cosinus skrev 2011-11-23 15:32:37 följande:
Det låter inte riktigt som min son beter sig iaf när han får falsk krupp. Han får alltid besvär nattetid, ju tidigare desto kraftigare som regel och alltid precis när han blir förkyld inte efter några veckor. Det är inte ovanligt att han lägger sig frisk men vaknar efter några timmar jättedålig (av kruppen då inte av förkylningen).
Därmed inte sagt att din son inte har falsk krupp, det kan jag ju inte utesluta.
Även på mitt sjukhus är de ganska restriktiva med betapred och de vill helst inte att man har det hemma.
Nu har vi ändå fått det utskrivet de senaste åren men har i princip aldrig använt. Men jag tycker det är en stor trygghet att ha om vi reser till ställen lite längre bort från sjukhus. Blir han så dålig att vi måste in blir han även så dålig att han behöver kortison så då kan vi eg lika gärna ge det själv.
Att de skulle sluta växa i tre veckor har jag aldrig hört. När min son var mindre så fick han en akutdos per månad (och då var den ibland på 12 tabletter) hela vinterhalvåret. Han snittade 8 anfall per år och oftast då från sep-maj så läkarna var riktigt bekymrade över kortisonintaget men att andas är ju typ rätt trevligt så han var ju tvungen att få behandling. Iaf så är han den enda av mina barn som växer helt på mittkurvan, de andra 3 ligger mer eller mindre under så han verkar ha växt trots sitt gigantiska kortisonintag. Att de kan hämma tillväxten har jag hört men inte att det måste göra det.
Nej jag vet inte vad det är om det inte är falsk krupp, var lite orolig över luftrörskatarr/ bronkit men det nämnde dom inte..
kan ju vara en ny förkylning som tagit över efter den andra som gör att han nu då ev får lite krupp?