myra: läste på någon sida att det inte alltid gavs adrenalin utan bara om barnet var mkt påverkat, i annat fall tabletter
    Jaha, vad konstigt. Här har de tvärt om. Adrenalin om barnet är påverkat och kortison om barnet är mycket påverkat. Adrenalin har ju nästan inga bieffekter, bara att barnet blir speedat.
  • s0nia

Läkare skriver ut vad som helst till barn nu för tiden. Pappan till mina barn va in med våran dotter i helgen för hon hade ganska svår krupp, hon hosta och hade så svårt att andas så hon blev riktigt slö. Men då skrev läkaren även ut en hostmedicin till henne som vi skulle ge på natten då han hörde att hon även hade vanlig hosta. Jag läste på flaskan och några av dom vanliga biverkningarna va yrsel, huvudvärk, illamående, hjärtklappning, darrningar och oro. Blev nästan förbannad när jag läste de att dom ens skrev ut de till ett barn på 2 år.

• s0nia

Blå myran, adrenalin ger även barnet hjärtklappningar. Inte direkt heller nått man egentligen vill att ens barn ska få. Men ibland behövs de ju när de blir jobbig krupp.

• Blå Flygare
    s0nia skrev 2011-11-23 14:49:12 följande:
    Läkare skriver ut vad som helst till barn nu för tiden. Pappan till mina barn va in med våran dotter i helgen för hon hade ganska svår krupp, hon hosta och hade så svårt att andas så hon blev riktigt slö. Men då skrev läkaren även ut en hostmedicin till henne som vi skulle ge på natten då han hörde att hon även hade vanlig hosta. Jag läste på flaskan och några av dom vanliga biverkningarna va yrsel, huvudvärk, illamående, hjärtklappning, darrningar och oro. Blev nästan förbannad när jag läste de att dom ens skrev ut de till ett barn på 2 år.
    Vad var det för sort? Vi ger en sort som säkert har de biverkningarna på en del barn, men vår grabb blir mycket bättre av den och vi slipper betapred som jag anser är mycket värre på vår grabb som inte riktigt vill växa som han ska. Morfin är lugnande, och det är toppen vid krupp! Men vissa barn "snedtänder" och får yrsel, illamående osv ist. Och då ger man ju inte det till det barnet. Sen ger vi ju inte cocilliana (stavning??) vid vanlig hosta, det är ju beroendeframkallande och hosta har han ju jämt.
  • LHUF
    Blå Flygare skrev 2011-11-23 14:41:51 följande:
    Jaha, vad konstigt. Här har de tvärt om. Adrenalin om barnet är påverkat och kortison om barnet är mycket påverkat. Adrenalin har ju nästan inga bieffekter, bara att barnet blir speedat.
    men det är väl olika, tror det stod på någon av de stora sidorna när jag googlade om falsk krupp, vilka behandlingar som ev behövs.. oftast behövs det ju inte stod det.. 

aja hoppas jag inte behöver fundera på att använda tabletterna..

Tilde 080319
  • Blå Flygare
    LHUF skrev 2011-11-23 14:54:19 följande:
    men det är väl olika, tror det stod på någon av de stora sidorna när jag googlade om falsk krupp, vilka behandlingar som ev behövs.. oftast behövs det ju inte stod det.. 

aja hoppas jag inte behöver fundera på att använda tabletterna..

Test det andra först i så fall {#emotions_dlg.flower} Och som sagt, en endaste kur adrenalin har inte så mycket biverkningar, det är när det blir upprepade kurer.
  • Blå Flygare
    s0nia skrev 2011-11-23 14:51:08 följande:
    Blå myran, adrenalin ger även barnet hjärtklappningar. Inte direkt heller nått man egentligen vill att ens barn ska få. Men ibland behövs de ju när de blir jobbig krupp.
    KAN ge. Sonen har aldrig fått, och han har fått MÅNGA adrenalininhallationer pga svår astma samt krupp. 
  • s0nia
    Blå Flygare skrev 2011-11-23 14:53:35 följande:
    Vad var det för sort? Vi ger en sort som säkert har de biverkningarna på en del barn, men vår grabb blir mycket bättre av den och vi slipper betapred som jag anser är mycket värre på vår grabb som inte riktigt vill växa som han ska. Morfin är lugnande, och det är toppen vid krupp! Men vissa barn "snedtänder" och får yrsel, illamående osv ist. Och då ger man ju inte det till det barnet. Sen ger vi ju inte cocilliana (stavning??) vid vanlig hosta, det är ju beroendeframkallande och hosta har han ju jämt.
    Jag vet inte riktigt vad den hette. Men här hemma använder vi på natten skivad gul lök i en skål och så häller man på kokhett vatten på de. Ställer skålen under eller bredvid sängen. De luktar inte direkt gott men de hjälper så inåt bomben bra.
    De fungerar bättre än typ alla sorters hostmediciner. Har tipsat en bekant som har två barn med svår förkylningsastma. Och hon var först lite tveksam då dom har typ alla sorters astma mediciner hemma. Men när hon väl provade de så fungerade de bättre än alla starka mediciner. Så nu skippar hon medicinerna och har alltid gul lök hemma istället. :)
  • s0nia

Man ställer alltså skålen med lök och kokhett bredvid eller under sängen där huvudet är så barnet andas in ångorna. De fungerar även på vuxna om man vill prova.

