• s0nia

falsk krupp?

När mina barn har haft falskkrupp så har dom haft ganska mycket skällande hosta och de låter som svår astma när dom andas om dom är upprörda.
    Har varit in en gång med sonen och en gång med dottern. Men annars så fungerar de att bara lägga en kudde under madrassen så dom sover högt för då minskas besvären. Och ibland att man behövt öppna ett fönster en timme eller så på natten så de kommer in sval och frisk luft.

Så för mig låter de nog mer som att de kanske är på väg att bli krupp men inte blivit de. Så försök med kudde under madrassen och öppna ett fönster om de blir nått på natten och använd betapred som sista utväg om inte de andra hjälper.

• s0nia

Ja, min dotter har precis haft de. Och hon har låtit både på dagen och natten. Men mest på natten då de blir värre när dom ligger ner. Men kudde under madrassen och ibland öppnat ett fönster har funkat. Och sen måste man tänka på att man själv måste vara lugn.

Jadu. De var en bra fråga. Har bara fått de till mina barn dom två gångerna jag varit in med dom. Så jag vet inte riktigt. Några timmar måste de ju i alla fall vara, kanske 6 timmar eller nått.

• s0nia

Läkare skriver ut vad som helst till barn nu för tiden. Pappan till mina barn va in med våran dotter i helgen för hon hade ganska svår krupp, hon hosta och hade så svårt att andas så hon blev riktigt slö. Men då skrev läkaren även ut en hostmedicin till henne som vi skulle ge på natten då han hörde att hon även hade vanlig hosta. Jag läste på flaskan och några av dom vanliga biverkningarna va yrsel, huvudvärk, illamående, hjärtklappning, darrningar och oro. Blev nästan förbannad när jag läste de att dom ens skrev ut de till ett barn på 2 år.

• s0nia

Blå myran, adrenalin ger även barnet hjärtklappningar. Inte direkt heller nått man egentligen vill att ens barn ska få. Men ibland behövs de ju när de blir jobbig krupp.

• s0nia
    Blå Flygare skrev 2011-11-23 14:53:35 följande:
    Vad var det för sort? Vi ger en sort som säkert har de biverkningarna på en del barn, men vår grabb blir mycket bättre av den och vi slipper betapred som jag anser är mycket värre på vår grabb som inte riktigt vill växa som han ska. Morfin är lugnande, och det är toppen vid krupp! Men vissa barn "snedtänder" och får yrsel, illamående osv ist. Och då ger man ju inte det till det barnet. Sen ger vi ju inte cocilliana (stavning??) vid vanlig hosta, det är ju beroendeframkallande och hosta har han ju jämt.
    Jag vet inte riktigt vad den hette. Men här hemma använder vi på natten skivad gul lök i en skål och så häller man på kokhett vatten på de. Ställer skålen under eller bredvid sängen. De luktar inte direkt gott men de hjälper så inåt bomben bra.
    De fungerar bättre än typ alla sorters hostmediciner. Har tipsat en bekant som har två barn med svår förkylningsastma. Och hon var först lite tveksam då dom har typ alla sorters astma mediciner hemma. Men när hon väl provade de så fungerade de bättre än alla starka mediciner. Så nu skippar hon medicinerna och har alltid gul lök hemma istället. :)
  • s0nia

Man ställer alltså skålen med lök och kokhett bredvid eller under sängen där huvudet är så barnet andas in ångorna. De fungerar även på vuxna om man vill prova.

Svar på tråden falsk krupp?