• Blå Flygare
    s0nia skrev 2011-11-23 15:05:30 följande:
    Man ställer alltså skålen med lök och kokhett bredvid eller under sängen där huvudet är så barnet andas in ångorna. De fungerar även på vuxna om man vill prova.
    Tack för tipset, värt att testa!
  • cosinus

Det låter inte riktigt som min son beter sig iaf när han får falsk krupp. Han får alltid besvär nattetid, ju tidigare desto kraftigare som regel och alltid precis när han blir förkyld inte efter några veckor. Det är inte ovanligt att han lägger sig frisk men vaknar efter några timmar jättedålig (av kruppen då inte av förkylningen).

Därmed inte sagt att din son inte har falsk krupp, det kan jag ju inte utesluta.

Även på mitt sjukhus är de ganska restriktiva med betapred och de vill helst inte att man har det hemma.

Nu har vi ändå fått det utskrivet de senaste åren men har i princip aldrig använt. Men jag tycker det är en stor trygghet att ha om vi reser till ställen lite längre bort från sjukhus. Blir han så dålig att vi måste in blir han även så dålig att han behöver kortison så då kan vi eg lika gärna ge det själv.

Att de skulle sluta växa i tre veckor har jag aldrig hört. När min son var mindre så fick han en akutdos per månad (och då var den ibland på 12 tabletter) hela vinterhalvåret. Han snittade 8 anfall per år och oftast då från sep-maj så läkarna var riktigt bekymrade över kortisonintaget men att andas är ju typ rätt trevligt så han var ju tvungen att få behandling. Iaf så är han den enda av mina barn som växer helt på mittkurvan, de andra 3 ligger mer eller mindre under så han verkar ha växt trots sitt gigantiska kortisonintag. Att de kan hämma tillväxten har jag hört men inte att det måste göra det.

• LHUF
    cosinus skrev 2011-11-23 15:32:37 följande:
    Det låter inte riktigt som min son beter sig iaf när han får falsk krupp. Han får alltid besvär nattetid, ju tidigare desto kraftigare som regel och alltid precis när han blir förkyld inte efter några veckor. Det är inte ovanligt att han lägger sig frisk men vaknar efter några timmar jättedålig (av kruppen då inte av förkylningen).

Därmed inte sagt att din son inte har falsk krupp, det kan jag ju inte utesluta.

Även på mitt sjukhus är de ganska restriktiva med betapred och de vill helst inte att man har det hemma.

Nu har vi ändå fått det utskrivet de senaste åren men har i princip aldrig använt. Men jag tycker det är en stor trygghet att ha om vi reser till ställen lite längre bort från sjukhus. Blir han så dålig att vi måste in blir han även så dålig att han behöver kortison så då kan vi eg lika gärna ge det själv.

Att de skulle sluta växa i tre veckor har jag aldrig hört. När min son var mindre så fick han en akutdos per månad (och då var den ibland på 12 tabletter) hela vinterhalvåret. Han snittade 8 anfall per år och oftast då från sep-maj så läkarna var riktigt bekymrade över kortisonintaget men att andas är ju typ rätt trevligt så han var ju tvungen att få behandling. Iaf så är han den enda av mina barn som växer helt på mittkurvan, de andra 3 ligger mer eller mindre under så han verkar ha växt trots sitt gigantiska kortisonintag. Att de kan hämma tillväxten har jag hört men inte att det måste göra det.
    Nej jag vet inte vad det är om det inte är falsk krupp, var lite orolig över luftrörskatarr/ bronkit men det nämnde dom inte.. 

kan ju vara en ny förkylning som tagit över efter den andra som gör att han nu då ev får lite krupp?

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Blå Flygare
    LHUF skrev 2011-11-23 16:12:59 följande:
    Nej jag vet inte vad det är om det inte är falsk krupp, var lite orolig över luftrörskatarr/ bronkit men det nämnde dom inte.. 

kan ju vara en ny förkylning som tagit över efter den andra som gör att han nu då ev får lite krupp?
    Vi får också krupp i början av förkylningar (men efter astman), men ibland kommer ju en förkylning innan nästa gått över som du skriver, och då kan kruppen komma mitt i en annan tidigare förkylning. Oj, var denna mening begriplig? 

Om ni är osäkra på om det är krupp eller inte kan ni åka in till akuten bara för att få besked om det även om besvären inte är direkt akuta.  För hur skulle man annars få en säker diagnos? Ofta försvinner dock besvären när man åker in om de inte är så svåra, men då styrker det diagnosen. Frisk luft och sittande hjälper ju mot krupp. 
  • LHUF
    Blå Flygare skrev 2011-11-23 16:32:10 följande:
    Vi får också krupp i början av förkylningar (men efter astman), men ibland kommer ju en förkylning innan nästa gått över som du skriver, och då kan kruppen komma mitt i en annan tidigare förkylning. Oj, var denna mening begriplig? 

Om ni är osäkra på om det är krupp eller inte kan ni åka in till akuten bara för att få besked om det även om besvären inte är direkt akuta.  För hur skulle man annars få en säker diagnos? Ofta försvinner dock besvären när man åker in om de inte är så svåra, men då styrker det diagnosen. Frisk luft och sittande hjälper ju mot krupp. 
    det var ju därför jag åkte in idag för att få han uppkollad, han lät ungefär som igår idag, så det var därför jag blev lite orolig.  är ensam hemma med båda barnen 2 nätter nu så jag hoppas det håller sig lugnt..

haha jadå den meningen var fullt begriplig
    Tilde 080319
Svar på tråden falsk krupp?